Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til kilder. historie

Anbefalte innlegg

Spørsmål 1

Hvordan kan man forklare endringene i forholdet mellom briter og jøder i Kilde 1 og 2?

Spørsmål 2

Hva er opphavssituasjonen til hver av de tre kildene?

Spørsmål 3

Er de tre kildene like balanserte når det gjelder partene i konflikten

Spørsmål 4

Hva er bakgrunnen for den konfliktsituasjonen mellom jøder og briter i kilde 2?

KILDE 1

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dear lord Rothschild, I have much pleasure in conveying to you, on behalf of his majesties government, the following declaration of sympathy with the Jewish Zionist aspirations, which had been submitted to and approved by the cabinet; his majesties government views with favor the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and well use their best endeavors to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-jewish communities in palestine, or the rights and political status enjoyed by jews in any other country. i should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionst Federation. Yours, Arthur James Balfour.

KILDE 2

Dramatiske aksjoner for å hjelpe jødene fra "President Warfield"

London, 25. august 1947.

(NTB fra Reuter) For å hindre den britiske regjering i å landsette de 4500 jødiske flyktninger fra "President Warfield" i Tyskland etter å ha vist dem tilbake fra Palestina har Jewish Agency lørdag tatt ut stevning etter Habeas Corpus-akten. (Denne går ut på at ingen må holdes fengslet uten å være stilt for en domstol). Jewish Agency meddelte at det var gitt adgang til å forkynne stevning for seks navgitte personer ombord på de tre skip med jødiske innvandrere. Rettsforhandlingene vil finne sted førstkommende onsdag.

Den ulykkelige skjebne som er blitt flyktningene fra "President Warfield" til del, blir fulgt med største spenning over hele verden. Jewish Agencys eksekutivkomite henvendte seg søndag til samtlige medlemsstater i FN, unntatt araberstatene, med henstilling om at det ytterste må bli gjort for å hindre den britiske regjering i å føre de 4500 flyktninger tilbake til Tyskland for å bli internert der.

Det er sannsynlig at det vil bli store tumulter ombord i de britiske transportskip når de kommer til Hamburg i dag. Reuter har en medarbeider ombord i et av de tre skipene, og han telegraferer at lederen for de 1500 jødene som er der i sterke ordelag har oppfordret flyktningene til å sette seg til motverge med alle midler, dersom engelskmennene forlanger at de skal gå i land.

Jøder over hele verden vil i dag protestere mot den britiske regjerings beslutning om å la flyktningene fra "President Warfield" føres tilbake til Tyskland. Jødene vil faste og sende protester. I alle synagoger vil det bli holdt gudstjenester med bønn om hjelp til de ulykkelige mennesker.

Palestina-terroristene oppfordrer til "total krig" mot Storbritannia

Jerusalem, 25. august.

(NTB fra Reuter) De jødiske terroristene i Palestina har sendt en inntrengende appell til jøder hele verden over om å boikotte britiske varer og britisk lov og erklære Storbritannia total krig.

"Det kjempende Zions stemme" - Irgun Zvai Leumis hemmelige radiosender - ba søndag kveld alle verdens jøder om å kjempe og derved gi uttrykk for sin solidaritet med flyktningene fra "President Warfield". Faste og streikeaksjoner ble frarådet.

KILDE 3

Antallet israelere drept i palestinsk terror fortsetter og synke. Fra intifdaens mest dødbringende år i 2002, da 453 israelere ble drept, har antallet drepte blitt omlag halvert i år. Fra 2004 til 2005 er 55 prosent færre israelere drept. vi har bevist at vi kan redusere antall terrordrepte fra 450 personer i året til 50. men husk at i 1999 var det bare en person som ble drept i palestinsk terror. vår oppgave er å redusere tallet videre til et minimum, sier en høyt rangert IDF-offiser til jerusalem post. Det siste året er 52 israelere drept i terrorangrep. av disse var 43 sivile. Israelske sikkerhetsstyrker har i samme periode stanset 12 planlagte selvmordsaksjoner i deres siste fase, opplyser IDF. I 2004 var det 14 selvmorsbomber, hittill i år har det vært fem. 637 israelere ble skadet i angrepet det siste året. Jihad tapper opp. statistikk tallene viser at islamsk johad har trappet opp sin terroraktivitet, mens Hamas kun har stått bak en selvmordsaksjon i Israel det siste året. I følge Betselem, en israelsk organisasjon som overvåker menneskerettigheter i de palestinske områdene, er 170 palestinere drept av israelske sikkerhetsstyrker de første elleve månedene av 2005. dette er en stor nedgang i forhold til 2004, da 812 palestinere ble drept. i2003 var det hele palestinske skoleklasser i Nablus som meldte seg som selvmordsbombere. Det skjer ikke lenger sier IDF-offiseren som orrienterte pressen om de siste statistikk tallene. Et økende fremtidshåp i den palestinske befolkningen, sikkerhetsbarrieren, avstraffelser fra IDFs side og den midlertidige våpenhvilen som PA-formann Mahmoud Abbas har forhandlet frem er forklaringer på nedgang i terroren. Etter Israels tilbaketrekning fra Gaza-stripen er antallet Kassam-raketter og granater skutt inn i israel redusert med 80 prosent. i årets siste kvartal ble det skutt 78 prosjektiler, mot 304 i tredje kvartal. Langs israels nordgrense økte angrepene fra 18 i 2004 til 31 i 2005.

tusen takk til alle som kan hjelpe meg med disse spørsmålene.

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei altså jeg har gått igjennom det selv og lest alt sammen og satt med en del notater. men jeg vil se hva andre har å si om de samme spm. eller omd et kommer noe jeg har gått glipp av. vil fylle det ut mest mulig. vil ikke ha kortsvar slik jeg har det nå.

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar

okay da har jeg jobbet litt med alt sammen og har fått det jeg trenger. det eneste jeg sitter igjen på er spm 3. vet ikke åssen jeg skal ta for meg den. skal jeg sammenlikne dem og slikt? er litt usikker :roll: hva menes det med at de er like balanserte?

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...