Gå til innhold

EM 2008 i Østerrike/Sveits tråden

Gaston

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Først ble han felt av Buffon, der skulle Buffon hatt rødt kanskje, straffe var det uansett. Den andre ble han revet ned og taklet på, litt uklar.

Var det da han holdt seg på bena? I så fall var Buffon aldri borti Nistelrooy.

Man må ikke være borti for å få frispark/straffe mot seg. Hvis en spiller ser et strakt ben med knotter ytterst komme flyvende mot seg, skal han få lov til å hoppe for å beholde bena sine. Det var ikke akkurat det som skjedde med Nistelrooy, men Buffon gjorde at han komut av balanse og ikke nådde igjen ballen tidsnok.

Lenke til kommentar

kamprapport som jeg la ut på norskefans, men som ble sletta av sjefene mine fordi en annen visst nok skulle skrive:

De Nederlandske løvene temte de Italienske gladiatorene!

Etter 90 fantastiske minutter i Bern, kunne Nederland gå av banen som det laget som har slått Italia mest noen gang i en gruppespill kamp i et EM sluttspill. Mye takket være den gode gamle veteranen Edwin van Der Sar.

Før kampstart så var Nederland ingen favoritt til å vinne trofeèt i dette EM sluttspillet, det var derimot motstander Italia, som de nå skulle møte i Bern.

Nederland satset på en "ny" 4-5-1 formasjon, og brøt sin gamle tradisjon med 4-3-3. Kampen starter ganske stille, og det er en del trilling med ball langs bakken, hvor begge lag har ballen omtrent like mye. Plutselig i det 18. minutt sendes van Nistelrooy igjennom, og det ser ut som at Buffon får han i ubalanse uten å bli straffet for det, men etter kun noen minutter smeller det, det er Ruud van Nistelrooy som netter for det Nederlandske landslaget, i noe de fleste trodde var offside først. Det var først i pausen eksperter la merke til at Panucci lå bak dødlinja, noe som gjorde målet til Ruud helt rett. Minuttene etterpå tar Italienerne litt over og det ender med en sjanse som blir reddet på strek av Giovanni van Bronckhorst, som etter klareringen setter på et enormt løp, samtidig kommer Nederland fremover, og ser Gio oppe på kanten, gir han ballen og stormer i angrep. Gio gir en perle til Kuyt, som legger ballen inn til en Wesley Sneijder som på et mystisk vis klarer å styre ballen inn i mål fra en nærmest umulig vinkel, og det står 2-0 til Nederlenderne.

Resten av omgangen fortsetter med press fra Nederlenderne, og det går til 2-0 til pause.

Så kommer vi til andre omgang, Italienerne presser på fra starten av, men et godt Nederland forsvar holder fortsatt nullen, med en knall god van Der Sar i mål. Italienerne bytter ut Matterazzi for lyn raske Fabio Grosso. Dette setter et utrolig tempo på Italienernes angrepspill, men vi holder oss fortsatt parat med et ekstremt godt forsvar. Det er først etter at Khalid Boulahrouz byttes ut, og Cassano kommer inn for Italienerne at de begynner å presse. Det kommer tre utrolig gode sjanser til Italia, men Edwin van Der Sar holder hodet kaldt og redder alle skudd og forsøk fra Italienerne, men til tross for Italienernes spill de siste minuttene kommer plutselig Nederland frem, og punkterer matchen med et mål fra kanskje en av banens beste, nemlig Giovanni van Bronckhorst.

Etter det siste målet skjer det egentlig ikke så mye mer, tempoet roes ned, og det er kun innbytter Ibrahim Affelay som har en sjanse som huskes i etterkant på slutten. Nederland kontrolerer inn en herlig 3-0 seier over et tamt Italia, og jeg vil si at nå har jeg virkelig troen på våre Nederlandske kamerater. Jeg vil også skryte av de svenske dommerne, som leverte en utrolig god kamp idag.

Kampfakta:

Mål: Ruud van Nistelrooy (26) Wesley Sneijder (31) Giovanni van Bronckhorst (79)

Gule kort: Luca Toni, Gianluca Zambrotta, Gennaro Ivan Gattuso (Italia) De Jong (Nederland)

Banens beste: Edwin van Der Sar

Lenke til kommentar
Først ble han felt av Buffon, der skulle Buffon hatt rødt kanskje, straffe var det uansett. Den andre ble han revet ned og taklet på, litt uklar.

Man må ikke være borti for å få frispark/straffe mot seg. Hvis en spiller ser et strakt ben med knotter ytterst komme flyvende mot seg, skal han få lov til å hoppe for å beholde bena sine. Det var ikke akkurat det som skjedde med Nistelrooy, men Buffon gjorde at han komut av balanse og ikke nådde igjen ballen tidsnok.

Ser du situasjonen ser du at Buffon kommer skliende ut før han trekker seg slik at han ikke er nær Nistelrooy. Han er også aldri direkte i veien for banen til Nistelrooy, han forstyrrer ja, men ikke nok til å dømme straffe.

Lenke til kommentar

Ser du situasjonen ser du at Buffon kommer skliende ut før han trekker seg slik at han ikke er nær Nistelrooy. Han er også aldri direkte i veien for banen til Nistelrooy, han forstyrrer ja, men ikke nok til å dømme straffe.

Der var vel kontakt såvidt jeg kan huske?
Lenke til kommentar

Flere enn meg som irriterer seg grønn over denne Guro Fostervold i EM-kveld på TV2? Hun har jo ikke snøring på hva hun prater om, og det lille hun sier enten bare svada eller innøvde sitater. Det beste hadde vært om hun holdt kjeft og bare satt der og så pen ut. Huff!

Lenke til kommentar

Resultater lyver ja, men likevel er jeg mektig imponert over det Nederland presterer i dag.

Van der Sar, Van Bronckhorst, Kuyt, Sneijder, alle spiller en fantastisk kamp og jeg tror absolutt dette laget har muligheten til å gå hele veien. Jeg tippet at Nederland og Spania ville imponere fra start. Nå har jeg 1 av 2 inne.

Donadoni viser at han egentlig ikke har noe å gjøre som landslagssjef for de regjerende verdensmesterene. Ellers så er jeg enig med Saftis med at dette kunne fort endt med 2-2, eller 3-3.

Uansett, gratulerer Nederland!

Lenke til kommentar

Der var vel kontakt såvidt jeg kan huske?

Den kontakten er i såfall minimal, og legger han seg da så burde UEFA ha straffet han hardt, men applaus til Nistlerooy for at han fortsetter løpet og den svenske dommeren for gode avgjørelser på viktige hendelser.

Lenke til kommentar

Gruppen er jo fortsatt ganske tøff, du ser to lag i den som er i dårlig form (Frankrike og Italia). Drillo nevnte at det var lettere å gå til topps i EM for et dårlig lag så lenge de traff formen i det turneringen begynte. I VM derimot er det nesten umulig for et dårlig lag å vinne fordi de store lagene rekker å spille seg i kampform under turneringen.

Ville dog ikke forundret meg om Nederland ikke går videre mest fordi jeg tror Frankrike tar dem i neste runde, og de kan tape eller spille uavgjort mot Romania

Endret av alinor
Lenke til kommentar

Nåja. På reprisen så det virkelig ut som Buffon traff den ene foten til Van Nistelrooy som gjorde at han kom litt i ubalanse.

Lenke til kommentar
Fullt fortjent seier. Tragisk lagoppstilling av Donadoni. Ambrosini og Camoranesi må vekk, start med Cassano og Toni neste gang. Så jo det første Cassano gjorde da han kom inn, var å åpne forsvaret til Oranje med en krempasning.

Vil også si at resultatet lyver, jeg er sikker på at begge disse lagene kommer seg videre.

Enig, De Rossi må da ta plassen til Ambrosini. Cassano har jo så mye å bevise for hele verden, Camoranesi så litt utbrent ut så Cassano må inn. Ellers var det en fin kamp, det eneste som ødela for det var dommern. Jeg er så lei av det pisspreiket om å la spillet flyte. Dette er en fotballkamp og når en takler ulovlig så må da dommeren fløyte. Var likt på begge sider i dag, masse krystallklare frispark på begge sider som dommeren synes han ikke trengte å fløyte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...