Caos King Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hei Jeg skal kjøpe bolig og har ikke hele summen selv. Er det noen regler for hvor mye penger man kan låne av familie? Må man betale renter? Håper noen vet litt om dette og kan forklare meg litt. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg skal kjøpe bolig og har ikke hele summen selv. Er det noen regler for hvor mye penger man kan låne av familie? Må man betale renter? 8806033[/snapback] Det er helt opp til familien din hvor mye de vil låne deg, og til hvilke betingelser. Lånet skal normal oppføres i selvangivelsen, akkurat som andre lån. (Jeg er usikker på om man må skatte av en eventuell rentefordel i slike låneforhold, men tviler på om noen bryr seg, uansett.) Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Riktig som klilleng sier. Husk å sette opp ett gjelsbrev og en tilbakebetalingsplan! Når det kommer til penger kan det dessverre bli bråk i de beste familier! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Rentefritt lån kan fort bli ansett som et gavemoment, spesielt hvis det er store lån, slik at du kan risikere å måtte skatte av gaveverdien. Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Vil det fungere slik i praksis at hvis jeg går i banken og sier jeg vil kjøpe et hus til 3 millioner, og at jeg vil låne to millioner så tror de bare at jeg har en million i egenkapital? Eller vil de stille spørsmålstegn ved hvor pengene kommer fra? Og i såfall, om jeg sier at jeg har lånt av familie, må jeg da netale arveavgift?? Vet ikke hvordan jeg skal løse dette, er ikke så lysten på å eie sammen med familie, men heller ikke lysten på å betale 10000 - 20000,- pr mnd i lån......................hjelp!! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Vil det fungere slik i praksis at hvis jeg går i banken og sier jeg vil kjøpe et hus til 3 millioner, og at jeg vil låne to millioner så tror de bare at jeg har en million i egenkapital? Eller vil de stille spørsmålstegn ved hvor pengene kommer fra? Og i såfall, om jeg sier at jeg har lånt av familie, må jeg da netale arveavgift?? Tja, har ikke tatt opp boliglån selv, men jeg antar du sier du har fått låne 1 mill av familie, rente og avdragsfritt (hvis det stemmer), og at du trenger 2 mill til. Så sjekker banken om du har økonomisk evne til å betjene dette. Og nei, du betaler selvsagt ikke arveavgift på lån. Vet ikke hvordan jeg skal løse dette, er ikke så lysten på å eie sammen med familie, men heller ikke lysten på å betale 10000 - 20000,- pr mnd i lån......................hjelp!! 8814075[/snapback] Det er vel ikke akkurat veldig avansert dette her. Har du spurt familien om du kan låne av dem, og eventuelt til hvilke betingelser? Edit: Om du låner av familie så eier du ikke sammen med dem, du eier alene. Antakeligvis vil de kreve sikkerhet i boligen e.l., men det blir ikke sameie av den grunn. Endret 8. juni 2007 av klilleng Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Vil det fungere slik i praksis at hvis jeg går i banken og sier jeg vil kjøpe et hus til 3 millioner, og at jeg vil låne to millioner så tror de bare at jeg har en million i egenkapital? Eller vil de stille spørsmålstegn ved hvor pengene kommer fra? Og i såfall, om jeg sier at jeg har lånt av familie, må jeg da netale arveavgift?? Vet ikke hvordan jeg skal løse dette, er ikke så lysten på å eie sammen med familie, men heller ikke lysten på å betale 10000 - 20000,- pr mnd i lån......................hjelp!! 8814075[/snapback] Det banken din ønsker å vite, er hvilke faste utgifter du har i dag og i fremtiden. Det er derfor viktig å opplyse om all gjeld. Husk at banken er interessert i å låne deg penger. Får du nei, så er det fordi de mener du ikke kan betjene lånet. Da er det i de fleste tilfeller fornuftig å høre på banken. Selvsagt spiller historikken din i banken også inn, men dersom du tidligere har vist betalingsevne og vilje burde det være greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå