FranzJosef Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Tenker å kjøpe tilhenger til bil, ganske enkel og rimelig. Men greit med littegrann plass da.. Tenker på denne: http://www.gaupen.no/Default.asp?WCI=ViewNews&WCE=35&DGI=16 Noe spesielt jeg bør tenke på? Andre tips? Må en tilhenger registreres, koster det ekstra? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det ville vært et godt valg, en tilhenger med langt drag er mye lettere å rygge og du kan ha lengre last uten å få for mye overheng bak. En tilhenger må regsistreres ja, noe som forsåvidt er opplyst på siden du linket til. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Ok, men hva koster da registrering av tilhenger? Hva med brukte, må de også omregistreres? Endret 7. juni 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Kjøpte en nesten tilsvarende i 2004 betalte da litt under 300,- i reg. avg. Brukte hengere må omregistreres, om jeg ikke tar feil er det utrolig nok gratis opp til en viss vekt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Stemmer, det er gratis å omregistrere hengere opp til 350 kg, over dette er det kjempedyrt (opp til 6599 kr for 351 kg). Du finner dette på http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgif...ringsavgift.pdf Det koster ingenting å registrere en ny henger, men forhandlere tar vanligvis noen hundre for å skrive ut vognkort og gi deg skilt. Et par tips: - Kjøp henger med hjulene på siden, ikke under. Mye lettere å rygge, du ser hengeren i speilene før den står helt på tvers. Mindre hopp og sprett med større hjul. - Kjøp henger med innvendig bredde på minst 122 cm, slik at du får bygningsplater oppi. Lengde på 240 er ikke så kritisk, du kan kjøre uten baklem. - Kjøp med så høye kanter som mulig, da ligger lasten bedre. Tysse har 35 cm, mange andre småhengere har 28 cm. Stor forskjell! Men pass på vekten likevel- - Pass på at surrekrokene er festet i metall, og ikke i hengerplaten. - Unngå hengerplate av tre/kryssfiner, vil etterhver slå seg. - Sammenlign dimensjonering av vangene under hengeren, det er stor forskjell på hvor solide det er. - Få med god lås for draget dersom hengeren skal lagres "synlig" - Enkelte småhengere har sammenfoldbart drag, slik at hengeren kan lagres stående på baklemmen, med draget foldet inn under hengeren. Da kan den stå innerst i garasjen. Edit: se http://www.tysse.no/index.php?product=1&ka...r&showproduct=2 - Til slutt: Prisen kan være en pekepinn på kvalitet. Endret 8. juni 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
joka Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 For biler som trekker tilhenger, er maksimalfarten 80 km/t, selv om fartsgrensa er skiltet til 90 km/t. På veger med lavere fartsgrenser er det skiltene som gjelder. Med kjøring av tilhenger uten brems gjelder i tillegg en fartsbegrensning på 60 km/t når henger pluss last er tyngre enn 300kg. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Stemmer, det er gratis å omregistrere hengere opp til 350 kg, over dette er det kjempedyrt (opp til 6599 kr for 351 kg). Du finner dette på http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgif...ringsavgift.pdf Det koster ingenting å registrere en ny henger, men forhandlere tar vanligvis noen hundre for å skrive ut vognkort og gi deg skilt. Et par tips: - Kjøp henger med hjulene på siden, ikke under. Mye lettere å rygge, du ser hengeren i speilene før den står helt på tvers. Mindre hopp og sprett med større hjul. - Kjøp henger med innvendig bredde på minst 122 cm, slik at du får bygningsplater oppi. Lengde på 240 er ikke så kritisk, du kan kjøre uten baklem. - Kjøp med så høye kanter som mulig, da ligger lasten bedre. Tysse har 35 cm, mange andre småhengere har 28 cm. Stor forskjell! Men pass på vekten likevel- - Pass på at surrekrokene er festet i metall, og ikke i hengerplaten. - Unngå hengerplate av tre/kryssfiner, vil etterhver slå seg. - Sammenlign dimensjonering av vangene under hengeren, det er stor forskjell på hvor solide det er. - Få med god lås for draget dersom hengeren skal lagres "synlig" - Enkelte småhengere har sammenfoldbart drag, slik at hengeren kan lagres stående på baklemmen, med draget foldet inn under hengeren. Da kan den stå innerst i garasjen. - Til slutt: Prisen kan være en pekepinn på kvalitet. 8809243[/snapback] Det var jo umenneskelig dyrt å omregistrere en gammel henger!! Hva gjør folk flest da? De gir blaffen i omregistreringa da? Hvorfor i all verden er det slik? Skal man straffe folk som vil selge hengeren sin? Vil man ha kun nye hengere på veien?? Å kjøpe en henger fra i fjor vil koste meg mer enn hengerens verdi kun i omregistrering.. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 det er jo hvis den veier over 350 kilo da.. den du så på veier jo bare 165 kg så hvis du finner en brukt så er det gratis å omregistrere Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Så lenge du kjøper en liten henger, er det gratis å omregistrere. Personlig mener jeg at det er bedre å kjøpe en ny henger, i den prisklassen du ser på er det samme kostnad som en tur på byen! Mange som selger brukte hengere forlanger (etter min oppfatning) grov overpris, og har tekst som "ny i -85, kjørt som utleiehenger i 7 år først, bremser virker ikke, dekk er slitt, alle hjullagre må byttes, rammevanger er rustet" etc. Spar deg for både ergrelser og bortkastet tid, les det jeg skriver lenger opp, og kjøp deg en ny (og sitt hjemme en helg). Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Tenker å kjøpe tilhenger til bil, ganske enkel og rimelig. Men greit med littegrann plass da.. Tenker på denne: http://www.gaupen.no/Default.asp?WCI=ViewNews&WCE=35&DGI=16 Noe spesielt jeg bør tenke på? Andre tips? Må en tilhenger registreres, koster det ekstra? 8807397[/snapback] Kr. 900,- billigere, og 25 kg mer i lovlig last: http://www.brenderup.no/default.asp?state=...E-97AA54C8A399} Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 (endret) - Unngå hengerplate av tre/kryssfiner, vil etterhver slå seg. Er ikke det som finnes på nesten alle de rimelige hos Tysse, Gaupen og Brenderup da? Hva skal man ha da? Endret 9. juni 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå