Gå til innhold

Hva får folk til å stjele?

Anbefalte innlegg

Er det rett og slett jeg som er så naiv at jeg ikke forstår hvorfor folk stjeler? Er det virkelig noen som kan forklare hvordan noen mennesker på denne jord kan ta en ting som de vet ikke er deres?

Jeg jobber som håndtverker, og vi har nå fått frastjålet utstyr for andre gang. Første gang ble det plukket fra oss mens vi var til lunsj, andre gang ble det tatt ut fra containeren på et uvisst tidspunkt.

Jeje, spar meg for "Dere kunne jo bare låst inne utstyret" og "Pass bedre på tingene". Det er fremdeles en person der ute som fant noe han ville ha, og tok det.

Slik har det vel alltid vært, så lenge det har vært mennesker, har vel alltid noen funnet fristelsen for god til å la være.

Men hva er unnskyldningen? "De har så mye av det fra før" ? "De er så rik allikevel" ?

Jeg blir forbanna av folk som stjeler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de trenger noe :tease:

Men helt seriøst så er det flere muligheter.

Noen stjeler for å være tøffe for kamerater (syns jeg bare er idiotisk)

Noen stjeler fordi de skal selge det videre og trenger penger (narkiser eller folk på skråplanet)

Noen stjeler for spenningen (kleptomane antar jeg)

Men aller mest er det nok penger som er involvert på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Du virker kanskje litt naiv, ja. :p

Verdifull gjenstand, ingen ser meg, jeg driter i hva andre måtte mene, jeg tar den. Verre er det ikke. Det finnes mange andre motiver også, men det koker ned til at moral er individuelt. Fornemmelsen av mitt og ditt er ikke like sterk hos alle.

Lenke til kommentar

Man burde kunne la verktøyet sitt ligge på arbeidsplassen under lunchpausen i hvertfall.

Blei frastjålet to kabelkuttere på gardemoen sommeren 1998 hvorav den ene blei plukket ut av verktøykista mi under 9 kaffen.

Hvor er verden på vei om man ikke kan legge fra seg hverktøyet på arbeidsplassen sammen med bare håndtverkere?

Lenke til kommentar
Hvis de trenger noe :tease:

Men helt seriøst så er det flere muligheter.

Noen stjeler for å være tøffe for kamerater (syns jeg bare er idiotisk)

Noen stjeler fordi de skal selge det videre og trenger penger (narkiser eller folk på skråplanet)

Noen stjeler for spenningen (kleptomane antar jeg)

Men aller mest er det nok penger som er involvert på en eller annen måte.

8807641[/snapback]

Er ikke det en vesentlig del av oppdragelsen til folk at en ikke tar noe av andre, selv om en trenger det? Er det det alt handler om, generell oppdragelse?

Hvis noen stjeler for å imponere kompisene sine, ønsker jeg de lykke til videre i livet.

De som stjeler for pengene sin del, forstår jeg på en måte. De er tydeligvis så langt nede, at de må stjele for å overleve. Men hva i alle dager får noen til å stjele noe, som i mitt tilfelle, en skjøteledning på en trommel? Selge til andre?

Du virker kanskje litt naiv, ja. :p

Verdifull gjenstand, ingen ser meg, jeg driter i hva andre måtte mene, jeg tar den. Verre er det ikke. Det finnes mange andre motiver også, men det koker ned til at moral er individuelt. Fornemmelsen av mitt og ditt er ikke like sterk hos alle.

8807648[/snapback]

Da er vi tilbake til oppdragelse. Lærer ikke folk å respektere andre sin eiendom?

Men det er det, det er ikke alltid en verdifull gjenstand. Før jobbet jeg i kiosk, folk stjal alt, uansett verdi. Synd at folk gjør seg til tyv for en avis.

Lenke til kommentar
Hvor er verden på vei om man ikke kan legge fra seg hverktøyet på arbeidsplassen sammen med bare håndtverkere?

8807685[/snapback]

Det er litt det jeg også tenker. Hva kan en gjøre når en ikke kan legge fra seg verktøyet når en tar seg en kaffe eller skive?

Lenke til kommentar

Det er varierende grad av respekt. For noen (de fleste) er det fullstendig uaktuelt å stjele noe som helst, mens andre tar det ikke så tungt å nappe ting fra bestemte grupper, f.eks. folk de ikke kjenner eller folk de ser på som så rike at det ikke er synd på dem. De moralske grensene kan også flyttes ganske langt av nød og desperasjon.

Lenke til kommentar

@Okstad - kicket? Tror nok ikke den største grunnen til stjeling er kicket man får. Aksept og status? Dette virker ikke så riktig for meg.

De fleste stjeler vel sannynligvis fordi de ikke har råd til tingene selv, eller trenger penger. For en narkoman er nok stjeling en lett vei til narkotika. Han stjeler ting, selger de, og kjøper drugz for pengene. Om det er noe man vil ha, men ikke har penger, så er vel den letteste måten å skaffe tingene på å stjele.

Det finnes vel også kleptomaner, som rett og slett stjele. (?)

Lenke til kommentar

For å si det slik, hadde jeg funnet fyren som stjal tanga mi så hadde jeg stjålet en finger fra han.

Det er bare utrolig provoserende å bli frastjålet verktøy for en 200 lapp.

Ikke at det er dyrt å erstatte men irriterende å være uten inntil man har skaffa seg ny.

Lenke til kommentar
@Okstad - kicket? Tror nok ikke den største grunnen til stjeling er kicket man får. Aksept og status? Dette virker ikke så riktig for meg.

8807800[/snapback]

Dette er såklart snakk om tenåringsgrupper. Mange mener at det er et like stort adrenalinkick som å f.eks. kjøre for fort o.l

Endret av Okstad
Lenke til kommentar

Misstenker mye av årsaken til småstjeling er " oi den var kjekk å ha i garasjen" eller lignende, og da bare tar de det og tenker at de sparte seg noen kroner på det.

Fimaet blei faktisk frastjålet 100 meter PFSP 3x2,5mm2 fra en trommel inne på valseverket i Mo I Rana.

Vi hadde et prosjekt der og kabelen blei stjålet fra en trommel inne i ved retteanlegget under nattskiftet.

Vi oppdfaget det tilfeldig på grunn av måten kabelen var klippet på, og ved kontroll av metermerkingen viste det seg at 100 meter manglet av trommelen.

Dagen før var det folk som spurte om å få litt kabel, skulle ha det til hytta.

Slikt er rett og slett bare tarvelig.

Lenke til kommentar

Ja, for de rett og slett ikke orker og bruke penger på "ting som ikke er vert og bruke penger på" som de hellver vil bruke på f.eks softgun kuler, osv...

jeg synes straffen for og stjele hver minste ting, ting til under 50 kr og burde bli myye strengere.

mvh blaxtro :nei:

Lenke til kommentar

Så har vi jo fylletrofeene - en helt egen sjanger av bøff. Der går det gjerne mer i veiarbeidsutstyr, polititeip og andre ting man absolutt ikke har bruk for. I et kollektiv jeg bodde i hadde vi et forbudt-å-svinge-til-venstre-skilt komplett med 4 meter stang samt en 5x3 meter Canal Digital-reklame i lerret. En kompis av meg hjemme har et stuebord han har laga av en GEDIGEN kabeltrommel han på en eller annen måte har klart å få med seg hjem fra byen, den ene "plata" fra denne hviler på en annen, mindre (men også ganske imponerende innsats) trommel han tok en annen gang. :D

Lenke til kommentar
Kicket, etter hva jeg har forstått. Aksept og status er også en av de viktige grunnene. Og sist men ikke minst fordi de ikke har penger/ikke gidder å betale for det.

8807736[/snapback]

Denne, og posten to hakk over meg sier alt. :whistle:

Endret av Holten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...