oyvindell Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hei, Har lett mye på nettet, men føler meg ennå usikker på hvordan teorien er, og hvordan den fungere. Scenario er 2 hus som vil koble seg sammen fra samme access point. Hus 1 har 1350m fri sikt, andre hus har 700m fri sikt til AP`en. 1. Hvordan skal du "regne" ut fra hva utstyr du trenger? 2. Kan vanlige "500 kroners" bokser klare dette med riktige antenner? 3. dbi, og kabel lengder. Hvor mye får du ekstra pr dbi, og hvor mye kan du risikere å miste av signal pr meter kable? (i teorien) Noen som har forslag kanskje til hva utstyr en trenger her? Har 2 18dbi "parabol" antenner som eg har fått + 1 stk 10dbi rundstråle antenne. Føler rundstrålen kanskje ikke vil strekke til. Har og 2xWAP54G v2 liggenes. Access pointet har ikke noe utstyr i dag, men er eneste stedet begge hus har fri sikt til samtidig. Forslag? Tror eg har lest litt for mye og gått "blind" Lenke til kommentar
Eirik-Birk Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Har en tilsvarende problemstilling, dog muligens litt enklere å løse. Skal sette opp trådløst nett mellom 2 hus som ligger 5-600 (tilnærmet fri sikt) meter fra hverandre for å dele internett og lurer på hvilket utstyr som trengs. Har allerede en Linksys Wireless-G Broadband Router, er det mulig å bruke denne og koble opp en ekstern antenne? Er også interessert i å ha en egen ruter i huset som ikke har internett for å distribuere det videre i huset. Hvordan ordnes dette, kobles en antenne til denne ruteren også? Hva anbefales her? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 En kamerat av meg bruker 2 stk WRT54GL og 2 stk 24 dBi Grid-antenner, han klarer 20mbit effektivt over en distanse på 4.3 km så alt er mulig Jeg tror de antennene du har idag full gjøre jobben helt supert, eneste du skal være forsiktig med er avstanden på antenne kabelen. Du bør kjøpe kvalitetskabel med minst mulig tap ved høye frekvenser. Lenke til kommentar
oyvindell Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 En kamerat av meg bruker 2 stk WRT54GL og 2 stk 24 dBi Grid-antenner, han klarer 20mbit effektivt over en distanse på 4.3 km så alt er mulig Jeg tror de antennene du har idag full gjøre jobben helt supert, eneste du skal være forsiktig med er avstanden på antenne kabelen. Du bør kjøpe kvalitetskabel med minst mulig tap ved høye frekvenser. 8836366[/snapback] Høres bra ut. Har fått tak i det som sies er god kabel + verktøy for koblinger. Er vi heldige trenger vi ikke mer en maks 1-2 meter lengde på kablene. Har og fått sett litt på gradene mellom hver husstand fra punktet hvor AP skal stå, slik at en 30 graders antenne dekker forhåpentligvis begge husstandene. Kommer tilbake når en har fått testet mer Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Høres bra ut. Har fått tak i det som sies er god kabel + verktøy for koblinger. Er vi heldige trenger vi ikke mer en maks 1-2 meter lengde på kablene. Har og fått sett litt på gradene mellom hver husstand fra punktet hvor AP skal stå, slik at en 30 graders antenne dekker forhåpentligvis begge husstandene. Kommer tilbake når en har fått testet mer 8841168[/snapback] Jeg vet han kameraten min betalte ca 100 kr/m for de kablene han kjøpte, og det var visst billig. Lenke til kommentar
oyvindell Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Høres bra ut. Har fått tak i det som sies er god kabel + verktøy for koblinger. Er vi heldige trenger vi ikke mer en maks 1-2 meter lengde på kablene. Har og fått sett litt på gradene mellom hver husstand fra punktet hvor AP skal stå, slik at en 30 graders antenne dekker forhåpentligvis begge husstandene. Kommer tilbake når en har fått testet mer 8841168[/snapback] Jeg vet han kameraten min betalte ca 100 kr/m for de kablene han kjøpte, og det var visst billig. 8842599[/snapback] Ja, koster rundtom 50-100 pr. meter, men da er de ferdig plugget. Er pluggen som i fleste tilfeller koster. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 han betalte 100 kr/m uten plugger. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Det er bedre og billigere med TP kabel. Ideelt bør man plassere radiodelen ved antennen. Lenke til kommentar
oyvindell Skrevet 12. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2007 Det er bedre og billigere med TP kabel. Ideelt bør man plassere radiodelen ved antennen. 8845101[/snapback] Ja, på hver husstand blir sender + antennen så og si samlet (0.5m kabel), men ved AP`en må en ha boksen inne i et skap, og deretter skal den i toppen av masten. Masten i seg selv er på 10 meter, men eg tipper ved bruk av et lite skap skal vi få dette høyt opp, og deretter strøm fra det nederste skapet. Evt. power over ethernet er en løsning. Har ikke sjekket hva evt. linksys har her Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Et par Bi-Quad antenner vil nok gjøre susen. Lenke til kommentar
oyvindell Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Et par Bi-Quad antenner vil nok gjøre susen. 8850252[/snapback] Ja, hvis antennene fikk stå tørt etc. Kobber etc. tåler ikke å være ute over lengre tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Lage et slags "tak" burde ikke være såk særlig vanskelig. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Lage et slags "tak" burde ikke være såk særlig vanskelig. 8850364[/snapback] Er fuktigheten i lufta som er det værste, så måtte nok putta dem inn i en slags luftett boks som tåler mikrobølger over en god stund. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Ja, jeg ser den. Vanskelig å få noe skikkelig bra da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå