Gå til innhold

Ixus 850 IS vs. Ixus 800 IS

Anbefalte innlegg

Ixus 850 IS virker som et nesten perfekt kamera for mitt bruk:

Det er lite, raskt (seriefotografering er rimelig grei, 1,7 fps), har bildestabilisator, 3,8x zoom, osv.

Men så har vi Ixus 800 IS som er enda raskere på seriefoto med 2 fps. Derimot har den ikke vidvinkel, men den er litt billigere enn 850. At den har 6 megapiksler og 850 har 7 er ikke relevant for meg.

Hvilket av disse kameraene har best bildekvalitet?

Hvis jeg ikke trenger vidvinkel, kan det være at 800 IS er et bedre kjøp enn 850?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er visst Ixus 800 utsolgt over alt :D

Hvorfor forsvant alle 800 fra butikkene sånn over natten tro?

8813840[/snapback]

Fordi importøren ble tom? Veldig mange av butikkenes varebeholdning, er bare en speiling av en større importørs lager. Det er kun noen få av de største som faktisk har alt som står som "på lager" på sitt eget lager.

Lenke til kommentar
Vil 800 konkluderes som et bedre kjøp enn 850?

Til den prisen, vil jeg si det. Men trenger du vidvinkelen, er jo 850 bedre uansett...

8839960[/snapback]

Har vidvinkel mye å si for oss vanlige dødlige?

Hvordan vil du rangere 800, 850 og 950?

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg kun er en ren amatør på området som har gjort egne undersøkelser, så fant jeg at Ixus 800 er bedre for mitt bruk enn Ixus 850. Problemet med Ixus 850 slik jeg ser det er at vidvinkelen blir noe uskarp ut mot kantene. Dette legger man sannsynligvis ikke merke til med mindre man går inn og ser på bildet i full størrelse, men det var et forstyrrende element for min del. I tillegg er Ixus 800 raskere, og det er flere som har sagt at den har såvidt litt bedre bildekvalitet jevnt over enn 850. Og til slutt er Ixus 800 raskere, særlig på seriefotografering.

Jeg skal ikke uttale meg for mye om Ixus 950, da den er utenfor mitt prisområde og jeg har ikke lest nok om det, men det har ikke vidvinkel. Det er også langt tregere på seriefotografering, ned fra 2,1 bilder i sekundet i Ixus 800 til 1,3 i Ixus 950, ifølge Akam.no. Ixus 950 har ansiktsgjenkjenning, noe Ixus 800 formodentlig mangler.

Igjen må jeg nevne at dette er mine personlige observasjoner, og etter mitt behov er ingen vidvinkel bedre enn vidvinkel som blir uskarp mot kantene, selv om det kanskje ikke er nok til at det er et problem for andre. At de nye Ixus-modellene også er tregere enn Ixus 800 er et stort minus for meg.

Når Ixus 800 så kan kjøpes for 2300 kroner fra Komplett, så gjør det valget mye enklere igjen for meg personlig. Dette er et meget bra kamera med god bildekvalitet og høy ytelse, og til en rimelig penge i forhold til det man får. Kameraet kostet vel opp mot det dobbelte da det var nytt (4699 ved lansering, ifølge Akam.no).

Min rangering:

1. Ixus 800 ("top-score" på bildekvalitet, pris, ytelse)

2. Ixus 850 (lavere pris enn 950, men dårligere ytelse og dyrere enn 800)

3. Ixus 950 (dårligere ytelse enn 800, og dyrere enn 850)

Lenke til kommentar

Må bare nevne at det er et oppblåst problem dette her med vinvinkelen til ixus850, ved samme brennvidde så får du tilnærmet lik bildekvalitet - det fine med 850 er at man har muligheten (undstreke muligheten) til å bruke vidvinkel. Det har man ikke på 800.

Lenke til kommentar

Men 850 er tregere enn 800 og har ikke fullt like bra bildekvalitet. Dessuten er det dyrere.

Raskere+bedre kvalitet > vidvinkel for min del. Men hvis vidvinkel er viktig så er jo saken biff i 850s favør.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...