Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med Amiga 500!


Gjest Slettet-xZFMnIz6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-xZFMnIz6

Hei! Eg prøvde å starta opp den gamle gode Amigaen, utan hell. La meg forklara problemet:

 

Eg skrudde på (den eksterne) strømforsyninga, som gir strøm til "tastaturet" (Datamaskina ligg også inni der). Eg skrudde også på skjermen, som har sin eigen strømkabel. Workbench-logoen kom fram på skjermen, men ingenting skjedde. Av og til hende det at maskina slo seg av, p.g.a. at strømkabelen som går inn i ho kom i "feil vinkel". Eg måtte retta litt på han for at maskina skulle slå seg på att.

 

Workbench-logoen var der framleis, ingenting skjedde. Maskina reagerte ikkje viss eg putta i ein diskett, heilt til eg tok i Deluxe Paint III. Då starta Workbench! Men, det einaste eg kunne gjera var å flytta på ei tom verktøylinje som var der.

 

Kva kan eg gjera for å få Amigaen til å verka igjen? Eg saknar ho så mykje... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være at diskettene dine rett og slett har tatt kvelden? jeg vet av egen erfaring at de gammle diskettene ikke tåler så mye, men det kommer vel også ann på hvordan du har oppbevart de gjennom årene.

 

ellers på min amiga har det hendt seg at jeg har måttet ta diskettene ut og inn av stasjonen flere ganger for å få diskett stasjonen til å registere at det er disketter der, antar at det er pga støv eller noe slikt inni stasjonen.

 

Høres jo i grunn ut som selve maskina di er i orden siden den klarer å lese og starte opp et program, hvis noe vitalt hadde vært ødelagt tror jeg ikke du hadde kommet så langt.

 

Har den stått ubrukt lenge vil jeg tippe det er støv problemer og evntuelt ødelagte disketter.

Lenke til kommentar

Om disketten med DPaint bootet, så er nok maskinen og diskettstasjonen i orden. Disketter varer jo ikke evig heller, tidens tann kan tære ned på disse etter tid.

 

Diskettene må forøvrig også inneholde en gyldig bootblock, ellers vil maskinen bare forsøke å finne den og gå tilbake til å vise oppstartsbildet.

 

Kommer det ikke noe ikon fram på workbenchskjermen? Om ikke, forsøk å holde nede "CTRL" og "D" mens maskinen booter fra disketten, så vil man normalt sett bli plassert i AmigaDOS sin kommandolinje. Der kan du forsøke å starte programmet manuelt. (Skriv enten Dpaint3, DpaintIII eller liknende). Eller om kommandoen "dir" er lagt på disken kan du skrive det for å forsøke å se hva som er på den.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som du har så veldig greie på Amiga og hvordan Amiga fungerer slik du beskriver problemene. Deluxe Paint starter opp i Workbench, det er sant men du må så dobbeltklikke diskettikonet på skrivebordet og så dobbelklikke på Deluxe Paint ikonet. Det er ihvertfall slik jeg husker det. Du kan også sette inn Workbench 1.3 eller 2.0 disketten for å starte Workbench på normal måte. Bytt så diskett til Deluxe Paint og et nytt diskettikon dukker opp hvor du kan følge samme fremgangsmåte som over.

Det er faktisk ikke alle Amiga nytteprogrammer som booter i Workbench heller. Det avhenger veldig av hvordan disketten er laget. Om Startup-sequence inneholderen LoadWB linje og disketten inneholder de nødvendige libraries og andre system filer.

 

Hvis du faktisk ikke så et eneste ikon på skrivebordet etter å ha startet opp Workbench på Deluxe Paint disketten så er det noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Du har rett i at eg ikkje veit så mykje om Amiga og korleis Amiga fungerer, det er fordi eg er berre 14 år, og er ikkje i "amiga-generasjonen". Då eg var mindre, spilte eg ein del Amiga, det er alt.'

 

Då eg fekk starta Workbench slik eg skreiv i 1. post, så fekk eg berre opp den verktøylinja. På den var det to ikon, men eg kan ikkje hugsa at dei hadde noko funksjon.

 

Kan kanskje ein ny floppy-stasjon fiksa problemet?

 

EDIT: Testa Amigaen att no, men absolutt ingenting skjedde. Klarte ikkje å starta Workbench eller noko. Prøvde å setje same disketten ut og inn av i maskina fleire gonger, men det funka ikkje.

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar

Hvis det er som du beskriver at diskettene bare vil starte tilfeldig vil jeg anbefale deg å stikke på en eller annen foretning som selger disketter fortsatt og få tak i en rensediskett. Du vil da måtte dryppe et par dråper på disketten og sette den inn et par ganger.

 

Kan være lurt å ikke sette i noen disketter like etterpå siden stoffet er så sterkt at det kan kverke diskett-platene.

 

Har haugevis av disse maskinene med tilhørende disketter fra så lang tilbake som til 80-tallet. De har stått i støvfrie bokser bestandig, men alle booter fortsatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Får ikkje til å starte Worbench uansett kva eg gjer. Skjer ingenting når eg set inn Dpaint-disketten heller.

 

Og den verktøylinja eg kom til, den var ikkje heilt tom. Det var to ikon eg kunne trykke på, men ingenting skjedde då eg gjorde det.

Lenke til kommentar

Om det var to ikoner oppe til høyre så var det nok bare de som flytter vinduet til front eller bak et hakk. De tjener ikke noe annet formål.

 

Men om disketten ikke vil laste i det hele tatt nå, så er det jo godt mulig diskettstasjonen har tatt kvelden. Kan være den trenger en rens, eller i verste fall må byttes ut.

Lenke til kommentar

Det er disketter med workbench du prøver å starte maskina med da?

 

For A500 er det Workbench 1.2 og 1.3 som gjelder hvis jeg ikke husker feil.

Hvis du ikke har harddisk på den så kan man ikke starte workbench på noen annen måte en fra diskett.

 

Har du prøvd å starte spill o.l da ?

 

Deluxe paint kom vel bare strengt tatt med det som var nødvendig av liberaries og sånt for å starte opp uten at man måtte fyre opp med workbench først. Begynner å bli ganske lenge siden jeg brukte Amiga nå, men mener å huske det i hvertfall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6
Det er disketter med workbench du prøver å starte maskina med da?

 

For A500 er det Workbench 1.2 og 1.3 som gjelder hvis jeg ikke husker feil.

Hvis du ikke har harddisk på den så kan man ikke starte workbench på noen annen måte en fra diskett.

 

Har du prøvd å starte spill o.l da ?

 

Deluxe paint kom vel bare strengt tatt med det som var nødvendig av liberaries og sånt for å starte opp uten at man måtte fyre opp med workbench først. Begynner å bli ganske lenge siden jeg brukte Amiga nå, men mener å huske det i hvertfall.

8825449[/snapback]

 

Ja, har prøvd å starte med Workbench 1.3-disketten, spel o.l.

 

Om det var to ikoner oppe til høyre så var det nok bare de som flytter vinduet til front eller bak et hakk.  De tjener ikke noe annet formål. 

 

Men om disketten ikke vil laste i det hele tatt nå, så er det jo godt mulig diskettstasjonen har tatt kvelden.  Kan være den trenger en rens, eller i verste fall må byttes ut.

8824876[/snapback]

 

Ingen av diskettane vil lasta. Det at diskettstasjonen har tatt kvelden ser ganske logisk ut.

Lenke til kommentar

Jo, når jeg tenker etter så skal det være sagt at de siste månedene jeg hadde min A500, så var diskettstasjonen svært lite medgjørlig. Den fungerte når den selv ville. Noen ganger måtte jeg inn i den og dytte litt på lesehodet, så fungerte den i noen dager før den sluttet igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...