sparemaster Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Derbi senda leveres med 65 tenner bakdrev. Er det ulovelig å skfite til 70? Endret 7. juni 2007 av sparemaster Lenke til kommentar
Patience Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Du har skrivi veldig rar emnetittel...Og ja det er ulovlig Lenke til kommentar
sparemaster Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Du har skrivi veldig rar emnetittel...Og ja det er ulovlig 8807535[/snapback] Grunnen til at jeg skrv denne emnetittelen er at Derbien går ulovelig godt orginalt. Har man 65 tenners drev på går den i 60 km/t! Men hvorfor i all verden er det ikke lov å gire ned mopeden? For at min moped skal gokjennes må jeg bytte fra 70 tenners drev til 65 tenners og da vil mopeden øke toppfarten fra 54km/t til 60km/t. Dette fårstår ikke karene på biltilsynet eller kan det være at de bare er veldig interesert i å inndra mopeden? Lenke til kommentar
Prey Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Er det en moped så skal den ikke gå i mer enn 45. Men så går den i 54? Da må det være noe galt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Få tak i typegodkjenningspapirene til mopeden, står tannhjulstørelsen der så er det ulovlig og bytte. Sto ingenting om tannhjul i typegodkjenningspapirene til min knallert fra 76. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Få tak i typegodkjenningspapirene til mopeden, står tannhjulstørelsen der så er det ulovlig og bytte.Sto ingenting om tannhjul i typegodkjenningspapirene til min knallert fra 76. 8808212[/snapback] Under setet så står det hva lags deler du skal ha. Der står det blant annet at framdrev skal ha 12 tenner og bakdrev 65 tenner, dersom du har en X-Race/X-Treme. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det er ikke forbudt å bruke andre drev enn de orginale så lenge det ikke medfører høyere toppfart. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det er ikke forbudt å bruke andre drev enn de orginale så lenge det ikke medfører høyere toppfart. 8808556[/snapback] Det er forbudt å endre på utvekslinga, så da er det nok forbudt å bytte drev også.. Lenke til kommentar
sparemaster Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Mæn koffår i faen kan du ikke ha en lavgirt moped? Stor fordel til fjellkjøring som jeg driver med. Det er en x-race ja. Skal jeg bare putte noe plast uttafor luftfilteret da når jeg har montert 65 tenners drev slik at den går i 50 km/t ca? Endret 7. juni 2007 av sparemaster Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Det er forbudt å endre på utvekslinga, så da er det nok forbudt å bytte drev også.. 8808571[/snapback] Har du en kilde på det? Vegtrafikkloven § 13 Endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas. Den maksimale tillatte hastighet er Vegtrafikkloven §2-2 a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt Det er ikke forbud i vegtrafikkloven mot noen spesifikke inngrep, det som er forbudt er å øker farten utover det tillatte, det gjør man ikke når man reduserer utvekslingen. Å tilpasse utveksling til kjørestil og smak er noe alle litt erfarne motorsyklister gjør, det er ingenting ulovlig i det. Endret 7. juni 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Mæn koffår i faen kan du ikke ha en lavgirt moped? Stor fordel til fjellkjøring som jeg driver med. Det er en x-race ja. Skal jeg bare putte noe plast uttafor luftfilteret da når jeg har montert 65 tenners drev slik at den går i 50 km/t ca? 8808573[/snapback] Hvorfor må du ha den på visning? Sier de noe på om den er totalt orginal da, slik den kom ifra butikken? Jeg råder deg til og ikke gire mopeden ytterligere ned. Den er allerede lavt gira og kjører på høyt nok turtal.. Skal da hu opp turtallet ytterligere, kan det hende at spenningsregulatoren ikke klarer å holde spenninga nede på 12 V, og dermed ryker også pærene lettere. Jeg bytta fra 12 til 14 tenner på min X-Race, for å slippe dette problemet med at nærlyset gikk litt ofte.. Min gikk/går også i 60-70 km/t. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Vegtrafikkloven § 13Endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas. Det er ikke forbud i vegtrafikkloven mot noen spesifikke inngrep, det som er forbudt er å øker farten utover det tillatte. 8808630[/snapback] Når man endrer utvekslinga endrer man jo også ytelsen. Derfor har jo denne sykkelen 3,5 hk istedenfor 2,2 som på de fleste andre sykler. Driver og prøver å finne igjen der jeg har lest det.. EDIT: Det er i vognkortet det står! Endring av motor og UTVEKSLINGfor økning av ytelse og hastighet er ikke tillat. Endret 7. juni 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Når man endrer utvekslinga endrer man jo også ytelsen. Derfor har jo denne sykkelen 3,5 hk istedenfor 2,2 som på de fleste andre sykler. Driver og prøver å finne igjen der jeg har lest det.. 8808675[/snapback] Det er ikke ulovlig å endre ytelsen på en moped, det som er ulovlig er å endre på ytelsen utover begrensingene som gis i loven, det står ordrett slik i §13. Motoreffekt endres ikke av utveksling. Endring av motor og UTVEKSLING for økning av ytelse og hastighet er ikke tillat. Legg merke til det som er uthevet, det er akkurat det jeg prøver å si- Det er forbudt å endre utvekslinga slik at den øker toppfarten. Ikke et generelt forbud mot å endre på utvekslinga. Ved å øke antall tenner på bakdrever reduserer han utveksling og potensiell toppfart, det er det ikke forbud mot. Vognkortet ditt bekrefter bare lovteksten. Endret 7. juni 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
sparemaster Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Når man endrer utvekslinga endrer man jo også ytelsen. Derfor har jo denne sykkelen 3,5 hk istedenfor 2,2 som på de fleste andre sykler. Driver og prøver å finne igjen der jeg har lest det.. 8808675[/snapback] Det er ikke ulovlig å endre ytelsen på en moped, det som er ulovlig er å endre på ytelsen utover begrensingene som gis i loven, det står ordrett slik i §13. Motoreffekt endres ikke av utveksling. Endring av motor og UTVEKSLING for økning av ytelse og hastighet er ikke tillat. Legg merke til det som er uthevet, det er akkurat det jeg prøver å si- Det er forbudt å endre utvekslinga slik at den øker toppfarten. Ikke et generelt forbud mot å endre på utvekslinga. Ved å øke antall tenner på bakdrever reduserer han utveksling og potensiell toppfart, det er det ikke forbud mot. Vognkortet ditt bekrefter bare lovteksten. 8808698[/snapback] Men karene på biltilsynet sa det var ulovelig og at jeg ikke får mopeden gokjent før jeg bytter till 65. ska jeg gjøre det og redusere toppfarten med litt papir eller noe annet skit uttafor luftfilteret? slik at motoren får for lite luft og bare yter rund 50 km/t ?? Endret 7. juni 2007 av sparemaster Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Så akkurat posten din der du sier at du fikk mer fart med den lavere utvekslingen, om det stemmer at den leveres med for høy giring må du enten sette på 65 tenner eller gå enda høyere enn 70 slik at farten blir riktig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 siden trådstarter ikke har tatt seg bryet med å endre topicen blir tråden stengt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg