phnx85 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Vi har en stor mappe med recovery plater til diverse maskiner vi selger, primært IBM/Lenovo maskiner. Som oftest blir disse platene liggende og slenge nede på verkstedet, noe som resulterer i oppripete plater. Derfor hadde jeg tenkt å lage image filer av disse. Så hvis en plate er ødelagt kan man brenne ut en ny. Første problem jeg støter på er at hvert recovery plate sett fra IBM støtter flere maskiner. For å gjøre det enkelt å finne hvilke image filer man skal brenne ut tenkte jeg å lage en database over hvilke image som passer til hvilken maskin. Så hvis jeg trenger plate 4 av 5 til maskin X slår jeg opp i databasen og finner ut at image Y passer til den. Tanker jeg har hatt er å opprette en mappestruktur på området image filene ligger, en mappe for hvert PC merke og underkataloger med "tilfeldig" tall hvor cd1, cd1, osv ligger. I databasen registrerer jeg da at f.eks mappen "\\server\share\ibm\1234" ligger image filene som passer til IBM type nr: 1234, 1235 og 1236. Har aldri holdt på med databaser før, så hvis noen har tips til hvordan jeg kan løse dette hadde det vært toppers. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Les deg opp på relasjonsdatabaser. Det er et godt tips. Lenke til kommentar
roac Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hvis jeg forstår deg rett, så er du selger og/eller tekniker men ikke utvikler? I så fall har jeg ett godt råd: Til slike enkle ting er det (i hvert fall) to ting du med hell kan bruke, og begge er "livsfarlige" hvis du ikke sørger for skikkelig backup: Access Excel . Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Hvis jeg forstår deg rett, så er du selger og/eller tekniker men ikke utvikler? I så fall har jeg ett godt råd: Til slike enkle ting er det (i hvert fall) to ting du med hell kan bruke, og begge er "livsfarlige" hvis du ikke sørger for skikkelig backup: Access Excel . 8810176[/snapback] Helt korrekt at jeg ikke er en utvikler Planen var bare å lage et lite verktøy for å gjøre hverdagen litt enklere.Når jeg tenker meg om vil faktisk Excel fungere helt greit til det vi trenger. Vi er 4-5 stk som blir å bruke databasen, men tviler sterkt på at mer enn en kommer til å ha den åpen om gangen. Takk for hjelpen, og som Rema 1000 sier: Det enkle er ofte det beste Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 ...og så er det forskjellig fra menneske til menneske hva som er enklest... Som når jeg heller lager et program enn å bruke tid på å søke etter et som kan passe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå