karakas Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Skal reinstalere Windows, men av en eller annen grunn så vil ikke maskina boote fra CD når jeg har HD tilkoblet. Har satt CD som første bootkilde, men den hopper rett til HD-boot, har også forsøkt å velge CD fra boot-menyen i POST. Når jeg kobler av HD'en så booter den fint fra CD, men det er liksom litt vanskelig å installere på en HD som ikke er koblet til. Noen andre som har hatt lignende problemer og funnet en løsning? Edit: La inn (løst i overskrifta) Endret 10. juni 2007 av karakas Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Vil tro at CDen ikke funker. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Som sagt så booter den når jeg kobler ut HDen. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Trykker du på en knapp, når det kommer spørsmål om det? Har du prøvd å benytte deg av en annen IDE kabel? Har du prøvd å bytt om på master/slave enten ved å sette HDDen der CD-ROMen står eller ved å flytte jumperne? Har du prøvd å fjerne HDD helt fra boot sequence? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Helt sikker master/slave jumperen som står feil. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Faktisk tror jeg forslaget som er blitt lagt frem om at CD'en ikke funker er riktig, og det selv om det booter når du tar ut harddisken. Erfaringsvis har jeg selv opplevd det samme. En annen maskin bootet villig unna, men den bærbare ville ikke vite av skiven. Løsningen var å brenne ut en ny skive. Og da gikk alt som hakka mø.. løk!! Lenke til kommentar
karakas Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 HD er en SATA disk, og CD-romen står på master. Har nå testet 4 forskjellige CD'er med samme resultat. (2xXP, 1xVista, og 1x UBCD) Og har testet med CD-rom på alle plassene i bootsequence, da får jeg bare disk boot failure. Har også prøvd 2 forskjellige CDromer. Men nå fant jeg en løsning. Byttet over til den andre IDE-porten på hovedkortet og da virket det fint. Har aldri opplevd noe lignende før. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Akkurat det som Patience nevner har jeg også opplevd flere ganger. Men iallefal, hvis du kikker i boka til hovedkortet ditt (eventuelt forteller oss hvilket det er, eller søker på internett om du ikke har den) og se om du har noen boot meny. Jeg har F11 tror jeg (trykker F9,F10,F11,F12 hver gang for å være sikker:P). Iallefall, da kan du velge CD-spilleren sånn at du er sikker på at den booter derifra. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Eller så kan du bare lese siste innlegg der det står at han har løst problemet... Lenke til kommentar
karakas Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Akkurat det som Patience nevner har jeg også opplevd flere ganger. Men iallefal, hvis du kikker i boka til hovedkortet ditt (eventuelt forteller oss hvilket det er, eller søker på internett om du ikke har den) og se om du har noen boot meny. Jeg har F11 tror jeg (trykker F9,F10,F11,F12 hver gang for å være sikker:P). Iallefall, da kan du velge CD-spilleren sånn at du er sikker på at den booter derifra. 8807815[/snapback] Prøvde det (var det jeg beskrev som å velge boot manuelt), men det virket ikke, eneste som virket var å skifte til den andre IDE-porten. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Okei! Beklager at jeg ikke leste siste innlegget. Merket det ikke! Det var iallefall bra du fikk løst det, der er jo det som teller Lenke til kommentar
1915 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 sjekk opsette i bios hva som er satt til å boote først Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå