Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bil til venn.

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg skal selge bilen min til kompisen min, og han skal betale ved nedbetaling på 3-4 måneder, for det er da han først får lappen.

Da er mitt spørsmål:

- Er det kun å avskilte bilen og skrive en vanlig kjøpskontrakt oss i mellom som også tilsier at han skal betale ned bilen over en gitt periode?

- Vi trenger ikke foreta noen omregistrering?

- Går det greit at bilen står avskiltet hos han (bor i blokk), frem til han setter på skiltene igjen?

Tusen takk for svar folkens!

Setter stor pris på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lever melding om eierskifte når du leverer skiltene. Omregistreringsgebyr trenger man ikke betale før man henter ut skiltene igjen.

Hvorfor ikke selge bilen når han har nok til å betale for den? Generelt skeptisk til "nedbetaling"

Lenke til kommentar

Sjekk dette før bilen avskiltes: Mange borettslag har en regel om at alle uregisterte biler (som i borettslagsreglene regnes som "vrak" selv om de ikke er det) taues bort for eiers regning.

Nedbetaling mellom venner høres ikke ut som en god avtale, for hvis vedkommende kjøper får betalingsproblemer underveis kan det fort gå ut over vennskapet. Likeledes bør bilen være i svært god stand, eller begge har skrevet under på hvilke feil som forefinnes på salgstidspunktet ("selges som den er" er ingen god klausul mellom venner).

Lenke til kommentar

Dersom bilen skal stå i offentlig vei (om det er det som er ved blokka), er de i alle fall i Bergen blitt ganske ivrig på å taue disse bort nå. Vel og merke gir de først en lapp i ruta, der du blir advart. Men etter et par uker etter dette, er altså bilen borte. ;)

De borettslagene jeg har bodd i før, har det vært gitt tillatelse til å ha uregistrerte kjøretøy stående, dersom det er plass. Men det har alltid vært nødvendig å søke om det først. Sjekk dette med borettslaget.

Ellers har SeaLion gode poenger hva bilhandel mellom venner angår. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ville bare legge til at det å selge en bil til en venn ikke er å anbefale. Du risikerer å sitte med en uvenn som ikke vil betale det som gjenstår fordi det har oppstått feil. Men dersom du er HELT sikker på bilen, så....

Lenke til kommentar
Ingen som kan svare på spørsmålene mine ovenfor?

8817320[/snapback]

Du kan godt levere skjema for omregistrering og skiltene samtidig på biltilsynet og så skriver dere en salgskontrakt med nedbetalingsplan..

Han kan plassere bilen sin ved blokka så lenge den ikke står slik at det er fare for at den blir tauet bort.

Lenke til kommentar
Ja, man må være myndig. MEN, jeg har klart å eie bil registrert i mitt navn før jeg ble 18. Så kan hende det går

8811511[/snapback]

Når vi hentet våres russebil sto jeg som eier, den ble også registrert på meg også etterpå. Viste bare leg. på biltilsynet.

Sikker på at man må være 18?

Lenke til kommentar

Jeg eide bil i mitt navn under 18. Når jeg skulle selge bilen til en annen under 18, gikk det ikke, fordi den personens underskrift var ikke gyldig i følge bt. Så gikk jeg ned på BT og spurte hvorfor når jeg også er umyndig. "Ja da har du hatt flaks" sa dama i skranken

Lenke til kommentar

Så det eneste jeg egentlig trenger å gjøre, er å levere inn omregistreringsskjemaet, som tilsier at kompisen min er den nye eieren?

Bilen må jo selvfølgelig avskiltes, frem til han får lappen. Gjøres dette samtidig som omregistreringsskjemaet leveres inn?

Vil de godta at han, som ikke er myndig, overtar bilen?

Takker....

Lenke til kommentar

du bør være klar over at han ikke har lov til å kjøpe bilen, hvis han er under 18 (umyndig), men unntaket er at pengene han betaler bilen med tjenes ved eget arbeid, eller fått til fri disposisjon. han har heller ikke lov til å ta opp lån som det snakkes med her (nedbetaling) hvis foreldrene ikke godkjenner kjøpet så kan de kreve å få pengene tilbake, og han må levere tilbake bilen. Problemeter hvis bilen blir stjålet eller total ødelagt, da må du uannsett gi fra deg pengene for bilen.

Er noen i tvil så sjekk vergemålsloven §1, 32,33 og 37

Lenke til kommentar

hehe, praktiseres sløvt tror jeg :)

Sto som eier både på russebilen og golfen mens jeg var 17.

Hørte aldri noe underskrift fra foresatt. Eneste var at de måtte se leg. da jeg registrerte den.

Russebilen registrerte tilogmed faren til en kompis av meg på meg, med min legitimasjon, mens jeg ikke var med. (Han hadde lov, men uten noen form for fullmakt etc.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...