FranzJosef Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Har ikke vasket mange gulv i mitt liv, innrømmer det. Men de gangene jeg har forsøkt har det gått skikkelig dårlig. Jeg tar utgangspunkt i en mer klassisk stil der bøtte, klut og stang til å feste kluten på er vesentlige elementer. Jeg kjører i med grønnsåpe. Følgende fundamentale problemer oppstår: 1. Kluten blir av naturlige årsaker fort full av skit, dvs. hovedsakelig støv og hår. Da skal man altså dyppe kluten i bøtta og vri opp. Problemet blir da at mye av støvet og nesten alt håret blir igjen på kluten. Å vri en gang til hjelper beskjedent. Påfører man så kluten på gulvet igjen drar man mye hår og drit utover igjen. 2. Det er et himla styr å hekte av kluten fra stanga når den er spent fast hver gang for å dyppe/vri kluten. Er det meninga man egentlig ikke skal dra opp drit her, men heller skyve alt til et punkt? Vil støvet være med på en så lang forflytningsprosess? Må man bytte klut ofte? Hva med en mopp, er det noe å satse på? Har forsøkt støvsuging, evt. støvsuging før vasking, men det blir jo mange prosesser og mye jobb hver gang da. Andre tips? Hvordan vasker man best, enklest? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Selv støvsuger jeg alltid før jeg vasker med vann og klut og greier. Da går alt mye bedre. Men så vasker jeg ikke så veldig ofte gulvet da. En gang i måneden holder om jeg støvsuger 2 ganger i uken. Ellers virker det som om du har skjønt prinsippet. Vasker fra ene enden av rommet og mot døren, vrir kluten i bøtten et par ganger på veien og samler til slutt opp det lille av drit som blir liggende igjen der jeg avslutter. Skifter ikke klut under akten. Endret 7. juni 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hvis det blir hengende alt for mye hår og støv igjen i kluten når du vasker, er dette ett tegn på at du kanskje bør vaske litt oftere... Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Jo, jo...det er sikkert rett nok. Men bruker man en klut bare en gang da? Får man noengang bort håra på den? Ingen som kjører mopp? Endret 7. juni 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Først og fremst anbefaler jeg å ikke bruke grønnsåpe. Det etterlater seg et tynt fettlag som igjen limer til seg alt støv som måtte komme, og det tar ikke lang tid før du har problemet tilbake. Selv veksler jeg på støvsuging og mopp, sistnevnte er den typen som ser ut som den har en mengde hyssinger som fanger støvet < http://www.lilleborgprofesjonell.no/produk...DINGSMOPPER.jpg > Denne fukter jeg i rent vann, og når den er full, rister jeg av moppen ute, og fortsetter videre. Såpe trenger du først når det er sølt større mengder av noe, spesielt fett. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Du må føre moppen i et mønster som fører til at du hele tiden drar den i samme retning. Slik at du drar med deg all dritten foran deg. Dritten samler man elegant på et sted. Endret 7. juni 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Mener sistgang jeg vaska rommet mitt sjøl , så gjorde jeg som vist på tengningen. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Jeg bruker først vanlig klut på stang, vrir den svært lite opp før jeg går over gulvet. Nå skal hele gulvet være ganske vått. Deretter bruker jeg en sånn stang-ting uten klut på. Altså bare gummi mot gulv og skraper vann + støv og sånn til hauger på gulvet. Deretter er det bare å vente til vannet har fordampet, og så fjerne skiten som ligger igjen. Anbefaler ikke denne metoden på gulv som ikke tåler mye vann, men den funker bra her. redigert: Gulvet blir ikke helt rent med mye vann, så jeg gjentar prosedyren med mindre vann etterpå. Endret 8. juni 2007 av Zlatzman Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) slik gjorde vi det i forcen: hadde en klut og en svaber, festet kluten til svaberen hadde så litt vann utover gulvet, men ikke slik at det ble skikkelig vått, bare litt her og der. så vasket vi frem og tilbake(ta den opp når du tar den frem, og ned når du tar den mot deg) kluten var møkkete tok vi den opp og ned i vannet, IKKE krøll den sammen, ha den så rett og fin som mulig når du tar den opp og ned av vannet. vri den opp så du får den fuktig, og repeter til du er ferdig lag hauger med møkk som du tar opp etterpå, er stort sett bare støv som kommer med kluten ned i vannet. edit: ha i såpe når du skal vaske da, men husk, det blir ikke renere hvis du har mer såpe, ikke ha i så mye såpe Endret 8. juni 2007 av aklla Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jif våtmopp! Blir ikkje enklare. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Jif våtmopp! Blir ikkje enklare. 8814692[/snapback] Å ikke vaske er det enkleste vel og merke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå