Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor går egentlig grensa til sex?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sex

Man har X typer sex:

1. Samleie

2. Oralsex

3. Analsex

4. Homse- og lesbesex

5. Onani

6. Annen

1. Samleie

Samleie er det å ligge sammen og ha kjønnslig omgang.

Samleie betyr bokstavlig talt å dele leiet, altså sengen, med hverandre, underforstått med seksuell aktivitet. Uttrykket brukes særlig om seksuelt samkvem mellom mennesker av forskjellig kjønn, der partenes kjønnsorganer forenes ved at mannens erigerte penis føres inn i kvinnes vagina. Meningen er at aktiviteten skal føre til sædavgang, befruktning, graviditet og avkom.

2. Oralsex

Oralsex. også kalt munnsex er en fellesbetegnelse på alle former for seksuelt samkvem der minst

en av partene bruker munnen for å stimulere den an

dres kjønnsorganer.

3. Analsex

Analsex er seksuelt samkvem der en av partene blir penetrert analt(endetarmen), enten med den andres penis, en dildo eller annen gjenstand.

4. Homse- og lesbesex

Menn som har sex med menn oppnår seksuell nytelse på en rekke forskjellige måter.

Disse kan deles inn i fire kategorier: gjensidig masturbasjon, full kropp (inkludert penetrering mellom partnerens sammenklemte lår), oralsex og analsex.

Gjensidig masturbasjon, oralsex, penetrering mellom partnerens lår, og analsex er de mest vanlige seksuelle praksisene, i den rekkefølgen.

Kvinner som har sex med kvinner oppnår seksuell nytelse på en rekke forskjellige måter.

Disse kan deles inn i x kategorier: gjensidig masturbasjon, full kropp (kjønn mot kjønn; jokking), oralsex, analsex/vaginalsex, med eller uten leketøy.

5. Onani

Onani, runke, solosex, masturbasjon eller selvtilfredsstillelse er stimulering av egne kjønnsorganer, med den hensikt å frembringe seksuell nytelse og eventuelt orgasme.

6. Annen

Parafili er en betegnelse på en form for seksuell adferd eller seksuelle følelser som anses for utenom det normale.

Det er et spørsmål hva man egentlig skal regne for normalt og unormalt på dette området. Mye som tidligere ble sett på som unormalt av mange mennesker er i dag noe man nå i stor grad ser på som alternative former for seksuell adferd eller samliv. Det gjelder for eksempel homofili.

Dendrofili er en sjelden parafili, der en gir uttrykk for seksuell tiltrekkelse til trær. Dette pågår ved at menn gnisser kjønnsorganet sitt mot trær, mens kvinner bruker grener til å masturbere.

Nekrofili, også kjent som thanatofili og nekrolagnia, er betegnelsen på en parafili som involverer seksuell tiltrekning til lik.

Zoofili er definert som seksuell tiltrekning fra mennesker til dyr (ikke-mennesker) og er en parafili. Individer som har denne tiltrekningen kalles zoofile.

Konklusjon

Når man snakker om sex så tenker man hovedsakelig på samleie (mellom to levende mennesker av motsatt kjønn).

Mange skiller mellom oralsex og sex/samleie siden oralsex kun har med suging/slikking å gjøre, men mange tar også med fingring/runking under dette navnet.

Oralsex finner som regel også sted under samleiet.

Analsex kan også finne sted under et samleie på lik linje med oralsex.

Man sier også at homofile har samleie, men av en annen form. Dette kan mange kalle homse- og lesbesex.

Onani er ikke samleie på grunn av at det er seksuell tilfredsstillelse av seg selv, men går også under kategorien sex.

Andre former for sex kan også gå under samleie, pluss pluss.

Men man sier ikke akkuratt at man har hatt sex når man har utført seksuelle handlinger mot et tre eller et dyr.

Jeg vil ikke koble dette opp mot homofili selv om det også er en annen form for sex.

Når man har krysset grensen til sex vil si når man har hatt et samleie.

Endret av mX_D
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg mener at man har ikke hatt sex før man har puttet penis i vagina, og humpa på til man får orgasmen, teller ikke oralsex som sex, oralsex er forspill for min del

9017798[/snapback]

Så man kan ikke si at man har hatt sex hvis man ikke har fått orgasme selv om det var penetrering involvert?

Lenke til kommentar

8823544[/snapback]

Helt enig med hele posten din, men jeg tenkte jeg skulle presentere litt av mitt egen syn i forhold til det siste utheva uttrykket ditt.

Jeg synes at når man først har kryssa grensa er man liksom på den siden for godt, og da vil oralsex telle som sex.

Lenke til kommentar

8823544[/snapback]

Helt enig med hele posten din, men jeg tenkte jeg skulle presentere litt av mitt egen syn i forhold til det siste utheva uttrykket ditt.

Jeg synes at når man først har kryssa grensa er man liksom på den siden for godt, og da vil oralsex telle som sex.

9019161[/snapback]

Men er oralsex samleie?

Sex er mye rart, men samleie beskriver en viss handling, på lik linje som oralsex. Tar man bakveien så har man ikke oralsex, selv om man har sex, for å si det slik. :)

Lenke til kommentar
Mener egentlig ikke det, for du har ikke fullført samleie før etter du har fått en orgasme, men går ann og si man har sex når man har penetrert. men etter min mening må man ha fått orgasmen og

9018864[/snapback]

Du sier jo at det er akkurat det du mener... at noe ikke kan kalles sex, før man har hatt orgasme. Så de jentene som ikke klarer å få orgasme (de stakkars få) kan ikke si at de har "fullført" et samleie? :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Guest
Men hovedjomfrudommen, den som gjelder, guttetiss i jentetiss, er den vi mener når noen spør om du er jomfru.

8810164[/snapback]

Jeg er homo. Er jeg "virgin for life"?

B20

Lenke til kommentar
Men hovedjomfrudommen, den som gjelder, guttetiss i jentetiss, er den vi mener når noen spør om du er jomfru.

8810164[/snapback]

B20

9060291[/snapback]

Neida, du kan fortsatt ha sex med jenter selv om du er homo. Jeg kjenner mer enn nok homofile/lesbiske mennesker som fortsatt har sex med det motsatte kjønnet. Det er enda håp for deg, gutten min. :)

Lenke til kommentar

8810164[/snapback]

B20

9060291[/snapback]

Neida, du kan fortsatt ha sex med jenter selv om du er homo. Jeg kjenner mer enn nok homofile/lesbiske mennesker som fortsatt har sex med det motsatte kjønnet. Det er enda håp for deg, gutten min. :)

9060361[/snapback]

Da heter det BIfil, ikke HOMOfil

Lenke til kommentar

Hvis en person er seksuelt tiltrukket av bare det motsatte kjønn, er h*n heterofil.

Hvis en person er seksuelt tiltrukket av bare det samme kjønn, er h*n homofil. Hvis en person er seksuelt tiltrukket av begge kjønn, er h*n bifil.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Hvis en person er seksuelt tiltrukket av bare det motsatte kjønn, er h*n heterofil.

Hvis en person er seksuelt tiltrukket av bare det samme kjønn, er h*n homofil. Hvis en person er seksuelt tiltrukket av begge kjønn, er h*n bifil.

9060515[/snapback]

Altså, du tar feil her. Homoseksuell og homofil er to forskjellige ting. Hvorvidt man liker at det klassifiseres sånn får være opp til den enkelte, men det er nå sånn at man kan være heterofil og biseksuell - altså at man kun forelsker seg i det motsatte kjønnet, men kan ha sex med begge kjønn.

Lenke til kommentar

9060515[/snapback]

Altså, du tar feil her. Homoseksuell og homofil er to forskjellige ting. Hvorvidt man liker at det klassifiseres sånn får være opp til den enkelte, men det er nå sånn at man kan være heterofil og biseksuell - altså at man kun forelsker seg i det motsatte kjønnet, men kan ha sex med begge kjønn.

9060533[/snapback]

Bokmålsordboka

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

homofil homo|fi'l a1 (se -fil) som føler seg kjønnslig tiltrukket av personer av samme kjønn, homoseksuell

bifil bifi'l a1 (fra lat., av II *bi- og *-fil) om person: som føler seg seksuelt tiltrukket av begge kjønn, t forskj fra *homofil, heterofil

biseksuell

biseksuell

1 om person: som kjenner seksuell tiltrekning mot begge kjønn, bifil

2 om plante: tvekjønnet

Homoseksuell/homofil og biseksuell/bifil er synonymer

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...