Gå til innhold

Samsung GX-1L - pris: 4995 - verdt å vurdere?

Anbefalte innlegg

En kan bli mer eller mindre gal av å utforske denne utrolig spennende jungelen av speilrefleks kameraer. Jeg trodde jeg hadde bestemt meg for Nikon D40 til en pris av rett i overkant av 4500 kroner på en lokal butikk.

Men;....

Var i byen i dag og kom over et tilbudsskilt med Samsung GX-1L til den nette sum av 4995 kroner. Dette inkluderer kamera, standard kit-linse og i tillegg 55 - 200 mm

Synes dette virket som en strålende pris?

Var spesielt en ting jeg bet meg merke i - den har egen blitzknapp og aktiverer ikke denne automatisk. På D40 så aktiveres blitzen automatisk i de fleste modus (uten ikke blitz modus - hvis en velger det på kontrollhjulet). Skal en så deaktivere D40 blitz'en så må en inn på menyen bak på LCD-skjermen og det tar ganske lang tid. Er litt irriterende når en ser Windows-liknende timeglass og må navgiere frem for å finne valget.

I tillegg har Samsung GX-1L LCD-skjerm med alle valg på toppen - noe jeg kanskje kan komme til å trenge/være fint å ha.

Hva synes guruene der ute? Noen som har forsøkt kameraet og har innspill? God pris?

Kommer nok i all hovedsak til å ta bilder i JPEG i begynnelsen iallfall og ikke bruke så ekstremt mye tid på etterbehandling. Setter litt pris på gode bilder rett ut av kameraet - fine farger - iallfall med det første....

Utrolig takknemlig for råd! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et godt tilbud.

Samsung lager jo kameraene i samarbeid med Pentax så det er godt utvalg av objektiver hvis du vil ha noe mer senere.

Poengen ditt om blitz-knappen er faktisk god - Canon har det samme opplegget og jeg bruker det mye. I grønn modus så popper blitzen opp enten du vil eller ikke ;)

Tom

Lenke til kommentar
Var i byen i dag og kom over et tilbudsskilt med Samsung GX-1L til den nette sum av 4995 kroner. Dette inkluderer kamera, standard kit-linse og i tillegg 55 - 200 mm

Synes dette virket som en strålende pris?

Det er en veldig bra pris, Trumf.no hadde lenge denne pakken til 5495,-, og det også var en svært god pris (de har nå samme kameraet uten 50-200 til 3995). Kameraet er meget bra, du kan lese en grundig test av det på Digit.no. I høyeste grad et kamera du bør vurdere. Dette bruker forøvrig standard Pentax-optikk, så du kaster ikke bort penger ved å investere i dyrere optikk heller (og det kommer mye spennende fremover!).
Lenke til kommentar
Var spesielt en ting jeg bet meg merke i - den har egen blitzknapp og aktiverer ikke denne automatisk. På D40 så aktiveres blitzen automatisk i de fleste modus (uten ikke blitz modus - hvis en velger det på kontrollhjulet). Skal en så deaktivere D40 blitz'en så må en inn på menyen bak på LCD-skjermen og det tar ganske lang tid. Er litt irriterende når en ser Windows-liknende timeglass og må navgiere frem for å finne valget.

Jeg har noe begrenset erfaring med D40, men blitsen popper ikke opp i P, S, A eller M-modus. Du trenger absolutt ikke gå inn i menyene! Bare bruk P, S, A eller M.

Lenke til kommentar

Jeg har noe begrenset erfaring med D40, men blitsen popper ikke opp i P, S, A eller M-modus. Du trenger absolutt ikke gå inn i menyene! Bare bruk P, S, A eller M.

8807134[/snapback]

Men hvis du vil ha blitz, da ?

Lenke til kommentar

Så trykker du på knappen, er vel ikke verre enn det? Blitz som popper opp i utide er veldig slitsomt...
Lenke til kommentar

Så trykker du på knappen, er vel ikke verre enn det? Blitz som popper opp i utide er veldig slitsomt...

8807419[/snapback]

Jeg forstod på abrakadabri at D40 manglet den knappen og man må via en masse menyer, men jeg skjønner nå at det var feil - Sorry :(

Er enig at en egenrådig bltz er slitsomt ;)

Tom

Lenke til kommentar

For å mer dyptpløyende forklare/vise til hvordan blitz'en fungerer på D40:

Velger en M A S eller P som nevnt så kan en klikke på blitz-knappen og den vil da poppe opp. En kan da også ganske enkelt velge å ikke bruke den - ikke klikke på blitz knappen.

Men hvis en velger alle andre modus (unntatt selvfølgelig spesialvalget uten blitz) så popper blitzen opp. Dette kan være tungvindt hvis en bare vil velge et av motiv-programmene og ta dette uten blitz. En må da inn og endre innstillingen i menyen - noe som er tungvindt.

Er jo ikke alltid nybegynnere (meg iallfall) vil ha blitz når jeg velger motiv-program og dette er da irriterende - at den popper opp...

Takker for alle svar så langt :)

Lenke til kommentar

Bare meg igjen - for å kort bli vis nok til å fatte et valg;

- Samsung GX-1L til 4995 med to objektiver

eller

- Nikon D40 med kit-objektiv til 4500

Hva bør en gå for?

Kan også få med UV filter, lader, minnekort, veske til Samsung kameraet for en 1000-lapp ekstra (men vil anta det er ca. samme kostnad som å kjøpte det enkeltvis hver for seg).

Har testet ut D40 endel og liker det ganske godt. Når jeg holdt i Samsungen er denne litt større og har således et litt større/bedre håndgrep. Men denne går litt utover størrelsen også - frykter at jeg ikke vil ta det med meg ut like mye som D40'en.

I tillegg så virker JPEG kvaliteten å være litt "sprekere" på D40 - vil bli mer glad i et kamera som jeg vet jeg får gode bilder av ved å bare velge Auto - i de tilfeller jeg ikke orker styre med super-innstillinger :dontgetit:

Må bare igjen takke for all den kompetanse jeg får ta del i her inne... og god kveld!

Lenke til kommentar

Hehe - ja, jeg vet om Flashback kampanjen - flott at du la den til...

Og så ble valget enda vanskeligere... :no:

Håper Dere klarer å komme med det dere mener - er jo ikke alltid like til å stole på de i butikken.... en butikk anbefaler det, mens neste anbefaler noe annet - ofte grunnet avanse føler jeg det kan virke som... :dontgetit:

Og Samsung kameraet er kanskje utgående nå siden det prises så "godt"?

Lenke til kommentar
Håper Dere klarer å komme med det dere mener - er jo ikke alltid like til å stole på de i butikken.... en butikk anbefaler det, mens neste anbefaler noe annet - ofte grunnet avanse føler jeg det kan virke som...  :dontgetit:

Og Samsung kameraet er kanskje utgående nå siden det prises så "godt"?

Samsungkameraet er nok utgående, men ikke utgått (så vidt jeg vet).

Det er selvfølgelig et vanskelig dilemma. Jeg tror nok jeg ville valgt D40-pakken faktisk, tross at Samsung har en svært god pris. Du har mer bruk for ekstern blitz enn teleobjektiv "i vanlig fotografering", altså familiebilder etc. innendørs. Dessuten, hvis du skal ha en blitz til Samsung-kameraet, må du legge på nesten 2500 kr (i hvert fall i følge produktguiden), mens kjøper du f.eks. Nikon 55-200VR får du for samme totalpris et bedre objektiv. Du kan også spare noen kroner og kjøpe Nikon 55-200 uten VR, det er nok ikke like godt som det teleobjektivet som følger med Samsung-kameraet, men det blir mye billigere enn å kjøpe ekstern blitz. Samsung'en vil ha en kraftigere og bedre blitz, men SB-400-blitzen til D40 er god nok til det meste av vanlig innendørsfotografering, og er i tillegg mer kompakt, så du tar den lettere med deg over alt. Alt i alt tror jeg det blir den beste pakken.

Når det gjelder størrelsen på Samsung-kameraet, er det også ett av de minste DSLR-kameraene på markedet (sammen med Pentax-søsknene, D40 og 400D). Tro meg, den lille forskjellen det er i størrelse på dem, vil ikke være avgjørende for om du tar det med deg eller ikke. Hvis det satt godt i hånden din, er det også noe som bør veie veldig sterkt for Samsung-kameraet dog. Ergonomi er kanskje den viktigste faktoren i dagens DSLR-verden, da kameraene har såpass lik bildekvalitet, at det er andre ting som skiller...

Vet ikke om jeg hjalp deg med et "fasit-svar", men du fikk kanskje noen ekstra punkter å tenke på for å hjelpe deg å ta en avgjørelse...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
For cirka fem måneder siden stod valget mellom en pentax K100D (Samme kameraet som GX-1L) og D40. Jeg valgte pentaxen fordi den var bedre å holde i. De er i praksis like ellers.

8810828[/snapback]

Dette stemmer vel ikke. Pentax *ist DL er så godt det samme som Samsung GX-1L. (sammenlign her)

Lenke til kommentar
For cirka fem måneder siden stod valget mellom en pentax K100D (Samme kameraet som GX-1L) og D40. Jeg valgte pentaxen fordi den var bedre å holde i. De er i praksis like ellers.

Dette stemmer vel ikke. Pentax *ist DL er så godt det samme som Samsung GX-1L. (sammenlign her)

Og for å være _helt_ presis, er GX-1L søstermodell til Pentax *ist DL2, som ikke var i salg i Norge (de kom i en tidsperiode der Pentax og Samsung delte verdensmarkedet seg i mellom). På samme måte er GX-1S søstermodell til Pentax *ist DS2...
Lenke til kommentar

Og for å være _helt_ presis, er GX-1L søstermodell til Pentax *ist DL2, som ikke var i salg i Norge (de kom i en tidsperiode der Pentax og Samsung delte verdensmarkedet seg i mellom). På samme måte er GX-1S søstermodell til Pentax *ist DS2...

8811068[/snapback]

Stemmer det, men forskjellene er minimale. *istDS2 har flere fokuspunkter og litt knask, men ikke noe stort.

Lenke til kommentar

Aetius; stemmer det ja - den Pentax modellen og Samsung skal være like/ganske like. Den modellen som er identisk til Samsung GX-1L som jeg iallfall fikk opplyst på fotobutikken er Pentax K110D.

k-ryeng; tusen hjertelig takk for dine ord. Venter på et 55-200 objektiv til D40 (AF-S) uten VR - da jeg fikk det rimelig brukt/som nytt. Skal teste dette opp mot D40.

Tenker også at jeg drar innom fotobutikken med et SD-kort og tar endel bilder på Auto med både D40 og Samsung for å se hvilket jeg liker best.

Menyene på D40 trekker det opp, mens Samsung menyene langt fra var like "vakre" -selvom det kanskje ikke bør veie så tungt.. Også skal jo JPEG-kvaliteten ikke være så god på Samsung - må kanskje overstyre fargevalget i menyene ofte/hver gang for å få "optimale" farger i forhold til slik jeg vil ha det - liker D40 fargene godt.

D40'en tester jeg da det er kjøpt på Elkjøp - 30 dagers returrett - den garantien må jeg si er virkelig god.

Og så trekker Seriebildehastigheten D40 virkelig opp. Det går virkelig unna, mens Samsung sliter mer.

Jeg liker heller ikke så godt AA-batterier. Det er jo OK å kunne ha tilgang til ekstra batterier hvis en går tom, men er så stress å sette inn og ta ut slike batterier. Har dette fra et tidligere Olympus kamera og har blitt litt glad i batteriløsningen a'la Nikon. Det har jo også en markant bedre batterilevetid. Har tatt og tatt bilder med D40 - er vel ca. 400 og er jo enda mye mer å gå på.

Så jeg har altså blitt ganske "glad" i D40, men sammenliknet opp mot Samsung er grepet litt større og sånn sett kanskje bedre på Samsung - men det har igjen sine minus. Det skal jammen ikke være lett, hehe :)

Lenke til kommentar
Stemmer det, men forskjellene er minimale. *istDS2 har flere fokuspunkter og litt knask, men ikke noe stort.

*ist-DL2 mener du? GX-1S/*ist DS2 har også pentaprismesøker med 0.95x forstørrelse, i stedet for pentaspeil, så søkeren er mange hakk bedre. Ellers er vel hele AF-modulen i storebror litt bedre, ikke bare antall fokuspunkter. Pga. pentaprismet er også S-modellene litt tyngre.
Lenke til kommentar
Aetius; stemmer det ja - den Pentax modellen og Samsung skal være like/ganske like. Den modellen som er identisk til Samsung GX-1L som jeg iallfall fikk opplyst på fotobutikken er Pentax K110D.

Ikke helt sant, men close enough ;o)

Så jeg har altså blitt ganske "glad" i D40, men sammenliknet opp mot Samsung er grepet litt større og sånn sett kanskje bedre på Samsung - men det har igjen sine minus. Det skal jammen ikke være lett, hehe  :)

Synes du skal la følelsene bestemme jeg, det nok dét du blir mest fornøyd med til slutt. Så lenge du synes grepet på D40 er godt, vil det neppe hindre deg fra å ta bilder...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...