Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tuberkulose fra røyking eller ikke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tuberkulose kan du ikke få av røyking. Kols derimot.

8806958[/snapback]

Kols er mange ganger verre en vår gode venn tuber.

8808130[/snapback]

Jasså? Tuberkulose gjør vel at lungene "råtner" inni deg, er ikke det verre? Jeg spør, fordi jeg ikke kan så mye om kols.

Lenke til kommentar

Kols er noe som ødelegger deg resten av livet, det er en kronisk lidelse. TB kan man idag behandle effektivt.

Hvis man er angrepet av TB og ikke blir behandlet, da er det ikke så koselig nei. BCG er din venn.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Kols er noe som ødelegger deg resten av livet, det er en kronisk lidelse. TB kan man idag behandle effektivt.

Hvis man er angrepet av TB og ikke blir behandlet, da er det ikke så koselig nei. BCG er din venn.

8808889[/snapback]

ikke når BCG virker lenger, må ta på nytt etter 10 år.

Lenke til kommentar
ikke når BCG virker lenger, må ta på nytt etter 10 år.

8808942[/snapback]

vaksinen gi bare 80% beskyttelse i 8år.

Hvis du sleiker opp en MDR- eller XDR-TB type, så er du ferdig uansett... :ph34r:

Det er flere typer TB, men deles i 2 hovedtyper: Typisk og Atypisk.

Typisk er fra M. Turbercolosis.

Atypiske er M. Bovium, M. Avium, M. Kanaasis osv..

Mitt råd, vær forsiktig uansett, vaksinert eller ei.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
vaksinen gi bare 80% beskyttelse i 8år.

Hvis du sleiker opp en MDR- eller XDR-TB type, så er du ferdig uansett...  :ph34r: 

Det er flere typer TB, men deles i 2 hovedtyper: Typisk og Atypisk.

Typisk er fra M. Turbercolosis.

Atypiske er M. Bovium, M. Avium, M. Kanaasis osv..

Mitt råd, vær forsiktig uansett, vaksinert eller ei.

8810565[/snapback]

ok, men er en av de farligere enn den andre sorten?

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lite peiling på bakterier, men XDR-TB og MDR er antagelig betegnelser for bakterietyper som er resistente mot behandling, som oftest antibiotika.

Forøvrig oppstod disse typene fordi man bruker for mye antibiotika, og ikke behandler med flere typer samtidig.

Lenke til kommentar

I TB har man 4 frontlinje medisin: Rifampin, Isoniazid (INH), Ethambutan og pyrazinamide.

Disse medisinene gies alltid i kompinasjon i minst 6mnd!, for å unngår resistens.

Med det finnes selvfølgelig idioter som ta medisin sin i rett dose/tid, resultater ble: MDR og XDR type.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-drug_resistant_TB

http://en.wikipedia.org/wiki/Extensively_d...nt_tuberculosis

Atypisk tuberkolose er hardt å få, fordi av meget lav virulensfaktor. DVS. De er bakterier som kroppen knekker lett.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Som sagt TB er fra en bakterie, men røkying skader lunger og "kan" muligens gjøre at TB setter seg lettere eller skader enda mer hvis du først får det.

røykig svekker også imunforsvaret på det store og hele, det går ikke bare utover lunger osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...