Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sølvkre - hvordan bli kvitt?

Anbefalte innlegg

Har fått sølvkre i huset, håpløst å bli kvitt. Hatt det i noen uker. Prøvd både spray og pulver. Det tar noen av de, men det er fortsatt mange igjen.. og dessuten, det tar vel ikke bort KILDEN til problemet? Hvor kommer de fra? Hva er de beste tipsene mot dette?

Også prøvd klorin i avløpene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.nhm.uio.no/zoomus/minste_husdyr...er/solvkre.html

Sølvkreet har liten betydning som skadedyr, og er mer til sjenanse enn til skade. Siden sølvkreet er avhengig av relativt høy fuktighet, er den beste måten å bekjempe dyrene på å tørke ut rommet. Dette kan skje ved oppvarming og forbedret ventilasjon. Støvsuging er å foretrekke fremfor vasking da vasking øker fuktigheten. Husk da å tilintetgjøre innholdet i støvsugerposen etterpå, ved brenning eller frysing.

Hvor har du sølvkre? Kjøkken eller bad?

Etter at du har fjernet fuktigheten er det viktig at du støvsuger alle kriker og kroker slik at du får med deg rasket. Strøvsugerposen må også ut av huset etter at du har gjort dette, sånn at det ikke kommer nye sølvkre fra den.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

For det første er jeg ikke enig i bagatelliseringen av de. De kan spise bøker og hva med om man skal selge bolige? Da vil man nødig ha dette på visning, evt om de skulle dukke opp etter overtakelse. Erstatningskrav eller verre...

Jeg har det over hele huset egentlig. Spesielt ille i kjeller der det er mye fukt som er håpløst å gjøre noe med egentlig. Eneste stedet jeg ennå ikke har funnet de er der det er teppe..liker de ikke å gå på tepper?

Har støvsugd nøye langs alle lister og hatt alle dører åpne hele dagen nå som det er så varmt. Men likevel finner jeg flere hver dag i de fleste rom. Har gjennomvasket huset.

Lenke til kommentar

stakkars deg. hvordan oppdaget du dem? jeg fant noen jævla insekter på rommet mitt en gang å fikk noia. torte ikke å være dær på en stund. det virkert som jeg fikk noe satans sammenbrudd for jeg var helt rar.

håper du klarer å drepe i jævlene!

edit: går det å kjøpe mange slike kuler som er i sko som skal fange opp fukt?

Endret av naits360
Lenke til kommentar

*ha denne posten under mine poster*

Jeg har sett ett par slike hjemme...

edit: kanskje jeg burde kjøpe luftavfukter:

edit2: jeg har minsket på utluftingen men har ett vindu oppe nesten alltid. Minsket dette pga andre dyr

edit3: feil link, fjernet denne.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
*ha denne posten under mine poster*

Jeg har sett ett par slike hjemme...

edit: kanskje jeg burde kjøpe luftavfukter:

8813074[/snapback]

Luftavfukter er neppe nok etter det jeg hører, det blir som å gi smertestillende når du egentlig har et benbrudd. Luftfuktigheten skyldes ofte en lekkasje der det ligger vann i flytende form, som igjen gir den lokalt store luftfuktigheten som sølvkre trives med.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...