Mr. Bojangles Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Hei Jeg har et ønske om å bli pilot, men da sivilt og ikke i Forsvaret. Det jeg ønsker er å fly rutefly som Boeing 737 og Airbus A30. Dette kan jeg jo forsåvidt gjøre med utdanning fra Forsvaret også, men da må jeg først jobbe 12 år der. Derfor blir det mer aktuelt med et annet alternativ. - Hvor kan jeg ta denne typen utdanning? Vil helst ta det i utlandet. Kom gjerne med noen linker. - Trenger jeg noen sertifikater for å kunne fly større fly (som overnevnte) etter utdanningen? - Hvor lang tid tar utdanningen? - Pris? Er det en fast pris med så og så mange timer, prøver etc. - Trenger jeg generell studiekompetanse, og avansert treårig matte og fysikk? Jeg får generell studiekompetanse neste år, når jeg er ferdig med videregående, men jeg har ikke 3MX og 2FY. Hvis disse trengs, kan jeg ta dem som privatist - så det er egenltig ikke noe problem. - Er pilotutdanningen i USA internasjonalt annerkjent? Slik at jeg kan bruke den i andre land? - Er den godkjent av Lånekasen, slik at jeg får studielån? Takker for alle svar. Endret 7. juni 2007 av EvenT Lenke til kommentar
different Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Det er bra at du vil bli pilot! Sidene til Luftfarsskolen kan være en bra start. Andre linker: NAK Tråd i forumet Endret 7. juni 2007 av different Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Takker for bra linker. Noen synspunkter på om jeg bør ta litt i Norge og resten i USA, eller flytte til USA og ta hele greien? Hvis jeg går for USA/Norge-opplegget til Luftfartskolen, har jeg da alt jeg trenger for å fly kommersiellt (737 f.eks.), eller må jeg ta eget sertifikat i tillegg til dette? Endret 7. juni 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Må vel ta et eget sertifikat for hvert fly, men det betaler visst en del flyselskaper for deg, hvis du er ansatt der selvsagt. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Hvilken bør jeg velge av disse to? http://www.nearas.no/default.asp?menu= http://www.luftfartsskolen.no/ Jeg kommer til å enten ta hele eller deler av utdanningen i USA, og lurer på hvilken av de to overnevnte som er best med tanke på pris, finansiering, flytimer og hvilken som er mest annerkjent. Noen som er pilot her inne forresten, kunne vært gøy med litt personlige erfaringer. Spiller en del flysimulator (både sivilt i FSX og F-16 i Falcon 4) - "skikkelig" med ATC-kontakt, GPS, joystick osv. Er dette en grei måte å lære basicen på? Vet det ikke er helt likt, men kanskje litt lærerikt? Lenke til kommentar
different Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Spiller en del flysimulator (både sivilt i FSX og F-16 i Falcon 4) - "skikkelig" med ATC-kontakt, GPS, joystick osv. Er dette en grei måte å lære basicen på? Vet det ikke er helt likt, men kanskje litt lærerikt? 8819449[/snapback] Du får vel en grei innføring i instrumenter og slikt. Jeg prøvde FSX først etter at jeg hadde flydd i den virkelige verden. Det er egentlig veldig forskjellig fra "the real deal", du føler ikke flyet på kroppen, du får et helt annet bilde enn det dataskjermen viser, osv. Personlig likte jeg ikke FSX, men for all del, det er sikkert veldig lærerikt mtp. instrumenter o.l (iallefall før du har flydd "the real deal"). Noen som er pilot her inne forresten, kunne vært gøy med litt personlige erfaringer. 8819449[/snapback] Jeg holder på med mikroflysertifikat, og det er "noe" forskjellig fra 737 o.l , men min erfaring med flysimulator kan du se over ^. Forøvrig så er "bfisk" på forumet her commercial pilot, og har utdannet seg i USA, såvidt jeg vet. Han kan sikkert hjelpe deg med de fleste spørsmål angående det. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Har sendt ham en PM. Ja, det var i utgangspunktet det med instrumenter og fysikken jeg tenkte på (det ligger jo en del lesestoff i "Learning Center" der det står om hvilken fart og vinkel man bør klatre, "stall-speed", taxing osv. Gøy er det i hvert fall. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Hvordan vil en "Professional Pilot" utdannelse i USA, gjennom Luftfartsskolen være sammnelignet med flygerutdanningen til forsvaret? Slik jeg forstår det må man jobbe 12 år i Forsvaret for å "tilbakebetale" utdannelsen sin? Slik jeg forstår det vil det koste rundt 500 laken for det nødvendige i USA (medregnet levekostander osv. i følge Luftfartsskolen). Delen i Norge er godkjent av lånekassen, men den i USA må finansieres selv. Tenkte da å spare litt penger nå og evt. jobbe ett år etter militæret, og bo hjemme og snylte på gamlingene det året. Vil det være et stort minus for meg at jeg ikke har matte og fysikk utover 1MX? Hvordan vil lønnen være som pilot i Forsvaret i forhold til sivilt som pilot hos Norwegian, SAS Norge e.l.? Lurer også på jobbmulighetene. Sorry at jeg spør og graver, men jeg er meget usikker. Endret 14. juni 2007 av EvenT Lenke til kommentar
different Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Hvordan vil en "Professional Pilot" utdannelse i USA, gjennom Luftfartsskolen være sammnelignet med flygerutdanningen til forsvaret? Slik jeg forstår det må man jobbe 12 år i Forsvaret for å "tilbakebetale" utdannelsen sin? 8862818[/snapback] Du må skille mellom militær -og sivilpilot. I forsvaret fungerer du egentlig som en mobil krigsmaskin, så utdanningen blir nok litt forskjellig. Du bør egentlig finne ut hva det innebærer å være militærpilot i forhold til sivilpilot. Det stemmer at du er pliktet til 12 år tjeneste i forsvaret etter endt pilot-utdanning. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg vil i utgangspunktet være sivilpilot, altså fly for SAS; Norwegian; Widerøe etc. Jeg lurte egentlig bare litt på hva en pilotutdanning i Forsvaret innebar, og om man har muligheten til å fly sivilt etter at de 12 årene er over - siden det er gratis og greier. Den jeg vurderer sterkest er egentlig den til Luftfartskolen, da man kan jobbe som instruktør i USA og tjene penger og få flere flytimer. Men jeg forstår ikke helt det som står på siden deres; er det slik at man tar et nettstudium i Norge, for så å fortsette med flytimer i USA? Det virker som om det er så mange "faser". Altså at man ikke tar én utdanning, men mange småutdanninger som utgjør pilotutdanningen - privatflysertifikat, ATPL, forkurs i Norge, legeundersøkelse og -godkjenning osv. Lenke til kommentar
different Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg vil i utgangspunktet være sivilpilot, altså fly for SAS; Norwegian; Widerøe etc. Jeg lurte egentlig bare litt på hva en pilotutdanning i Forsvaret innebar, og om man har muligheten til å fly sivilt etter at de 12 årene er over - siden det er gratis og greier. 8863262[/snapback] Joda, du kan fly sivilt etter de 12 årene. Det finnes flere piloter som flyr sivilt etter å ha vært militærpilot i forsvaret. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg vil i utgangspunktet være sivilpilot, altså fly for SAS; Norwegian; Widerøe etc. Jeg lurte egentlig bare litt på hva en pilotutdanning i Forsvaret innebar, og om man har muligheten til å fly sivilt etter at de 12 årene er over - siden det er gratis og greier. 8863262[/snapback] Joda, du kan fly sivilt etter de 12 årene. Det finnes flere piloter som flyr sivilt etter å ha vært militærpilot i forsvaret. 8863375[/snapback] Riktignok med noen få omdanningskurs. Det er litt forskjell på å fly en 777 og F-16... Men pilot er bra, selv har jeg nettopp begynt på teorien til PPL-A Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Noen som er pilot i Forsvaret her forresten? Har begynt å vurdere dette litt, da jeg ikke har 5-600 000 til rådighet til utdannelse i USA. En mulighet er jo å spare opp penger til PPL samtidig som jeg jobber fulltid et år eller to, så ta PPL i Norge - så reise til USA og ta resten. :/ Grunnen til at jeg vil reise til USA er fordi jeg har lettere for å få mange flytimer der (Florida = godvær), og når man senere skal søke jobb som pilot ser jeg for meg at det er en fordel med høyest antall timer i tomotorsfly. Da tenker jeg i hovedsak på flermotorspilot, ikke F-16, Hva tjener en pilot i Forsvaret? Lønn under utdannelse? Er de 12 årene med arbeid medregnet utdannelsen? Kan jeg si opp jobben før de 12 årene har gått? 12 år er jo ganske lenge, i følge mine bergninger vil jeg være nesten 40 før jeg er ferdig. Takker for svar. Endret 25. juni 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Kjenner en pilot som tjener 1,5 million i året. Er dette vanlig pilotlønn? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Kjenner en pilot som tjener 1,5 million i året. Er dette vanlig pilotlønn? 9032481[/snapback] En kaptein i et stort flysleksap ligger vel på rundt én million tror jeg, men det er sikkert en del overtid. Jeg skal først prøve meg hos Forsvaret tror jeg, hvis det feiler (noe det ikke skal ^^) vil jeg ta det privat. Av økonomiske årsaker. Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Han er kaptein i SAS Braathens ja =) Har vurdert pilot flere ganger selv også, men liker ikke helt jobbtidene... Man får liksom ikke tid til så mange fritidsinteresser om man må jobbe så fleksibelt Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Men tenk hvor tøft det er da, trenger ikke hobbyer når man har en så fet jobb. Sløydlæreren min på ungdomsskolen var pilot faktisk, men han gikk over til lærereyrket når han fikk familie, for å få bedre tid til dem. Han har et veteranfly som han driver å flyr i, for å dekke behovet. Endret 8. juli 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Hehe. Er samma jeg grubler over Men trening er en del av hverdagen min så da blir det litt håpløst. Men sikkert digg jobb, og iallefall digg lønn for å gjøre noe kult Lenke til kommentar
Sigga Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) 8 timer med autopilot er sikkert kjempemoro. Endret 9. juli 2007 av Sigga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå