Gå til innhold

Ekstern Harddisk problemer.

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har en ekstern harddisk som jeg tidligere har brukt med en Windows XP pc, men nå når jeg har fått en bærbar med Vista, klarer jeg ikke å koble den til. Jeg klarte det først på den pc'en med vista, men etter en stund klarte jeg ikke å koble den til. Da kom det bare opp beskjed om at jeg måttte formatere den. Jeg prøvde på XP pc'en og der kom samme beskjed. Hva har skjedd?!? Jeg har så mye innpå den harddisken som er vanskelig å få tak i! Er den ødelagt?

ENDA ET PROBLEM! Nå har harddisken klikket helt! Istedet for å ha 250GB plass gikk den ned til 64GB for å så gå ned til 8GB! Hjelp meg! Etter at jeg formaterte den pågrunn av det andre problemet mitt, gikk den ned til 64 og da jeg kjøpte ny pc og måtte gjøre det samme i dag, gikk den ned til 8gb!!

Endret av ChristerD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv opplevd at hardisker plutselig har blitt oppfattet som "uformatert". Sist var det en veninne sin eksterne disk og denne ble merkelig nok i orden da jeg restartet maskinen med vista når den var tilkoblet. Vet ikke hvorfor og har ikke hørt om det før eller siden så dette er ikke noe å satse på.

Den tryggeste løsningen for deg er nok å bruke et program som GetDataBack fra www.runtime.org for å hente ut data. Du må ha en annen harddisk å legge dataene på mens du redder de. Du kan ikke skrive til disken før du har reddet alt du vil ha. Når du har gjort det kan du formatere disken på nytt og ta den i bruk.

Lenke til kommentar

Programmet er satt opp trinnvis. Først må du velge hva som er feil.

For ditt problem med en disk som plutselig vises som uformatert vil jeg anbefale "systematic file system damage". Trykk deretter neste. Programmet scanner etter disker.

I steg 1 velger du hvilken disk du vil scanne. Du skal se den eksterne disken din i menyen til venstre dersom den er tilkoblet. Trykk på + tegnet og velg den partisjonen som du har data på. Når dette er gjort trykker du neste. Programmet vil nå scanne etter filer, noe som kommer til å ta noen timer.

De neste stegene kan jeg ikke beskrive i detalj fordi jeg ikke gidder å scanne en av diskene mine og jeg har ikke noen gammel scan jeg kan laste inn heller.

Poenget er iallefall at programmet forteller hva den har funnet. Du velger filtabelle du vil kopiere fra og trykker neste. Skal du få opp alle filene på disken. Mer de du vil ha og kopier over på en annen disk. Anbefaler deg å lagre når du er i et av disse to stegene så du slipper å scanne hele disken på nytt. Kan hende dette er litt unøyaktig fordi det er lenge siden jeg har gjort dette.

Lenke til kommentar

har akkurat kjørt GetDataBack ntfs på en 160GB disk som fikk raw format.

Brukte rundt 44 timer, men ser ut som det meste reddes og korrekte filnavn.

Prøvde en del andre programmer noen uten hell, men easyrecovery så også ut til å virke. Men av tidligere erfaring så var mange filer uten korrekt navn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk akkurat dette problemet selv, med en intern IDE disk :(

Den har fungert tidligere, men nå vises den som en uformatert disk(7,81 GB RAW).

Er det noen andre ting jeg kan prøve enn det "getdataback" programmet?

Kan det hjelpe å sette disken inn i en annen PC?

Lenke til kommentar
Vel, jeg har en ekstern harddisk som jeg tidligere har brukt med en Windows XP pc, men nå når jeg har fått en bærbar med Vista, klarer jeg ikke å koble den til. Jeg klarte det først på den pc'en med vista, men etter en stund klarte jeg ikke å koble den til. Da kom det bare opp beskjed om at jeg måttte formatere den. Jeg prøvde på XP pc'en og der kom samme beskjed. Hva har skjedd?!? Jeg har så mye innpå den harddisken som er vanskelig å få tak i! Er den ødelagt?

8807007[/snapback]

Disken er neppe ødelagt, og dataene er antageligvis ikke tapt. Vet at feks LaCie-disker er følsomme på hvordan du kobler dem fra, gjør du det feil kan du oppleve den feilmeldingen du tydeligvis har fått.

Løsningen er som følger:

Please try the following:

• Disconnect all cables connected to the drive.

• Connect the power cable to the drive.

• Connect the USB-cable. First to the drive. Then to the computer.

If the drive is detected correctly the problem was probably caused by improper shutdown or un-mount (unplugging the cable without dismounting first, etc.). When this has happened, the USB-interface needs to reset itself properly. After this, reconnection should be no problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, nå er jeg lei harddisken. Nå viser det bare at den er 64.ettellerannet GB istedet for 250GB! Og jeg får den nye pc'en i dag og er nervøs pågrunn av det forrige problemet mitt. Jeg må kopiere alt over til original pc'en sånn i tilfelle.

Noen som kan hjelpe meg meg dette problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...