Gå til innhold

Hvilken DVD-brenner bør jeg velge??

Anbefalte innlegg

Heisann,

Hadde i utgangs puntktet bestillt med en Sony DRU500A brenner i begynnelsen av November.... Da den enda ikke hadde kommet :evil: valgte jeg å avbestille den i går...

Spørsmålet nå er hvilken brenner burde jeg nå velge?

Ser at NEC har en med 4x - men etter hva jeg kan se så har ikke den like mye cache/hurtig minne som Sony'n...

Er det noen andre gode alternativer som er verdt å nevne?

Alle råd medtas med takk....

--

ed_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for en av de nye pioneer-brennerne (DVR-A05).

Den brenner i 4x hastighet og er 6-7 hundrelapper billigere enn sony DRU500A. (Bulk-utgaven fås til rundt 2 300 kroner).

Kan ikke se noen grunn til å betale over 3000 spenn for en tregere Sony brenner (Dersom man ikke absolutt skal ha Dvd+r - formatet da selvf.).

Lenke til kommentar

Kanskje noen kunne fortelle meg litt om de forskjellige DVD formatene...

- Hva brukes til hva ?

- Hva bør man [minimum] velge?

- etc.

Må innrømme at jeg er litt grønn på dette :o - så all hjelp - hjelper! :wink: :p

På forhånd takk!

--

ed_

Lenke til kommentar
Kanskje noen kunne fortelle meg litt om de forskjellige DVD formatene...

- Hva brukes til hva ?

- Hva bør man [minimum] velge?

- etc.

Må innrømme at jeg er litt grønn på dette :o - så all hjelp - hjelper! :wink: :p

På forhånd takk!

--

ed_

Dersom du skal bruke -R/+R media, så er -R best (altså samme som CD-R, ikke gjenskrivbar).

Dersom du skal bruke -RW/+RW media, så er +RW best (samme som CD-RW, altså en kan skrive om og om på platene).

-R/-RW har bedre kompatibilitet, samt bedre pris på både recordere og media.

forutom så er DVD-R/W en godkjent standard av DVD Forum (utviklerne av DVD formatet). DVD+R/W er ikke en godkjent standard, og skal derfor egentlig ikke hete DVD engang - men altså kun +R/W.

mer kan leses på: www.dvdforum.com og www.dvdplusrw.org

Lenke til kommentar

Takk Bidz , jeg har lenge lurt på hvilken DVD brenner jeg skal velge , og nå er jeg sikker i min sak , jeg vill ha pioneer (DVR-A05).

Jeg har også blitt fra rådet å velge - formatet , pga at de fleste brennere bruker + og noe slik , men jeg håper - vinner som standard på DVD`er også!

Lenke til kommentar
Heisann,

Hadde i utgangs puntktet bestillt med en Sony DRU500A brenner i begynnelsen av November....    Da den enda ikke hadde kommet   :evil: valgte jeg å avbestille den i går...  

Spørsmålet nå er hvilken brenner burde jeg nå velge?

Ser at NEC har en med 4x - men etter hva jeg kan se så har ikke den like mye cache/hurtig minne som Sony'n...

Er det noen andre gode alternativer som er verdt å nevne?

Alle råd medtas med takk....

--

ed_

Det er kjedelig å få råd fra folk som ikke vet hva de snakker om.....

Det er merkelig hvordan resultat av tester kan snus på slik at de ser veldig anderledes ut.

Det er merkelig hvordan test resultater ser anderledes ut når de kommer fra produsenten av en brenner og istedefor fra test lab'n.

Det er merkelig hvorfor alltid det produktet man selv har er det beste formatet.

PS! LG brenner støtter ikke +R/W, det var en typo hos ITAvisen...

Selv har jeg ikke DVD-brenner, jeg har som deg ventet på DRU500a for å være på den sikre siden, men ettersom det er så store leveringsproblemer (med nesten alle merker) så vet jeg ikke helt hva jeg gjør. Til mitt formål er +R/W definitivt det beste valget, jeg ønsker allikevel en multibrenner for sikkerhetsskyld. Å kjøpe en -R/W brenner slik de er i dag er helt uaktuelt for meg.

Jeg har fortsatt ikke funnet noen uavhengig web side for - formatet, for + har man http://www.dvdplusrw.org

Hva som er den beste løsningen er nok avhengig av ditt behov.

LYKKE TIL MED VALGET!

Lenke til kommentar

forskjellene mellom formatene kan du lese her:

http://www.dvdplusrw.org/pc/pccomparison.html

Men husk at alle sammenligningene her gjelder kun DVD+RW. DVD+R er ganske så identisk med DVD-R. forskjellen ligger altså i RW (ReWritable) teknologien. I tillegg er -R/-RW brennerne kjappere i dag (4x DVD-R mot 2.4x DVD+R).

-R for permanent brenning - +RW for rewritable brenning.

Tenk deg om hvor mange ganger du har brukt CD-RW plater.. og baser hva som er viktigst for deg utifra det.. jeg personlig har aldri brukt CD-RW til noe seriøst.. bare litt testing osv når det var nytt, så for meg er DVD-R det helt beste valget. Bedre kompatibilitet med gamle spillere i forhold til +R, billigere media, raskere og billigere recordere, samt offisiell DVD standard (noe +R/+RW ikke er), etc.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes at DVD brenning er en flopp?

Teoretisk mulig plass på en plate 17 GB

Kapasitet på platene når vi har betalt dritmasse for en brenner: 4,7 GB

Det er jo ikke nok til å "ta backup" av en film en gang!

Synes DVD er helt fjernt. Det er jo dritgammelt, men først nå kommer brennerene, og de kan kun brenne 4,7 GB!

Noen andre enn meg som synes det går TREGT med utviklingen?

Gidder hvertfall ikke kjøpe brenner før det blir mulig å brenne med dobbelt lag.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som synes at DVD brenning er en flopp?

Teoretisk mulig plass på en plate 17 GB

Kapasitet på platene når vi har betalt dritmasse for en brenner: 4,7 GB

Det er jo ikke nok til å "ta backup" av en film en gang!

Synes DVD er helt fjernt. Det er jo dritgammelt, men først nå kommer brennerene, og de kan kun brenne 4,7 GB!

Noen andre enn meg som synes det går TREGT med utviklingen?

Gidder hvertfall ikke kjøpe brenner før det blir mulig å brenne med dobbelt lag.

Dual Layer brenning blir _aldri_ mulig. DVD'ene må presses for at det skal være mulig, ikke brennes. Dessuten, DVD-RAM, DVD-R/W, DVD+R/W støtter ikke dual layer uansett.. så det kan du nok glemme.

Det finnes jo Dual Sided DVD-R da, som har lik kapasitet som Dual Layer DVD (altså 9,4gb).

Utviklingen treigt? tror du bør følge litt med.. hvor lang tid tok det fra CD-spillere kom til CD-brennere kom til under 10.000 til PC tror du?. Det tok nok betraktelig lengre tid enn når det gjelder DVD formatet.

Maks kapasitet på en DVD er 4 x 4,7GB = 18,8GB - Dette er Dual Sided Dual Layer DVD. Men, som sagt, brenner vil aldri få muligheten til og brenne i Dual Layer.

Lenke til kommentar
forskjellene mellom formatene kan du lese her:

http://www.dvdplusrw.org/pc/pccomparison.html

Men husk at alle sammenligningene her gjelder kun DVD+RW. DVD+R er ganske så identisk med DVD-R. forskjellen ligger altså i RW (ReWritable) teknologien. I tillegg er -R/-RW brennerne kjappere i dag (4x DVD-R mot 2.4x DVD+R).

-R for permanent brenning - +RW for rewritable brenning.

Tenk deg om hvor mange ganger du har brukt CD-RW plater.. og baser hva som er viktigst for deg utifra det.. jeg personlig har aldri brukt CD-RW til noe seriøst.. bare litt testing osv når det var nytt, så for meg er DVD-R det helt beste valget. Bedre kompatibilitet med gamle spillere i forhold til +R, billigere media, raskere og billigere recordere, samt offisiell DVD standard (noe +R/+RW ikke er), etc.

Jeg må bare kommentere dette.....

"bindestrek" formatet (det heter egentlig ikke minus ;)) er ikke raskere enn + formatet, heller motsatt, for det første er de raskeste brennerne i dag 4x R, og de finnes i begge smaksvarianter. Når det gjelder RW er + varianten vesentlig raskere, ikke bare det at den er 2,4x istede for 2x, men den krever ikke formatering, noe som man sparer tid på !

Og når det gjelder sammenligningen med CD-RW er den sammenligningen imho TOTAL MENINGSLØS. DVDRW er ment å bruke på en helt annen måte enn CDRW (dvs. ihvertfall DVD+RW, egentlig ikke -RW, den blir på mange måter lik en CD-RW) DVD+RW har fordeler som gir den et noe annet bruksmulighet. Standalone DVD brennere bruker +RW formatet, og man kan f.eks. ta opp et program på en standalone brenner, sette det i pc'n og redigere innholdet uten å ødelegge kompabiliteten med standalone spilleren, og uten å måtte brenne hele plata på nytt.

Den billigste brenneren på markedet i dag er en DVD+ brenner som du nå får for under 2 store lapper. (vet jeg ikke burde nevne denne butikken, men Spaceworld annonserte nettopp NEC ND1000a til 1995,-)

Når det gjelder offisiell standard så kan man jo nevne 2 store aktører som pusher + standarden, Sony og Philips (de som oppfant cd'n og et par andre ting) Microsoft har planlagt innebygd støtte for MT.Rainier (+ standarden) i neste versjon av windows, som gjør at brenneren vil fungere på samme måte som en floppy.

hva som er "standard" blir helt meningsløst i denne sammenheng imo, eks.: W3C har ikke så mye å stille opp imot internet explorer - markedet bestemmer.

Lenke til kommentar
Jeg må bare kommentere dette.....

"bindestrek" formatet (det heter egentlig ikke minus ;)) er ikke raskere enn + formatet, heller motsatt, for det første er de raskeste brennerne i dag 4x R, og de finnes i begge smaksvarianter. Når det gjelder RW er + varianten vesentlig raskere, ikke bare det at den er 2,4x istede for 2x, men den krever ikke formatering, noe som man sparer tid på !

krever ikke formatering med Mt. Rainier nei, men som vanlig DVD+RW, så jo. Samt at Mt. Rainier +RW disker bakgrunns-formateres, og eject-tiden kan være opp til 2-5min. dersom disken må ferdig-formateres + ferdigskrives. Noe som ganske klart ikke gjør prosessen raskere totalt sett, men der og da virker det selvsagt raskere. Test gjerne med en Mt. Rainier kompatibel CD-RW brenner (PlexWriter 48/24/48A f.eks.).

Og når det gjelder sammenligningen med CD-RW er den sammenligningen imho TOTAL MENINGSLØS. DVDRW er ment å bruke på en helt annen måte enn CDRW (dvs. ihvertfall DVD+RW, egentlig ikke -RW, den blir på mange måter lik en CD-RW) DVD+RW har fordeler som gir den et noe annet bruksmulighet. Standalone DVD brennere bruker +RW formatet, og man kan f.eks. ta opp et program på en standalone brenner, sette det i pc'n og redigere innholdet uten å ødelegge kompabiliteten med standalone spilleren, og uten å måtte brenne hele plata på nytt.

Selvsagt er sammenligningen med CD-RW gjeldende. Når CD-RW formatet ble lansert, så var lagringskapasiteten mer verdsatt enn den er i dag. Standalone DVD brennere brukere definitivt IKKE +RW formatet. De bruker -R/RW. Pioneer og Co som er utviklerne av DVD formatet (såkalt DVDForum) har faktisk litt og si om hva som er et godkjent format og ikke. Noe ala copy-protectede CD'er, der har Phillips satt ned foten for at utgivelses-selskapene IKKE har lov til og kalle disc'ene for "Compact Disc/CD", siden det bryter med format standarden.

Den billigste brenneren på markedet i dag er en DVD+ brenner som du nå får for under 2 store lapper. (vet jeg ikke burde nevne denne butikken, men Spaceworld annonserte nettopp NEC ND1000a til 1995,-)

Og en får en Pioneer 4x/2x DVD-R/RW brenner for ca. 2300kr. NEC brenneren du nevner er en 2.4x brenner.

Når det gjelder offisiell standard så kan man jo nevne 2 store aktører som pusher + standarden, Sony og Philips (de som oppfant cd'n og et par andre ting) Microsoft har planlagt innebygd støtte for MT.Rainier (+ standarden) i neste versjon av windows, som gjør at brenneren vil fungere på samme måte som en floppy.

forandrer ingenting. DVDForum bestemmer hva som er standardene, ikke firma som ikke har hatt noe med utviklingen av DVD teknologien og gjøre. Patenter og copyrights o.l. .. ring a bell? Formatet skal egentlig hete +R/W, ikke DVD+R/W.

Mt. Rainier støtte.. vel.. er jo ikke værre enn og bruke InCD, eller whatever, allerede i dag, så har man Mt. Rainier støtte, og kan bruke CD-RW'en eller whatever som en stor floppy.

hva som er "standard" blir helt meningsløst i denne sammenheng imo, eks.: W3C har ikke så mye å stille opp imot internet explorer - markedet bestemmer.

Stemmer. Sjekk derfor hva som har solgt best av -R/W formatet og +R/W formatet. -R/W ligger langt forran +R/W i salg, samt at det har vært mye lengre på markedet, og alle stasjonære DVD opptakere bruker -R formatet.

Poenget er at jeg sier ikke at en standard er bedre enn den andre. Det er opp til ditt behov. For mitt behov er -R/W mye bedre, samt billigere. Dual Sided er heller ikke støttet i +R/W standarden, noe som begrenser hver plate til kun 4.7gb, i motsetning til Dual Sided DVD-R som har 9,4GB - noe som funker perfekt med og ta fullstendig backup av DVD9 plater (90% av DVD filmene bruker Dual Layer), på en plate. Greit, en må snu plata, men en slipper iallefall og ha 2 plater i 2 covere og styre med.

Lenke til kommentar

Standalone DVD brennere brukere definitivt IKKE +RW formatet. De bruker -R/RW. Pioneer og Co som er utviklerne av DVD formatet (såkalt DVDForum) har faktisk litt og si om hva som er et godkjent format og ikke.

De siste +6 månedene har jeg ikke funnet annet enn philips brennere hos de lokale el forhandlerne

Noe ala copy-protectede CD'er, der har Phillips satt ned foten for at utgivelses-selskapene IKKE har lov til og kalle disc'ene for "Compact Disc/CD", siden det bryter med format standarden.

Greit nok at de ikke får lov til å skrive at det er en CD, de er like fordømt i salg over alt. På samme måte som DVD+ brennere er i salg over alt, selv om de ikke følger "standarden"

Og en får en Pioneer 4x/2x DVD-R/RW brenner for ca. 2300kr. NEC brenneren du nevner er en 2.4x brenner.

Jeg vet at nevnte NEC brenner er 2,4x men hvis du ønsker en litt raskere som f.eks. 4x/2,4x - så får man det til fritt levert fra dell til 2430,- NOK

forandrer ingenting. DVDForum bestemmer hva som er standardene, ikke firma som ikke har hatt noe med utviklingen av DVD teknologien og gjøre. Patenter og copyrights o.l. .. ring a bell? Formatet skal egentlig hete +R/W, ikke DVD+R/W.

DVDForum kan bestemme så mye de vil om hva som er "standard" til slutt er det forbruker som bestemmer hva de vil ha - det er DET som er viktig

Mt. Rainier støtte.. vel.. er jo ikke værre enn og bruke InCD, eller whatever, allerede i dag, så har man Mt. Rainier støtte, og kan bruke CD-RW'en eller whatever som en stor floppy.

Vel, vi snakker vel om DVD her, og etter hva jeg har lest, og erfaring fra noen år tilbake, så er det ikke mange lovord å si om disse programmene, jeg ville nå foretrekke innebydt støtte i OS når det gjelder slikt, fremfor å måtte være avhengig (og betale for) fra en annen leverandør.

Sjekk derfor hva som har solgt best av -R/W formatet og +R/W formatet. -R/W ligger langt forran +R/W i salg, samt at det har vært mye lengre på markedet, og alle stasjonære DVD opptakere bruker -R formatet.

Gi meg en link som viser salgstall, og gjerne en link til de som selger stasjonær DVD-brenner

Jeg gidder ikke å legge inn linker her siden de er så lange, men hvis du tar en titt på f.eks elkjøp finner du kun Philips DVD+Brenner. Og vi er vel enige om hvilke format Philips pusher, som nevnt tidligere har jeg ikke funnet annet enn philips brenner i mitt nærområdet.

Poenget er at jeg sier ikke at en standard er bedre enn den andre. Det er opp til ditt behov. For mitt behov er -R/W mye bedre, samt billigere. Dual Sided er heller ikke støttet i +R/W standarden, noe som begrenser hver plate til kun 4.7gb, i motsetning til Dual Sided DVD-R som har 9,4GB - noe som funker perfekt med og ta fullstendig backup av DVD9 plater (90% av DVD filmene bruker Dual Layer), på en plate. Greit, en må snu plata, men en slipper iallefall og ha 2 plater i 2 covere og styre med.

Som jeg også nevnte i tidligere post, må det være opp til hver enkel bruker hva som passer best. Og siden orginalposteren ikke tok bryet med å fortelle hva han skulle bruke dvd-brenneren til, så er det vanskelig å anbefale den ene over den andre, med mindre han går for en av de 2 brennerne han selv nevnte.

Det blir heller ikke lett å bestemme seg når man blir presentert med så mange "halve-sanheter"

Lenke til kommentar

Vel... siden du "sprø" så pent... :wink: så har jeg tenkt til å bruke brennere'n til å brenne DVD'er! :p Hovedsaklig backup av data, men jeg ønsker også å kunne bruke den til andre ting som film musikk, spill, PS2/XBOX etc.

Kort sagt - det man bruker en DVD-brenner til...

--

eD_

Lenke til kommentar
Vel...  siden du "sprø" så pent...  :wink:   så har jeg tenkt til å bruke brennere'n til å brenne DVD'er!  :p   Hovedsaklig backup av data, men jeg ønsker også å kunne bruke den til andre ting som film musikk, spill, PS2/XBOX etc.

Kort sagt - det man bruker en DVD-brenner til...

--

eD_

Som du sikker har skjønt er det ikke lett å anbefale EN dvd brenner, og det blir heller ikke lettere når den skal "brukes til alt".

Jeg har hovedsakling tenkt å bruke den til egen film/tv opptak o.l. Men også backup av data. Det jeg først og fremst sjekket var kompabilitet med annet utstyr som jeg skulle bruke platene på. Så sjekket jeg litt om hvordan de forskjellige formatene fungerte, og sist men ikke minst har jeg fulgt med på diverse forum de siste månedene for å få brukererfaringer. Et annet poeng er hva slags software følger med, og dekker det dine behov.

Beklager, men jeg kan ikke anbefale noe spesifik brenner, men når den skal brukes til "alt" er jo det tryggeste å gå for multibrennerne som tar begge formatene. Pr i dag ser DRU500a ut til å være den beste, men det kommer flere som er "rett rundt hjørne" ?

noen linker som kanskje kan hjelpe deg:

http://www.vcdhelp.com

http://www.dvdplusrw.org/index.html (har også forum)

http://www.dvdwriters.co.uk/ (har også forum)

http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?forumid=61

http://www.google.com

http://groups.google.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...