Gå til innhold

Hvilken bootdisk er best?

Anbefalte innlegg

Hei!

Bare satt her å tenkte litt, siden jeg bruker boot-diskene mye.

Jeg sverger så å si alltid til Win98 (Norsk) bootdisk, uansett hvilket OS jeg skal installer.

Har også prøvd ME-bootdisk og diverse andre, men hvem bruker dere? Og hva gjør den dere bruker til en bedre bootdisk?

Mvh

Meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Bare satt her å tenkte litt, siden jeg bruker boot-diskene mye.

Jeg sverger så å si alltid til Win98 (Norsk) bootdisk, uansett hvilket OS jeg skal installer.

Har også prøvd ME-bootdisk og diverse andre, men hvem bruker dere? Og hva gjør den dere bruker til en bedre bootdisk?

Mvh

Meg

Bruker du 98-boot når du skal legge inn xp/2x også??

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv 98 bootdisken til alt og ser ingen grunn til å bytte ut denne. Det viktige er jo å få tilgang til c: og cdrom og det klarer da en win98 boot disk ypperlig!

Hva skal du med det, startet installasjonen og formatert får du jo i xp/2k installasjonen anyway.

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv 98 bootdisken til alt og ser ingen grunn til å bytte ut denne. Det viktige er jo å få tilgang til c: og cdrom og det klarer da en win98 boot disk ypperlig!

Hva skal du med det, startet installasjonen og formatert får du jo i xp/2k installasjonen anyway.

Tilgang til programmer som fdisk for eksempel! Liker også å ha litt mer kontroll enn det installasjons-CD-ene tilbyr når det gjelder formatering.

Lenke til kommentar

Man har ikke tilnærmet den samme kontrollen i installasjonen, nei. Flere andre nyttige dos-programmer jeg bruker også, og er ikke fornøyd med den "idiot-sikre måten" det meste løses på ved bruk av installasjons-CD! Er langt hendigere å bruke win98 bootdisken synes jeg, da har jeg mulighet til å gjøre det aller meste fra DOS. Kopiere filer, whatever.. Tar jo ikke betydelig lengre tid heller, kjører selvfølgelig smartdrv før installasjon.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man drive å kopiere i dos da??

Hvis windows har krasja, ok. Men ellers, nai....

Fordi spørsmålet ikke er _om_ win crasher men _når_ win crasher. Har det meste jeg trenger på andre partisjoner, men når win går til de evige jaktmarker kan det være greit å få redda ut ett og annet.

Installasjons-CD'ene egner seg jo ikke til annet enn å reinstallere det samme OS'et. Hvis jeg skal gjøre en forandring på en linux-partisjon eller noe annet MS ikke har forutsett så er de et dårlig alternativ. Er ikke kun ved reinstallasjon av XP man har bruk for boot-disk liksom. Har forresten vært med på at Installasjons-CD'n til XP ikke har klart å reinstallere XP, kun kopiert installasjonsfiler og reboota om og om igjen (uansett om jeg valgte å formatere eller ikke), når jeg gjorde saker og ting selv fungerte alt så meget bedre!

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man drive å kopiere i dos da??

Hvis windows har krasja, ok. Men ellers, nai....

Fordi spørsmålet ikke er _om_ win crasher men _når_ win crasher. Har det meste jeg trenger på andre partisjoner, men når win går til de evige jaktmarker kan det være greit å få redda ut ett og annet.

Installasjons-CD'ene egner seg jo ikke til annet enn å reinstallere det samme OS'et. Hvis jeg skal gjøre en forandring på en linux-partisjon eller noe annet MS ikke har forutsett så er de et dårlig alternativ. Er ikke kun ved reinstallasjon av XP man har bruk for boot-disk liksom. Har forresten vært med på at Installasjons-CD'n til XP ikke har klart å reinstallere XP, kun kopiert installasjonsfiler og reboota om og om igjen (uansett om jeg valgte å formatere eller ikke), når jeg gjorde saker og ting selv fungerte

alt så meget bedre!

Høres ut som om du kjører win9x eller.no jo... Windows 2000 og xp er de beste jeg har vært borti. Dessuten har ikke alle linux på maskinen sin.

Lenke til kommentar

Jeg bruker nå Bootdisken uansett jeg...mye hendigere enn å bruke installasjons-CD'n! Jeg har dualboot med WinME og WinXP Pro på alle maskinen her i huset, og hver gang det oppstår alvorlige problemer blir Win98-bootdisken tatt frem.

Den er mye lettere, samtidig mye hendigere synes nå jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...