Aak1 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Hallo alle sammen! Jeg kom opp i KRL i eksamen muntlig. Temaet er Kirken i ulike verdensdeler. En viktig del av dette er misjonering. Og jeg har et spørsmål. Hvorfor misjonere? Hvorfor misjonerer vi i dag? Hvorfor misjonerte de før? (boere, engelskmenn f.eks) Jeg skjønner jo at det for å spre kunnskapen til en religion. Eller å få folk til å tro på en religion. (Sør-Afrikanerne på 16-1700-tallet hadde ikke mange valg). Men hvorfor? Hva er grunnen? Er det rett og slett fordi de vil at andre skal læere seg f.eks kristendommen? Folk klarer jo seg sikkert fint uten en religion. Jeg er også fult klar over at misjonering ikke bare handler om religion. Men også og hjelpe fattige samfunn. Annen informasjon rundt misjonering vil også bli mottat med takknemmelighet. Takk.. EDIT: BARE post her hvis du har noe konstruktivt å si. Hvis du bare vil spotte misjonærer eller religion ubegrunnet, så kan du bare drite i å poste her. Endret 7. juni 2007 av Aak1 Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Dette kommer til å bli enda en slaktetråd om kristendommen. Innen 20 minutter tipper jeg. En misjonær jobber med å spre det han tror på og fortelle hvorfor han tror på det. Det gjelder alle religioner. De fleste får lite eller ingen betaling og gjør det fordi det gir de glede å "spre budskapet", så og si. Forskjellene mellom dagens misjon og fortidens kan jeg ingenting om. edit: OK, jeg bommet med en halvtime. Endret 7. juni 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Misjonærer før i tida ville vel bare spre Guds budskap eller hva faen, mens dagens misjonærer vil snakke på folk Guds tro. Min oppfatning hvertfall. Irland er et eksempel på et land som ble tatt av kristendommen, hvis man kan si det slik. Hvis ingen hadde dratt over til Irland og fortalt om Gud noengang, hadde de levd i beste velgående den dag idag. Gud finnes ikke, det er ikke behov for troen. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Hvorfor misjonere? Hvorfor misjonerer vi i dag? Hvorfor misjonerte de før? (boere, engelskmenn f.eks) Jeg skjønner jo at det for å spre kunnskapen til en religion. Eller å få folk til å tro på en religion. (Sør-Afrikanerne på 16-1700-tallet hadde ikke mange valg). Men hvorfor? Hva er grunnen? Er det rett og slett fordi de vil at andre skal læere seg f.eks kristendommen? Folk klarer jo seg sikkert fint uten en religion. Jeg er også fult klar over at misjonering ikke bare handler om religion. Men også og hjelpe fattige samfunn. 8805395[/snapback] Grunnen er at Jesus sier at du skal spre budskapet. Og hvis Jesus sier det, så må det jo være slik i kristendommen. Misjonsbefalingen: «Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» Endret 7. juni 2007 av Me sjøl Lenke til kommentar
kb87 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Det er riktig at alle kristne har fått et kall til å misjonere. Grunnen er at kristne tror på to utganger etter døden: himmel og helvete. Det er åpenbart hvilken som er å foretrekke. Misjonering er i bunn og grunn et resultat av at Gud ønsker å ha samfunn med alle mennesker som han elsker med fullkommen kjærlighet. Det er også av medmenneskelighet at kristne driver misjon; vi ønsker ikke at noen skal gå fortapt. Det ville ha vært ondt og ikke la alle folkeslag få del i dette evangelium som ved tro ha kraft til å frelse. Dette er forøvrig slik en kristen vil se på saken, og sannsynligvis er dere av en helt annen oppfatning. Endret 7. juni 2007 av kb87 Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Tror du på helvete? At det finnes et sted hvor man brenner til evig tid hvis man ikke oppfyller kravene til en Gud? Jeg bare spør, jeg. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 vell, nå var vel ikke dette en tråd for å diskuter om helvette eller Gud finnes eller ikke. Jeg er sikker på at det er nokk av disse rundt om kring. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Misjonering er noe av det jævligste som finnes: Lære barn opp til å tro på at jorden skal gå under og at englene og frelseren skal bære alle ikke-troende og kaste dem i ildsjøen. (Eller venter man med å lære vekk det til barna blir 18? - Jesus tilbakekomst skal føre til dommedag -- og dommens dag er en bibelsk profeti fra både det nye og det gamle testamentet.) Uansett er det ondskapsfullt ovenfor dem som faktisk tror på kristendommen og på at deres kjære kommer til å brenne i evighet. Og dette går de rundt og forkynner? Hadde de i det minste vært ett hakk mer aggressive i markedsføringen ville færre hengt på lasset. Problemet er at de for det meste misjonerer i fatte strøk og gir de fattige intrykk av at misjonærene er rike og vellykkede på grunn av gud og gir dem et falskt håp i en gud som det ikke finnes fnugg av beviser for... Lenke til kommentar
kb87 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Til Bamsemumsen: Jeg tror på et liv etter døden. For noen blir det et liv i samfunn med Gud i en fantastisk tilværelse. Resten vil oppleve smerte ved å skilles og være borte fra Gud. Noen vil oppleve liv i ordets rette forstand, andre vil oppleve en evig død. På en måte kan en si at helvete er å få oppfylt ønske om å leve atskilt fra Gud i evig tid. Bibelen lærer oss at det er mulig for et menneske å tjene to Herrer. Enten Gud eller satan. Satan blir for øvrig omtalt som denne verdens fyrste. Mennesker som ikke er kristne, blir derfor som tilhengere av satan å regne, enten de tror på ham eller ikke. Skjønt satan er bedre tjent med at verden ikke tror på hans eksistens. Dette har han til dels oppnådd i den vestlige verden. Dersom en ikke tror på noe ondt, tror en heller ikke på noe godt, siden noe må være ondt for at noe skal være godt. I praksis er dette optimale arbeidsforhold for satan. Han ønsker å dra alle med seg i sitt eget fall - satan er nemlig en skapning, skapt av Skaperen, og følgelig svakere i forhold til Gud som er allmektig. Selv synes jeg det er vanskelig å forene dette synet med det jeg lærer om at Gud er en kjærlig Gud. Men det jeg også vet er at Guds grunnleggende egenskaper er kjærlighet og hellighet. Gud er den som opprettholder hele tilværelsen og Han - på grunn av sin hellighet - må derfor støte fra seg alt som er ondt. På bakgrunn av dette er det sannsynlig at helvete er uunngåelig. Til sist er det viktig å få fram betydningen av Jesu død og oppstandelse i forbindelse med dette emnet. Du nevner selv at vi må oppfylle kravene til Gud for å bli frelst - og det er riktig. Vårt problem er at vi er underlagt arvesynden som gjør det umulig for oss å holde Guds lov eller Guds krav om du vil. Han krever at vi fullkomment holder hans lov - de 10 bud - i det vi tenker, sier og gjør. Dette er umulig. Grunnen er ikke at han er ond, men at hans vesen kan ikke gå på akkord med det onde. Han kan ikke ha samfunn med syndere, som jeg var inne på tidligere. Derfor: den eneste måten et menneske kan bli frelst på er gjennom troen på Jesus og troen på hans frelsesverk. Her møter vi ingen krav, alt vi trenger er å ta imot frelsen, som en gave. På fint heter det evangelium. Men dette var egentlig en kraftig avsporing... Endret 7. juni 2007 av kb87 Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Misjonering er noe av det jævligste som finnes: Lære barn opp til å tro på at jorden skal gå under og at englene og frelseren skal bære alle ikke-troende og kaste dem i ildsjøen. (Eller venter man med å lære vekk det til barna blir 18? - Jesus tilbakekomst skal føre til dommedag -- og dommens dag er en bibelsk profeti fra både det nye og det gamle testamentet.) Uansett er det ondskapsfullt ovenfor dem som faktisk tror på kristendommen og på at deres kjære kommer til å brenne i evighet. Og dette går de rundt og forkynner? Hadde de i det minste vært ett hakk mer aggressive i markedsføringen ville færre hengt på lasset. Problemet er at de for det meste misjonerer i fatte strøk og gir de fattige intrykk av at misjonærene er rike og vellykkede på grunn av gud og gir dem et falskt håp i en gud som det ikke finnes fnugg av beviser for... 8808793[/snapback] Nå synes jeg du drar alle misjonsarbeid under samme kam. Husk at mange misjonærer ikke hovdesaklig er i fattige samfunn for å misjonere, men også for å lære bort, få de infødte til å klare seg selv, strikking, matlaging, og forskellige praktiske ting. Og i dag er det ikke mange plasser de presser f.eks kristendommen på folk. Men før var det værre, som for eksempel i sør afrika var det jo, "dåp eller død", og mange misjonsarbeid har ødelagt mange gammle kulturer, men nå i nyere tid er det ikke mye av dette. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Jammen hadde jeg ikke rett. Gikk ikke lange tiden før noen umodne hormonbomber ikke klarte å holde sine meninger for seg selv, så spinner alt helt av lasset. Ikke mange seriøse svar på emnetittelen her. Endret 7. juni 2007 av Steffenm Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Jammen hadde jeg ikke rett. Gikk ikke lange tiden før noen umodne hormonbomber ikke klarte å holde sine meninger for seg selv, så spinner alt helt av lasset. Ikke mange seriøse svar på emnetittelen her. 8809187[/snapback] Jo du hadde rett.. Ser ut til å være umulig å slippe diskusjonen om, finnes, finnes ikke... Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Grunnen er at Jesus sier at du skal spre budskapet. Og hvis Jesus sier det, så må det jo være slik i kristendommen. Misjonsbefalingen: «Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.» 8806277[/snapback] Dette kommer jeg til å si i presentasjonen min. Takk for hjelpen Det kom jo noe godt ut av det Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Hvorfor misjonere? Hvorfor misjonerer vi i dag? Fordi det gjelder å ta tak i folk når de er sårbare og i nød, for da er de mer mottakelige for overtroisk tullprat. Jeg er også fult klar over at misjonering ikke bare handler om religion. Men også og hjelpe fattige samfunn. Nei, det handler om å kapre folk til sin egen religion. Dette med å hjelpe til er bare en metode for å kapre flere. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Det er nok ikke slik det fungerer nå for tiden Pricks. Jeg tror ikke vi presser kristendom på noen. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Gud/Jesus: "Dere har fri vilje, folkens! Gjør som dere vil, tro på meg eller la det være!" Folket: "Aah … da blir det tilbake til Gehinnom-dalen og ofre barn igjen! Yeah! Gud/Jesus: "Ja, forresten, hvis dere ikke tror på meg, blir det evighet i helvete." Folket: "Åja, da velger jeg fritt å tro på deg." Endret 8. juni 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Misjonering er bare å lære bort en religion til noen som vet lite eller ingen ting om den, om de velger å tro på den eller ikke er deres valg. Kanskje mange føler at de ikke har noe valg. Men det vet ikke jeg noe om. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Det er nok ikke slik det fungerer nå for tiden Pricks. Jeg tror ikke vi presser kristendom på noen. 8814482[/snapback] Å tvinge seg på folk i nød med et religiøst budskap er å presse religionen på dem. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Vi tvinger ingen. Vi lærer dem om kristendommen, samtidig som vi hjelper dem med praktiske ting some de kam bruke for å overleve. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Misjonærer er rovdyr som glefser i seg svakerestilte mennesker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå