krizzzy Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Noen som kan hjelpe meg med denne oppgaven? Hadde satt veldig stor pris på det... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg gidder ikke regne ut, men en forklaring på hvordan kan du få a) Den minste avstanden vil være når båten (fra nå av kalt punkt c) danner nitti grader med punkt a og b. Da veit du en vinkel og en side, og kan bruke cosinus. b) Dersom du tar en passer og lager en åpning på fem km, ser du at den krysser linja to ganger. Det er fordi den korsteste avstanden mellom båten og fyret er mindre enn fem meter, og lengre enn svaret du fant i oppgave a. c) Dersom du merket av med passeren i oppgave B, ser du trekanten med to sider på fem km, og en ukjent side. Det er den ukjente siden du skal finne, og det gjør du ved sinus/cosinus eller noe annet du finner ut av. Deretter bruker du det at fart = strekning/tid. Da finner du farten i m/s. Da må du gange på 3,6 (3600 s/1000 m) for å finne farten i km/h. Har dårlig tid, så jeg kan forklare nærmere seinere i kveld om nødvendig. d) Da kjenner du tre sider i trekanten (6 km, 7 km og 10 km) i tillegg til en vinkel. Da kan du bruke sinussetningen eller cosinussetningen. Dette er en gammel eksamen, aight? Jeg gjorde denne før eksamen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du gjør den nå? Eksamen er over ... Goscinny Lenke til kommentar
krizzzy Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Gammal eksamen ja. Treng den til ei konteprøve rett og slett. Takk for svar Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Fant du ut av alt sammen? Goscinny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå