Gå til innhold

Hva får folk til å stjele?

Anbefalte innlegg

Så har vi jo fylletrofeene - en helt egen sjanger av bøff. Der går det gjerne mer i veiarbeidsutstyr, polititeip og andre ting man absolutt ikke har bruk for. I et kollektiv jeg bodde i hadde vi et forbudt-å-svinge-til-venstre-skilt komplett med 4 meter stang samt en 5x3 meter Canal Digital-reklame i lerret. En kompis av meg hjemme har et stuebord han har laga av en GEDIGEN kabeltrommel han på en eller annen måte har klart å få med seg hjem fra byen, den ene "plata" fra denne hviler på en annen, mindre (men også ganske imponerende innsats) trommel han tok en annen gang.  :D

8810113[/snapback]

ja n fikk du meg til å tenke. føreldrene mine klikka da di fant noe jeg hadde stjålet i fylla :( hjalp ikke med "fylla har skjylla" da nei ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder småkriminelle og engangstilfeller, så er det nok en kombinasjon av kicket, som mange sier, og grådighet. Da jeg gikk i niende var det en gjeng som startet en liten uoffisiell liga. De stjal diverse saker (godteri, alkohol, DVDer osv.), beholdt noe selv og solgte resten videre. De tok til og med bestillinger på hva folk ville ha. Dette var selvsagt spennende, og mye mer innbringende enn ukelønna, og selvsagt sa ingen noenting fordi de da ville fått et meget dårlig rykte og kanskje det som verre er. De sluttet vel nr noen begynte å bli tatt.

Når man blir eldre er det kanskje grådigheten som overtar, men man skal ikke se bort fra at spenningen er viktig her også, spesielt i fylla. Leste for en stund siden om ei gammel dame på over 80 som hadde stjålet det billigste hun fant (tror prisen var ei krone, eller noe) bare for spenningen.

Vanekriminelle har kanskje ikke annet "valg", det vil si, de har et valg, men for dem anses det ikke som et valg av diverse grunner (de gidder ikke legge inn innsatsen, fattigdom, eller noe). Jeg vet ikke, jeg verken er eller kjenner noen som lever av å stjele.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fylletroféer er genialt :!:

8810192[/snapback]

Nope, man våkner opp med en haug med drit som man må bli kvitt... Selvfølgelig er det digg å bruke et rema1000flagg som laken, men skitne svære kjegler og avis-stativ... man kan jo liksom ikke dumpe det hvor som helst, og man har jo et forklaringsproblem når man møter på naboene med en kjegle og et avisstativ på vei ut med det...

uansett:

hvem har ikke stjelt fra mammas godterilager? hvorfor gjorde du det? jo du ville ha snop... derfor stjeler folk ting... er bare snakk om oppdragelse og personlige grenser for hva man gjør og ikke gjør ;)

Lenke til kommentar

Kan sikkert være ulike grunnleggende årsaker til at folk stjeler, og en av dem er manglende respekt for andre og deres eiendommer. En annen kan være sult.

Jeg husker en gammel tråd her på forumet, den het "Skatt er tyveri!". Kanskje det hadde vært interessant å definere hva tyveri er? For alle er vel for skatt?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Å kalle skatt for tyveri er en form for ordmagi som er egnet til å skape blest om en problemstilling, men ellers ikke har så mye for seg. Greit nok, skatt kan ha det til felles med tyveri at "ressursbefrielsen" ikke er så frivillig alltid, men likevel er det ganske forskjellige fenomener det er snakk om.

Jeg ville definert tyveri som "det å ulovlig frata en person gjenstander eller penger uten at vedkommende samtykker", altså det samme som å stjele.

Lenke til kommentar
Kicket, etter hva jeg har forstått. Aksept og status er også en av de viktige grunnene. Og sist men ikke minst fordi de ikke har penger/ikke gidder å betale for det.

8807736[/snapback]

Ser meg enig i den påstanden der. Det er dog fortsatt like moralsk forkastelig. At noen har lest Robin Hood gjør det dermed ikke rett og forsyne seg av annen manns eiendom, uansett hva det måtte gjelde.

Fylletroféer er genialt :!:

8810192[/snapback]

Huff! Hadde et digert JET-flagg i taket på gutterommet... ikke spør!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...