Gå til innhold

Hjelp til størrelse på bilde ved scanning

Anbefalte innlegg

Er helt ny i scanning. Fått meg Hp scanjet 3570C og vil lære meg å scanne.

Skal bruke den også til å scanne Negativer og dias. Men jeg lurer på litt om hvor godt jeg må scanne? DPI er det vel det heter.

For det meste for å ha bilder på PC og printe ut i fotobutikker i 10*15cm Mulig 20*30 også.

Hvor bra blir et scannet dias eller negativ? Blir det like bra som om jeg hadde levert dias i fotobutikken å fått et 20*30 bilde der? Tenkte da på om jeg kan scanne det så bra. Ta det inn i Photoshop å mette fargene og forandre litt på bildet og så levere det på en CD-r til fotobutikken.

Noen som har noen tips/sider hvor jeg kan lære om metting av bilder på Photoshop. (Helt ny her).

Også andre linker til Photoshop tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at du scanner bildet, pleier det å holde med justering av Levels. +eventuelt noe Contrast eller Unsharp Mask. Variations er også kjekt. :)

Men fotobutikken vil som regel gjøre jobben bedre enn deg. De har tross alt litt bedre utstyr og kanskje også bedre folk.

Dersom du er helt ny i Photoshop, anbefaler jeg deg boken

Adobe Classroom In A Book. Denne tar for seg de fleste emner i PS på en lettfattelig måte. Dessuten følger det med en CD med oppgaver som også blir beskrevet i boka.

Et lite tips til slutt. Ikke jobb altfor mye med et bilde i Photoshop. Jobb heller med å ta bedre bilder.

Lenke til kommentar

Mitt forrige svar var noe kortfattet, og jeg skal prøve å gi deg et fyldigere svar nå:

Dersom du skal vise bilder på skjerm, skal du scanne på 72dpi.

Skal bildet brukes i avis, scanner du på 170dpi.

For andre trykkeprosesser, kan du generelt bruke 300dpi.

Men skal du scanne for å skrive ut på egen printer, må du ta spesielle hensyn.

En vanlig feil er å scanne bildet inn i samme oppløsning som printeren.

Dette blir feil, fordi printeren lager et raster som er 1/8 av sin høyeste oppløsning.

Dersom man velger ¼ av printerens oppløsning, er dette ideelt.

Har du en sublimeringsskriver, må du imidlertid velge å scanne med samme oppløsning som skriveren. De fleste har ikke slik skriver.

Lenke til kommentar

Har testet litt, men trenger flere råd.

Når jeg skal scanne et dias. Forandrer jeg størrelsen til det formatet jeg skal ha først? Prøvd på 10*15 men den ville bare bli ca 10*11,1. Det var 400% forstørrelse.

Testet med 1200 dpi. Er det vits i å interpolere eller hva det heter og bruke 9600.

Er litt usikker på hvordan jeg skal scanne best mulig. Leste at 35mm dias ikke kan bli så store hvis man ikke har en scanner på 4000dpi.

Finner lite info om dette på nettet. Kanskje det er noe for Akamera.no å lage en scanne guide

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...