Gå til innhold

Oppstartsproblem, hva!? Med filmklipp!

Anbefalte innlegg

Har formatert hd'en i går, skulle nå prøve å innstallere windoze, har ikke diskettstasjon, puttet cden inn i cdrommen så får jeg denne meldingen:

"Invalid system disk

Replace the disk, and then press any key"

HVOR ER ANY KNAPPEN??

kødda.

Men denne meldingen får jeg hver gang jeg putter inn hvilken som helst cd, bootcd, win98, winme, til og med når jeg ikke har no inni cdrommen?

Det fungerte i går!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har formatert hd'en i går, skulle nå prøve å innstallere windoze, har ikke diskettstasjon, puttet cden inn i cdrommen så får jeg denne meldingen:

"Invalid system disk

Replace the disk, and then press any key"

HVOR ER ANY KNAPPEN??

kødda.

Men denne meldingen får jeg hver gang jeg putter inn hvilken som helst cd, bootcd, win98, winme, til og med når jeg ikke har no inni cdrommen?

Det fungerte i går!

Sikker på at CDROM-enhenten din støtter BootCD/EL-TORITO ?

Lenke til kommentar

Står CD-rommen som første boot i bios? Det må den gjøre.. (ellers vil den bare prøve å boote fra HD - som det ikke finnes noe på)

Sett altså CD-rom til første boot i bios..

Så leser du på skjermen under oppstart. Da står det sannsynligvis. Press any key to boot from cd. Så gjør du akkurat det! Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Tv-freak, kommer det ikke opp slik en beskjed noe lignende: "Press any key to boot from cd"?

Det skal komme i et av skjermbildene etter at harddiskene og CD-rommene dine har blitt vist.. Rett før bootinga av Windows begynner.. helt nederst på skjermen.. Hmm.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt ut et videoklipp, litt dårlig kanskje :roll: men det er bedre enn ingenting.

http://home.no/domenehai/problem/problem.RM

På den første screenen kommer det:

Trykk esc for å se ram og sånt (den som teller opp all rammen og sånt) og f2 for å gå inn i setup.

På den andre screenen kommer hardware innstillingene (2gb hd, 96ram osv). Og nederst feilmeldingen.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Tv-freak, det burde ikke være uløselig, men jeg vet ikke helt om jeg klarer å hjelpe..

Du har altså en bærbar PC.. Du har formatert harddisken. Hvordan gjorde du det? Hvilket operativsystem er det du prøver å legge inn?

Det videoklippet ditt var elendig kvalitet. Men du har i hvert fall ikke helt samme oppstarten som meg. Jeg kan godt legge ut et videoklipp jeg også, slik at du forstår hva jeg har prøvd å fortelle deg. Men du får sikkert ikke opp det samme som meg..

Du sier hele tiden at det funket i går. Altså at du klarte å boote plater for et par dager siden.. Har du gjort noen forandringer siden da? For ellers kan det jo ha skjedd noe galt. Hvorfor skulle det ellers plutselig bli umulig å boote CD-er?

Jaja, jeg skal legge ut et videoklipp etter hvert. Ellers håper jeg virkelig noen med litt mer peiling enn meg kan hjelpe Tv-freak! Du har ikke tilfeldigvis noen venner som er dataeksperter da?

Lenke til kommentar
Tv-freak, det burde ikke være uløselig, men jeg vet ikke helt om jeg klarer å hjelpe..

Du har altså en bærbar PC.. Du har formatert harddisken. Hvordan gjorde du det? Hvilket operativsystem er det du prøver å legge inn?

Det videoklippet ditt var elendig kvalitet. Men du har i hvert fall ikke helt samme oppstarten som meg. Jeg kan godt legge ut et videoklipp jeg også, slik at du forstår hva jeg har prøvd å fortelle deg. Men du får sikkert ikke opp det samme som meg..

Du sier hele tiden at det funket i går. Altså at du klarte å boote plater for et par dager siden.. Har du gjort noen forandringer siden da? For ellers kan det jo ha skjedd noe galt. Hvorfor skulle det ellers plutselig bli umulig å boote CD-er?

Jaja, jeg skal legge ut et videoklipp etter hvert. Ellers håper jeg virkelig noen med litt mer peiling enn meg kan hjelpe Tv-freak! Du har ikke tilfeldigvis noen venner som er dataeksperter da?

Hei igjen!

Havegg:

Du har formatert harddisken? Ja.

Hvordan gjorde du det? Puttet inn en selvlaget bootdisk.

Hvilket operativsystem er det du prøver å legge inn? Win 98 og etter det har jeg en Win ME oppgrad, skal ha Win ME på hele farmen(nettverket).

Har du gjort noen forandringer siden da? Nei.

Hvorfor skulle det ellers plutselig bli umulig å boote CD-er? Vet ikke.

MEN, 6. jan plutselig prøvde jeg å gjøre det samme om og om igjen så ble jeg sittene og tulle, (den lager pipelyd når man trykker knapper når den booter, den blir vel forstyrra), så plutselig lagde jeg en lang pipelyd like før feilmeldeingen kom da gikk det! Den bootet fra cd'en, akkurat som den ble forstyrret med å lage en feilmelding. Nå har jeg prøvd det flere ganger men med uten hell! Pc er en rar ting!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Okey, bestemte meg for en liten stund siden at jeg skal åpne den og se om den er noen fysiske feil inni.

Fant ingen. Men jeg fikk ut harddisken og tenkte jeg skulle prøve å koble den til en annen pc for å se om den ville boote der. Jeg skulle til å koble den til ide kabelen da jeg så at den ikke passet.

Her er to bilder av den: Det er 47 pins.

bilde1.jpg

bilde2.jpg

Hvordan kobler jeg den til en vanlig datamaskin?

Min teori om denne pc'en er at den ikke vil boote fra noe.

Den vil ikke prøve å hente informasjon før den kommer med feilmelding.

At den ikke ville boote skjedde plutselig en gang jeg skulle starte den opp.

Da var det WinME på den. Og det har vært mye tull med at den har hengt seg opp når jeg brukte den (ustabilitet) og at den ikke ville få et DWL-560 trådløst nettverkskort til å fungere på den (dette endte med at jeg måtte oppgradere til en DWL-650+ for at det skulle fungere). Nå sitter jeg med en bærbar pc som ikke vil boote, og et nettverkskort som kan sende 22mpbs. Kan noen hjelpe meg? Jeg ville vært veldig takknemlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...