Gå til innhold

AMD tror på et godt år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AM2 og AM2+ er fullstendig kompatible med hverandre

8808618[/snapback]

Kun kompatible med det faktum at prossersorene passer, en K10 i et AM2 kort vil miste en del features som AM2+ har.

I tillegg kommer støtten for DDR3 på AM2+ kortene, så å kalle dem direkte kompatible er vell en sannhet med noen modifikasjoner.

Lenke til kommentar
hvor nyansert vil du ha det? i beste fall er svaret ditt langt ute i tåka da det ikke tar tak i noe men bare er en generell uttalelse..
Svaret mitt var selv i verste fall mer konkret og balansert enn hva du skrev.

Intel er kjipe? hva er det slags utsagn? hva er din betegnelse på kjip? at de ikke fragir seg lisensiert teknologi gratis?
At de tvinger forbrukerne til å skifte hovedkort oftere enn hva som burde være nødvendig. I motsetning til AMD har ikke Intel en ganske god "unnskyldning" i form av integrert minnekontroller. Med andre ord var det et utsagt som gikk imot din påstand om at AMD skiftet sokkel for ofte. Alle prosessorer til socket 939 passer til alle hovedkort med den sokkelen, og det samme kan sies om AM2. Når K10 kommer behøver man ikke å skifte hovedkort, selv om sokkelen blir litt forskjellig.

Det hjelper jo lite at Intel beholder samme sokkelen når man likefullt må skifte hovedkort. Eller?

hvorfor skulle AMD lage en AM2+ om  AM2 og AM2+ er identiske og toveis kompatible?
Spør heller hvorfor de har gjort det... :roll:

Ingen har sagt at de er identiske, og jeg skjønner ikke at noen som åpenbart har sovet i timen føler at han har noe som helst å si om dette. At de er kompatible betyr ikke at det ikke er noen små forskjeller, og innovasjonene som gjelder for AM2+ vil også gjelde for F+. Selv om nyvinningene trolig vil tjene SMP-systemer med enn desktop, får altså hele linja en oppgradering. Dvs bedre HT, split power-planes og individuelle minnekontrollere. Detaljene kan du jo finne ut selv.

xeon (771) har aldri vært noen hjemmemarkedprosessor hvilket s940 har vært grunnet prissettingen.

8809508[/snapback]

Socket 940 krever jo Reg-minne, hvilket er en viktig årsak til at den aldri var særlig aktuell i noe hjemmemarked. FX-51 var riktignok rettet mot entusiast-markedet, men jeg mener å huske at de fleste ventet på socket 939. Endret av Quintero
Lenke til kommentar

8808618[/snapback]

Kun kompatible med det faktum at prossersorene passer, en K10 i et AM2 kort vil miste en del features som AM2+ har.
Jeg mener at det kvalifiserer til kompatibilitet. Komponentene vil passe sammen og i desktop-sammenheng vil de nok fungere tilnærmet optimalt i enhver kombinasjon.

I tillegg kommer støtten for DDR3 på AM2+ kortene, så å kalle dem direkte kompatible er vell en sannhet med noen modifikasjoner.

8809783[/snapback]

Det stemmer ikke. AM2+ bruker utelukkende DDR2. Det er AM3 som vil støtte DDR3 - og prosessorene vil trolig også støtte DDR2 slik at de kan fungere i hovedkort med sokkel AM2(+).
Lenke til kommentar
Nå ligger vel de fleste pengene for både Intel og AMD i OEM markedet, og low end i sådan. Her spiller det fint liten rolle om du må ha nytt hk for å få den nyeste chippen til å fungere, for mange av de som kjøper slike pcer aldri mekker på dem selv.

8806827[/snapback]

Det siste året har det vært syltynt med penger i dette segmentet (særlig low-end). Hvordan tror du ellers AMD har klart å tape nesten 40 øre på hver dollar de har omsatt for de siste 6 mnd. Sånn er det når konkurransen blir steinhard.

Men nå er jeg av den oppfatningen at AMD skulle satset på server og bærbarmarkedet, og gitt "beng" i å priskonkurrere på stasjonær low-end. Også fordi bærbar snart nærmer seg 50 % av bedrifts-/forbrukermarkedet (om det ikke er over), det ser ut til å være litt bedre marginer her. Servermarkedet har klart bedre marginer, og det er ikke lite det heller.

Lenke til kommentar

når dere en inne på bakoverkoptibilitet hos amd husker jeg en fyr som hadde et nytt 754 hk, så gikk prosesosren, han bestilet ny og satte inn, den gikk også etter et halvt år, da han så rignte kompett (der han hadde kjøpt cpu) sa de at han hadde en 939 cpu, noe som stemte, han hadde klemt en 939 CPU inn i en 754 slott, og den fungerte godt i et halvt år.

Men, håper vikelig at AMD får et godt år, det beste hadde vært om de to ble like store slik at de kunne knive på likere grunnlag, så kunne det godt ha kommet noen andre produsenter av høyytelses x86 chipper også, hadde ikke gjort noe det.

Lenke til kommentar

8809783[/snapback]

Det stemmer ikke. AM2+ bruker utelukkende DDR2. Det er AM3 som vil støtte DDR3 - og prosessorene vil trolig også støtte DDR2 slik at de kan fungere i hovedkort med sokkel AM2(+).

8809957[/snapback]

Du har selvsagt rett når det gjelder minnet, det gikk litt fort i svingene her.

8808618[/snapback]

Jeg mener at det kvalifiserer til kompatibilitet. Komponentene vil passe sammen og i desktop-sammenheng vil de nok fungere tilnærmet optimalt i enhver kombinasjon.

8809957[/snapback]

Opp i mot 10% bedre ytelse ifølge AMD selv, samt bedre temperaturer osv.

At det skal fungere opptimalt skulle nå bare mangle!

For min del kunne de sløyfet hele AM2+ og kjørt rett på AM3. Jeg er dritt lei av å skifte sokkel i tide og utide. Særlig nå som hovedkort snart er like dyrt som minne.

Gremmes forsatt over levetiden på 939, og alt tyder på at vi vil få en reprise på den historien.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Opp i mot 10% bedre ytelse ifølge AMD selv, samt bedre temperaturer osv.

At det skal fungere opptimalt skulle nå bare mangle!

Jeg mente "tilnærmet optimal ytelse". 10% høres mye ut i desktop-sammenheng. Se bare på den lille forskjellen mellom single og dualchannel, og det lille ytelsestapet som forårsakes av kraftig redusert HT-frekvens. Channel Interleaving er egentlig dømt til å gi en ytelsesøkning, men jeg tviler på at den blir enorm.

For min del kunne de sløyfet hele AM2+ og kjørt rett på AM3. Jeg er dritt lei av å skifte sokkel i tide og utide. Særlig nå som hovedkort snart er like dyrt som minne.

Gremmes forsatt over levetiden på 939, og alt tyder på at vi vil få en reprise på den historien.

8810154[/snapback]

Jeg vil tvert imot si at det er svært lite som tyder på det. De som vil beholde AM2-kortene sine og oppgradere til K10, får den muligheten. Dagens AM2-kort vil kanskje også fungere med prosessorer som kommer til neste år (i utgangspunktet beregnet på AM3).

The good news is the compatibility of AM2+ quad core processors with current AM2 motherboards. Indeed, according to AMD but also a well known motherboard manufacturer, this compatibility will be effective.

A motherboard with an AM2 socket will be compatible with AM2 and AM2+ CPU and vice versa. Also, according to the same manufacturer, future AM3 processors using 45nm fabrication process and compatible with DDR2 and DDR3 will be compatible with current motherboards. AM2 and AM2+ processors will not, however, be compatible with AM3 motherboards as the latter is restricted to DDR3. Of course, with AM2 sockets, future AM2+ quad core processors will not express their full potential: they will not work with HyperTransport 3.0 but with 1.0, and the distinct voltage between the cores and the memory controller will not be possible.

http://www.behardware.com/news/8689/cebit-...patibility.html
Lenke til kommentar

Jo men for oss som sitter på 939 da, og vi er ganske mange. Så skal man vente på AM2+ og k10, pga og slippe å kjøpe både am2 cpu, hk og ny ddr2 ram nå. Desuten er det lite å hente på å gå fra X2 939 til X2 AM2.

Så kommer K10 og AM2+, kapam, så sitter man med et AM2+ når AM3 og ddr 3 er ute, lite kjipt. Ny ram og hk igjenn!

Timingsen er liksom ikke akkurat idell. For dem som derimot gjikk fra X til AM2, ser alt lyst ut.

Når det gjelder den 10% ytelsen er det jo bare synsing, det gjenstår å se. Noe enorm forskjell venter ikke jeg heller.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Så kommer K10 og AM2+, kapam, så sitter man med et AM2+ når AM3 og ddr 3 er ute, lite kjipt. Ny ram og hk igjenn!

8810756[/snapback]

Hvis du leser sitatet jeg postet over, ser du at en oppgradering til AM3-prosessorer sannsynligvis ikke vil kreve skifte av hovedkort og RAM. Det har faktisk vært hevdet av flere kilder, i et helt år, at AM3-prosessorer vil støtte både DDR2 og DDR3, altså at de vil passe i hovedkort med AM2, AM2+ og AM3. Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Hvis de introduserer K10 med levelige priser skal jeg jammen hjelpe dem på vei :)

Hadde ikke skadet om Intel fikk litt mer konkurranse.

8804927[/snapback]

Forsåvidt enig i det. Problemet er bare at det per dato ikke er noen som reellt forsøker å konkurrere med Intel på de parametrene jeg bryr meg om: deltagelse i opensource-miljøet og drivere tilgjengelige når hardwaren blir tilgjengelig.

Intels policy er (slik jeg har oppfattet det) at det skal være særdeles tungtveiende grunner til før Intel-hardware ikke skal ha opensource-drivere. Derfor har de ansatt en del mennesker som a) programmerer opensource og b) har tillit i opensourcemiljøet. Særlig har de begynt å bidra til Xorg.

De har i tillegg begynt å gjøre sårt tiltrengt arbeide med strømsparingsfunksjonene i Linux.

Dette er altså arbeide som Intel har ansatt noen for å gjøre, og som har potensiale for å komme alle Linuxbrukere til gode.

Hva bidrar AMD med?

AMD har en binær-driver for ATIgrafikk som tidvis virker, men der de har begynt å ta vekk støtte for hardware som er "end of sales". Den kommer dessuten gjerne svært forsinket i forhold til nylig sluppet hardware.

Opensource driveren funker bra for et par generasjoner gammel hardware. Opensourcekode for nyere kort finnes, men trenger velsignelse fra AMD før den kan slippes. Den velsignelsen har uteblitt i snart et år.

Nvidia har en full-featured binær driver som etter sigende funker bra og en opensourcedriver temmelig strippet for features. Også der har de begynt å fjerne støtte for "end of sales" hardware.

Nå var dette primært en sak om CPUer. Poenget mitt er at nye CPUer gjerne kommer med nye hovedkort, som har nye chipsets etc., som også trenger drivere. Med Intel tar jeg for gitt at ting vil funker med Linux. Jeg *liker* ting som bare virker, og som sansynligvis vil fortsette å gjøre temmelig lenge etter at produsenten har sluttet å selge tingen.

Gitt at det tar litt tid å opparbeide seg både interne rutiner og generell tillit, har AMD/ATI et godt stykke å gå før det blir aktuelt med AMD innmat i mine bokser.

Det spiller ingen rolle om skrotet går som ville helvete, dersom det kun funker med Microsoft-bensin, og fortrinnsvis kun siste skrik av samme.

Lenke til kommentar
Forsåvidt enig i det. Problemet er bare at det per dato ikke er noen som reellt forsøker å konkurrere med Intel på de parametrene jeg bryr meg om: deltagelse i opensource-miljøet og drivere tilgjengelige når hardwaren blir tilgjengelig.

Dette er ikke korrekt. Det er riktig at Intel har et meget godt rulleblad, men AMD er vel ikke langt bak ressursene tatt i betraktning. Å gi AMD skylda for at ATI ikke har gitt gode nok drivere de siste årene blir feil. AMD har lovet å åpne driverne til sine ATI-kort, hvilket isåfall vil gi evig støtte, og vil være et kjærkomment brudd med lukkede 3D drivere. AMD har akselerert linux driverutviklingen ved ATI betydelig. Catalyst control center ble sluppet 6 måneder før plan, og månedlige driveroppdateringer inkluderer nå linux driverne. AMD har tidligere sørget for støtte både for x64 utvidelsen, og såvidt jeg vet alle sine brikkesett ved lansering. De har i vesentlig grad bidratt til at linux sin markedsposisjon er såpass sterk på server siden.

Lenke til kommentar

Dette er ikke korrekt. Det er riktig at Intel har et meget godt rulleblad, men AMD er vel ikke langt bak ressursene tatt i betraktning. Å gi AMD skylda for at ATI ikke har gitt gode nok drivere de siste årene blir feil. AMD har lovet å åpne driverne til sine ATI-kort, hvilket isåfall vil gi evig støtte, og vil være et kjærkomment brudd med lukkede 3D drivere. AMD har akselerert linux driverutviklingen ved ATI betydelig. Catalyst control center ble sluppet 6 måneder før plan, og månedlige driveroppdateringer inkluderer nå linux driverne. AMD har tidligere sørget for støtte både for x64 utvidelsen, og såvidt jeg vet alle sine brikkesett ved lansering. De har i vesentlig grad bidratt til at linux sin markedsposisjon er såpass sterk på server siden.

8814651[/snapback]

Jo. AMD ligger langt bak.

Det var ikke intensjonen å gi AMD skylda for at ATI har hatt hodet stukket opp i det aller mørkeste. Men realiteten er at kode for å enable 2D-funksjonalitet i den åpne driveren eksisterer. Fordi programmereren har hatt tilgang til NDA-beskytte info for a å skrive den koden, vil han gjerne ha velsignelse fra AMD før han slipper koden. Henvendelser fra angjeldende programmerer til AMD blir regelrett ikke besvart.

Med hensyn til senere tids rykter om frislipp av drivere: talk is cheap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...