uberkvaal Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Yaw! For ett og et halv år siden, da jeg var 13 skaffet jeg meg et bankkort type "Intro" av DnBNOR siden det er noe man egentlig må ha, vaffal hvis man har jobb (går med avisa ^^) Uansett, poenget er at dette bankkortet har en sperre slik at man ikke kan ta ut mer enn 1000kr på 4 dager, noe som hindrer meg i å kjøpe litt dyre ting som da f.eks en TV, høytalerprodukter, etc. Skjønner at prinsippet på denne sperren er at "folk under 18 år ikke kan håndere penger på et godt vis, og derfor må det være enn sperre" Dette blir bare nesten fornermende for de som enten å bruke mye penger (som de selv har tjent). Derfor lurer jeg på om noen vet om et annet type kort som det ikke er en så lav sperre på (helst uten) og som folk under 18 år kan bruke? Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Gå i banken å ta ut pengene vell? Om du har kontoen i ditt navn, så kan du bare ta ut pengene til TVen og høytaleren... Tror alle de fleste "Electron" produktene har sperrer den ene eller andre veien. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Vell, hadde vært greit å måtte slippe å dra til banken for å ta ut penger. Uansett, hvis man har lyst til å bruke litt ekstra mye penger på ingenting så bør man jo få lov til det >.< Men hvis det ikke er noen "ungdomskort" uten sperre, får jeg vell bare vente til jeg blir 18 Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Er mulig jeg tar feil nå, men mente sperren var kun på uttak i minibank. At du hadde en høyere sperre på kjøp i butikk. Men som sagt, mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hvis du har hatt en stabil inntekt i 3månder så er det vel ikke noe i veien for at du selv går til banken og spør om de kan utvide denne grense for deg. Gjorde dette selv da jeg var 16år og de hadde introdusert Ungdoms-visa i Nordea (husker ikke helt hva de het for så mange år siden). Men gikk greit det, så det kan være verdt er forsøk. Frankie Lenke til kommentar
Timur Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Grensen er høyere for å betale i butikk. Hvis du søker litt på for eksempel Dnbnor sine sider så finner du sikkert noe, eller hvis du har noen informasjonsbrosjyrer fra dem fra før. Selv husker jeg at jeg kjøpte en vare til 3000kr med et slikt kort. Eller har du en stor trang til å trappe opp med en bunke tusenlapper i hånda i butikken? Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Er 1k i minibank eller i tillegg til kjøp i butikk, dvs ta ut penger i butikken + vare. Så om du skal kjøpe deg tv til 5k, burde det gå greit, er uansett bare å ta kontakt med banken og få nøyaktige grenser, evt få de hevet litt. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Skjekka på DnBNORs sider og der stod det at hvis jeg er over 15 (er det snart) vil jeg kunne disponere penger fritt. Men det er ikke fritt hvis banken sperrer på 1000kr. Den 1000kr sperre gjelder overalt hvor jeg drar kortet i en terminal. Så hvis jeg da på 4 dager har brukt over 1000 og jeg da går til butikken (og f.eks fortsatt hatt 5000kr på konto) så kan jeg ikke bruke det igjen før "cooldown'en" på kortet er ute. Sist gang jeg var i banken, med morra mi så spurte vi angående det med sperre og dama der sa at det ikke gikk ann å gjøre noe med det. . . Faktisk så står det ikke noe på DnBNORs sida at det er en sperre på Intro-kortet. Men dette vet jeg, ettersom jeg leste det på en broskjyre som fulgte med, og mange ganger opplevd å få "Ikke godkjent" selvom jeg faktisk har penger. Og, det er ikke det at jeg har problemer med å dra til banken for å ta ut "manuelt" for store beløper, det er bare sånn generelt hvis jeg bare skal kjøpe en kebab etc, og så finner ut at kortet er "sperra". Spurte mest om det er en annen bank uten disse sperrene : p Endret 7. juni 2007 av uberkvaal Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Er mulig jeg tar feil nå, men mente sperren var kun på uttak i minibank. At du hadde en høyere sperre på kjøp i butikk. Men som sagt, mulig jeg tar feil. 8806481[/snapback] Du tar ikke feil. Forøvrig så kan denne limiten settes høyere. Ihvertfall i banken der jeg jobber har jeg gjort dette for enkelte av mine kunder. Da er det vel og merke etter forespørsel fra foreldrene jeg har gjort det, og jeg vil tro at dette også er mulig i DnB. Forøvrig så tror jeg disse sperrene er noe som går igjen hos de fleste bankene. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Greit, skal spørre neste gang jeg er i banken Lenke til kommentar
superinvestoren Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg har dette Intro-kortet, ingen øvre bruksgrense. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg har dette Intro-kortet, ingen øvre bruksgrense. 8809472[/snapback] Er nok det. I såfall kan du tømme minibanken (gitt at du har nok på konto), og det er en av grunnene til at vanlige Visa-kort har en limit på 9.900,-. En annen grunn til at sperrene er der, er pga svindelrisiko. Ved å ha disse grensene, vil man begrense potensielle tap ved svindel. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Sist gang jeg var i banken, med morra mi så spurte vi angående det med sperre og dama der sa at det ikke gikk ann å gjøre noe med det. . . 8808333[/snapback] Enten så vet hun ikke hva hun snakker om, eller så er det noen rare rutiner banken din har. Spurte mest om det er en annen bank uten disse sperrene : p Jeg vet ikke hvilken bank GEman jobber for, men du kan i hvert fall få et ungdomskort med høyere grense i Fokus Bank. I utgangspunktet er grensen for uttak i minibank på kr 500 pr uke, men denne kan i praksis settes til kr 9.900 pr dag. Grensen for varekjøp tror jeg ligger på kr 20.000 pr 4 dager, men den kan ikke endres på. Når det gjelder grensen for minibankuttak, så er det viktig at du presiserer hva du vil ha i det du bestiller kortet siden denne ikke kan endres uten at det foretas en rebestilling av kortet. Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Jeg vet ikke hvilken bank GEman jobber for, men du kan i hvert fall få et ungdomskort med høyere grense i Fokus Bank. I utgangspunktet er grensen for uttak i minibank på kr 500 pr uke, men denne kan i praksis settes til kr 9.900 pr dag. Grensen for varekjøp tror jeg ligger på kr 20.000 pr 4 dager, men den kan ikke endres på.Når det gjelder grensen for minibankuttak, så er det viktig at du presiserer hva du vil ha i det du bestiller kortet siden denne ikke kan endres uten at det foretas en rebestilling av kortet. Daså, tar vell en tur innom der, da. Men hvis jeg da bytter bankort, må jeg også da opprette en konto i den banken, eller ka jeg beholde min konto i DnB, men bruke et annet kort? Endret 7. juni 2007 av uberkvaal Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Siden de spørres, så jobber jeg i Nordea. Der kan jeg endre disse grensene uten å ha kortet fysisk. Jeg trenger heller ikke å bestille nytt kort. Husker ikke helt grensene på ungdomskort, men vanlig Visa har kr 9.900,- i minibank og 99.000,- i varekjøp pr 4-dagersperiode. Unntaksvis kan vi sette dette til daglige perioder i sedenfor å ha det pr 4 dager. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) - Daså, tar vell en tur innom der, da. Men hvis jeg da bytter bankort, må jeg også da opprette en konto i den banken, eller ka jeg beholde min konto i DnB, men bruke et annet kort? 8809653[/snapback] Du må ha konto i banken du skal ha kort. Siden du er under 18, så må verge være med for å opprette ny konto og nytt kort. Endret 7. juni 2007 av GEman Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ta kontakt med din kunderådgiver, han eller hun kan nok få det ordnet fint for deg. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ta kontakt med din kunderådgiver, han eller hun kan nok få det ordnet fint for deg. 8813679[/snapback] 8808333[/snapback] Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Ta kontakt med din kunderådgiver, han eller hun kan nok få det ordnet fint for deg. 8813679[/snapback] 8808333[/snapback] 8813881[/snapback] Litt usikker på hva du mente med det, men om "dama i banken" er kunderådgiveren, så får du be om en ny en. Eventuell har vel ikke du og/eller foreldrene dine større troverdighet pga. brukshistorie, inntekt, formue etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå