Gå til innhold

Ikke mulig å omvende?

Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger spurt meg selv: hvorfor er det ikke mulig å få de som tror på historien om gud, til å forstå at det bare er en illusjon? Hvorfor skjønner de ikke at det var en vandrehistorie som ble tvinget på oss med vold, trussler og lovnader om evige pinsler i et brennende helvete?

Noe forstod jeg da jeg leste rapporten som avslørte at de har mindre "fornuftceller" i hjernen, men..come on..noen må jo fungere?

Hva kommer det av? Hva skal til? Hvem må liksom si at: hør her, sorry, det finnes ingen gud, for at de skal virkelig tro på det?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke umulig å omvende religiøse, men jeg tror de må ta spranget selv. Desto mer de blir konfrontert av ateister (eller andre religiøse, for den saks skyld), desto mer beskyttende blir de ovenfor sin egen tro. Det hjelper ikke å dytte, for da gjør de heller motstand. Det er nok ingen triviell sak å miste troen sin, for det er jo tross alt snakk om hele verdensbildet deres; idéer om en rettferdig dommer og kjærlig farsfigur, evig liv og absolutt moral går i vasken, og for mange kommer det nok som et kaldt og brutalt sjokk. De som konverterer er som regel ikke så fullt ut religiøse, og det er nok heller sjeldent at de ytterst fundementalistiske konverterer.

Har lest noen dekonverteringshistorier, og mange går gjennom et helvete, både sosialt og psykisk, mens for andre er det lettere. På YouTube, som har hatt en ateist-bølge i det siste, er mange av ateistene tidligere religiøse. YouTube gir dem et sted å snakke om sin reise, om hvordan det opplevdes, samt dele den med andre som har gått samme vei. Mange er sinte, forståelig nok, og noen gir oss et innblikk i den religiøses tankegang. En person forteller om hvordan hans fullstendige tro på Jesus' tilbakekomst ga ham et fullstendig apatisk forhold til menneskets og verdens framtid, og det er selvsagt skremmende.

I et intervju med den britiske filosofen Colin McGinn i programmet "The Atheism Tapes", så blir det spekulert at religiøse tror på Gud fordi de føler seg alene. Selv om vi omgås fysisk med mennesker, så er vår egen bevissthet seperat fra alle andre, og derfor har mange et behov for å vite at deres innerste tanker, deres "Jeg", ikke er alene, men delt med en kjærlig gudeskikkelse. Andre tror på Gud fordi de ikke vil akseptere et likegyldig univers, og at deres eksistens er rent tilfeldig. Andre tror ut av redsel, men dette er spekulasjoner og på ingen måte en fasit på hvorfor folk setter sin lit til en gud.

Dette er i alle fall mine raske tanker omkring spørsmålet. Legger ut en link til en konverterts blogg, samt linken til Convert's Corner på richarddawkins.net, for de interesserte.

- Secular Skeptic: My Road to Atheism

- Convert's Corner

Lenke til kommentar
Kankje fordi det er sant!?

Fornuftceller er bare noe du finner på.

8807011[/snapback]

Eller kanskje ikke? Religion er kun en måte å forklare ting på. Hvorfor trodde de på Ra i egypt, mens de trodde på Tor og Odin i Norge eller hvorfor trodde aztekerne på solguden som trengte menneskeblod for å overleve? Fordi det er en måte å forklare det uforklarlige.

Nå har vi vitenskap å slipper å binde oss til mytene lenger.

Lenke til kommentar
Det er et urealistisk mål. Et mer realistisk et er å få dem til å skjønne at en må ta avgjørelser i samfunnet basert på moderne viten og ikke gammel overtro.

Det blir vel 'omdannelse' i praksis. Kan man ikke steine jenter for å være utro som en gud hevder man skal gjøre, bryter man da med gudens allmektige ord hvis man velger sunn fornuft. Altså blir det umulig å opprettholde en tro på guden skal man ikke steine jenta.

Da tar jeg det for gitt at guden i dette tilfellet føler meget sterkt ang. utroskap og steining av jenter og at dette er en 'ordre' om du vil. Guden vil straffe alle som unnviker hans lov.

En person kan da ikke tro på denne guden og likevel la seg styre av sunn fornuft - ettersom han da ville bli straffet av guden ved å ikke utføre steiningen.

Lenke til kommentar

Vi vet at en god utdannelse får folk til å forkaste religion...

Så jeg tenker meg at man må lære seg basisen for den virkelige verden før man forkaste sin gamle rosenrøde tro og kan ta skittet inn i den verden hvor det viktigste ikke er å tro men å være snill og grei og prøve å drepe færrest mulig.

Lenke til kommentar

Fornuftceller er bare noe du finner på.

8807011[/snapback]

Eller kanskje ikke? Religion er kun en måte å forklare ting på. Hvorfor trodde de på Ra i egypt, mens de trodde på Tor og Odin i Norge eller hvorfor trodde aztekerne på solguden som trengte menneskeblod for å overleve? Fordi det er en måte å forklare det uforklarlige.

Nå har vi vitenskap å slipper å binde oss til mytene lenger.

8807389[/snapback]

Enig.

Lenke til kommentar
Det er ikke umulig å omvende religiøse, men jeg tror de må ta spranget selv. Desto mer de blir konfrontert av ateister (eller andre religiøse, for den saks skyld), desto mer beskyttende blir de ovenfor sin egen tro. Det hjelper ikke å dytte, for da gjør de heller motstand. Det er nok ingen triviell sak å miste troen sin, for det er jo tross alt snakk om hele verdensbildet deres; idéer om en rettferdig dommer og kjærlig farsfigur, evig liv og absolutt moral går i vasken, og for mange kommer det nok som et kaldt og brutalt sjokk. De som konverterer er som regel ikke så fullt ut religiøse, og det er nok heller sjeldent at de ytterst fundementalistiske konverterer.

Har lest noen dekonverteringshistorier, og mange går gjennom et helvete, både sosialt og psykisk, mens for andre er det lettere. På YouTube, som har hatt en ateist-bølge i det siste, er mange av ateistene tidligere religiøse. YouTube gir dem et sted å snakke om sin reise, om hvordan det opplevdes, samt dele den med andre som har gått samme vei. Mange er sinte, forståelig nok, og noen gir oss et innblikk i den religiøses tankegang. En person forteller om hvordan hans fullstendige tro på Jesus' tilbakekomst ga ham et fullstendig apatisk forhold til menneskets og verdens framtid, og det er selvsagt skremmende.

I et intervju med den britiske filosofen Colin McGinn i programmet "The Atheism Tapes", så blir det spekulert at religiøse tror på Gud fordi de føler seg alene. Selv om vi omgås fysisk med mennesker, så er vår egen bevissthet seperat fra alle andre, og derfor har mange et behov for å vite at deres innerste tanker, deres "Jeg", ikke er alene, men delt med en kjærlig gudeskikkelse. Andre tror på Gud fordi de ikke vil akseptere et likegyldig univers, og at deres eksistens er rent tilfeldig. Andre tror ut av redsel, men dette er spekulasjoner og på ingen måte en fasit på hvorfor folk setter sin lit til en gud.

Dette er i alle fall mine raske tanker omkring spørsmålet. Legger ut en link til en konverterts blogg, samt linken til Convert's Corner på richarddawkins.net, for de interesserte.

- Secular Skeptic: My Road to Atheism

- Convert's Corner

8806974[/snapback]

Takk for gode linker og flott svar! Jeg skjønner hva du sier og jeg tror nok også mye ligger i dette. Uten troen, hva er de da? Jeg har en venn som ble skikkelig sint på meg en gang. Uten at jeg var klar over det, hadde jeg satt hans sterke tro (som jeg faktisk ikke var klar over at han hadde) i tvil. Lenge var han dypt deprimert og følte hat ovenfor meg, som hadde fått han til å tvile på troen, som han hadde med seg helt fra bardommen. Men, han fant tilbake til sin jesus igjen og alt kom på plass. Han ble hel igjen. For han var ikke livet noen lys plass å være, uten sin tro på at han hadde jesus sammen med seg til en hver tid + lovnader om evig liv.

Det er skremmende, er det ikke? Jeg synes det er så rart også synes jeg det er så utrolig bortkastet. Tenk å være slave av noe slikt for å kunne kjenne en tilfredsstillende følelse ovenfor livet.

Jeg er ikke ute etter å omvende noen. Men, jeg skulle så ønske at den gode følelsen folk får av å tro på jesus, heller kunne komme på bakgrunn av troen på seg selv. Det menneskelige fellesskapet og vår egen evne til å være der for hverandre. Vår egen kraft. Vi tør liksom ikke å være oss selv uten å være det via noe annet. Det er jo et stort tap? Derfor skulle jeg ønske at folk i stede for å tro at det er en jesus, heller tror på sin egen person og andre.

Nei, jeg tullet ikke når jeg snakket om det jeg kallet for fornuftceller. Det heter noe annet, men i farten husket jeg det ikke. Her er en artikkel om en undersøkelse som sier at ateister har høyere iq enn religiøse: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/28/490228.html

Det er ikke den samme undersøkelsen som det jeg refererte til, skal finne den frem :)

Lenke til kommentar

Men, det er akkurat dette jeg snakker om. Kanskje...

Ingen har på 2000 år kunne kommet med håndfaste beviser. Det betyr at enten tror du på det ryktene sier, eller du gjør ikke. Husk at bibelen er skrevet på bakgrunn av rykter, nesten 200 år etter at de oppstod.

Vel, jeg har lært at man skal ikke ta alt for god fisk og av erfaring vet jeg at 1 fjær ofte blir til 5 høns, ganske fort. Kan du tenke deg hvor mange høns den fjæra ble til på alle de årene?

For meg er dette en ganske makaber historie som blir helt ulogisk å tro på, en c film.

Det som irriterer meg med religionen, er at så enormt mye stygt blir gjort i dets navn. :no:

Lenke til kommentar

Det er fint mulig å omvende folk (den ene eller andre veien), det er bare ikke slik at du høster fruktene du selv sår. Derfor kan det virke som om ingenting skjer. Men gode argumenter synker sakte inn.

Hvis det var umulig å omvende noen, så skulle vel statistikken over religiøs tilhørighet vært uendret? Og det er den slettes ikke.

Stå på, og se heller på statistikken!

http://www.edge.org/documents/archive/edge209.html#gp

Lenke til kommentar
Det er fint mulig å omvende folk (den ene eller andre veien), det er bare ikke slik at du høster fruktene du selv sår. Derfor kan det virke som om ingenting skjer. Men gode argumenter synker sakte inn.

Hvis det var umulig å omvende noen, så skulle vel statistikken over religiøs tilhørighet vært uendret? Og det er den slettes ikke.

8809851[/snapback]

Det er positivt å se at statistikken er på tur opp, og ned :) Det er nok store mørketall og jeg skulle ønsket at de som har tatt en standpunkt, kan melde seg ut av statskirken. Det går så uhorvelig mye penger fra våre skattepenger til statskirken fordi vi fortsatt er så mange som står der. Mine barn, som jeg ikke har verken døpt eller meldt inn, stod likevel der. I 14 og 18 år har kirken mottatt støtte for dem, uten at jeg var klar over det.

Lenke til kommentar

8809851[/snapback]

Det er ikke umulig, men det er urealistisk å tro at man kan ha noen stor effekt med sine omvendelsestaktikker. Om religiøsiteten i verden endrer seg, så er det mange eksterne faktorer i spill også. Jeg tror omvending i stor skala bare vil føre til mer religiøsitet, fordi folk slår seg sammen mot de skumle ateistene.

Lenke til kommentar

8809851[/snapback]

Det er ikke umulig, men det er urealistisk å tro at man kan ha noen stor effekt med sine omvendelsestaktikker. Om religiøsiteten i verden endrer seg, så er det mange eksterne faktorer i spill også. Jeg tror omvending i stor skala bare vil føre til mer religiøsitet, fordi folk slår seg sammen mot de skumle ateistene.

8809928[/snapback]

Så lenge man kun bruker overlegne vitenskaplige argumenter og ikke hengir seg til stalinistiske metoder o.l. går det nok bra.

Til syvende og sist er det nemlig ikke Jesus som helbreder kreft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...