Gå til innhold

Inverter til bærbar maskin i båt


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er usikker om om denne posten vil bli kategorisert feilpostet, men i og med at spørsmålet dreier seg rundt bruken av en bærbar pc i båt, velger jeg å poste den her.

 

Nå er det altså snart tid for sommer, og behovet for å ha en bærbar i båten for bl.a. musikk melder seg. I den sammenheng har jeg sett på invertere fra 12VDC til 230VAC, men det er både mye å velge mellom og det er gjerne snakk om lite kjente merkenavn. Håper derfor noen av dere har gått for en slik løsning og kan enten anbefale/fraråde et produkt. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bør i hvertfall være obs på at billige invertere leverer en firkantbølge vekselspenning som ikke er særlig egnet for følsom elektronikk. Dyrere invertere leverer rene sinusbølger, som er mye mer egnet for følsom elektronikk da en sinusbølge ikke deformeres av elektriske komponenter og dermed vet man at man får rett spenning ut.

 

Nå er jeg imidlertid ikke sikker på hvor kravstor en strømforsyning til en laptop er på hva den får inn - de fleste laptop-adaptere takler jo både 110 og 230 volts spenning uten at man må justere/stille noe på dem. Men jeg ville aldri tatt sjansen på noe annet enn en sinuslikeretter.

 

Clas Ohlson har en sinuslikeretter til ca 1500 kroner. Dette er i en slik prisklasse at jeg ville tort å stole på kvaliteten, tror den er ett rimelig trygt kjøp.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at selve pc'en får x volt DC inn, gjerne 19V... Jeg er derfor sikker på at om du henvender deg der du kjøpte maskinen får du et 12V adapter tilpasset din maskin. Det er ofte billigere enn å kjøpe en skikkelig ac-dc konverter, selv om du med den kan bruke den til mer enn bare pc da.

Lenke til kommentar
Tittet litt på denne vekselretteren nå, og hvordan skal jeg få koblet denne til 12v-uttaket i båten uten at det blir en stor operasjon?

8830667[/snapback]

 

Hvis du tar en søk på clas ohlson på "vekselretter" og titter på den til 1500kr, så har den to klemmer som man gjerne finner på startkabler til bil, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
:whistle: om du har montert en ledning i en eller annen sammenheng skal det være rimelig selvforklarende.... klipp av klemmene, avisoler ledningene, skru opp pluggen og skru fast de avisolerte ledningsbitene i hver av de to adskilte metalldelene inni (den røde ledningen slik at den er koblet til den lille pinnen som kommer ut av spissen på pluggen, den sorte slik at den er koblet til de to metallbitene som ligger på siden av pluggen...
Lenke til kommentar
:whistle: om du har montert en ledning i en eller annen sammenheng skal det være rimelig selvforklarende.... klipp av klemmene, avisoler ledningene, skru opp pluggen og skru fast de avisolerte ledningsbitene i hver av de to adskilte metalldelene inni (den røde ledningen slik at den er koblet til den lille pinnen som kommer ut av spissen på pluggen, den sorte slik at den er koblet til de to metallbitene som ligger på siden av pluggen...

8843219[/snapback]

 

Det hørtes ikke så utfordrende ut nei. Og du garanterer at dette vil fungere og være den beste løsningen for bruk av finelektronikk i en slik sammenheng?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...