trrunde Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 fant nettop fram en nedstøvet gammel pc (p3 450MHz 128MB ram) som jeg tenkte at jeg kunne installere ubuntu server på, når endelig installasjonen er ferdig kommer det en grub error, nr 18 leste på et annet forum at dette betyr at harddisken er for stor!? http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=122656 pc-en hadde ikke noen harddisk, så jeg fant likegreit en harddisk jeg hadde liggende (160GB) vet noen hvor store harddisker bioser i fra 1999 takler? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Du må nesten se på dokumentasjonen/readme-filen til BIOS versjonen du har nå. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Gamle BIOS'er takler ikke så store disker, men om du under installasjon sørger for å lage deg en /boot-partisjon som ligger helt på begynnelsen av disken, så skulle det gå helt greit. Når Linux først har starta så finner den hele disken. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) edit: for seint... Endret 7. juni 2007 av gnom1 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Gamle BIOS'er takler ikke så store disker, men om du under installasjon sørger for å lage deg en /boot-partisjon som ligger helt på begynnelsen av disken, så skulle det gå helt greit. Når Linux først har starta så finner den hele disken. 8808285[/snapback] så hvis jeg lager en egen partisjon for boot som kommer før / så vil det funke?? edit: hvor stor bør en /boot være? Endret 7. juni 2007 av trrunde Lenke til kommentar
kommers Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg har 8 forskjellige kjerner (vmlinuz, initrd.img, System.map etc for hver) og /boot tar ca 90 MB. Er du middels ryddig holder det nok fint med 100 MB. Nå har du i hvert fall en pekepinn, du får selv vurdere ditt eget behov :-) Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 nå funker det prøvde før å installere før jeg så posten din kommers så jeg har vanvittig overkill på /boot tror jeg satte av noen GB til den partisjonen Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Burde vel funke å resize partisjonen? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 ext2resize + fsck burde kunne fikse det fint, ja :--) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå