Gå til innhold

Ny maskin, div. spørsmål iforhold til partisjonere

Anbefalte innlegg

>Hei håper å få litt hjelp her inne.

Har akkurat fått en ny pc fra Dell med alt ferdig installert.

På diskbehandling ser jeg C med 144 GB NTFS, også er det en annen de har kalt mediadirect 2GB fat32 og en på 3gb uten navn fat32. De er brukt av alle diskene. Men C er den eneste jeg har noe som helt tilgang på. Hva er de to andre diskene?

Lurer også på hvordan jeg kan partisjonere en del av C disken til en ny partisjon D, for musikk, film osv. Vil nødig installere alt på nytt, er så deilig med Dell som har gjort alt ferdig.

Er det ikke lurt å ha C med noe plass til operativ og programmer, også en d disk til musikk, film osv? Eller bør man ha C til kun operativ og alt annet på D?

Håper på noen tips her, men hovedspørsmålet er hvordan jeg får laget en ny partisjon av C, uten å formatere.

mvh.

Ole Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som partition Magic ordner biffen for meg...

Noe jeg burde vite rundt det å bruke dette programmet?

Evt. noen tips til hvordan jeg bør fordele C og D disken?

Har vanligvis hatt programmer og operativ system på C og media på D.

Gjør det vel slik igjen om ingen har noen gode forslag.

Lurer fortsatt på hva de to andre små partisjonene er for noe.

Lenke til kommentar

Den ene er antakelig en diagnosepartisjon. Dvs. det ligger et eller flere programmer der som kan brukes til feilsøking/testing av PCen (ved å trykke en eller annen F-tast for så å velge å boote fra diagnosepartisjon. Hvis du fjerner denne partisjonen mister du diagnoseprogrammene.

Lenke til kommentar

Hva slags OS kjører du?

Med Windows XP ville jeg satt av 20-25 GB til C:-partisjonen og latt resten være D:

Med Windows Vista ville jeg gjort C: 10GB større. Eller deromkring.

PartitionMagic fungerer fint, men jeg har lagt merke til at de ikke helt nyeste versjonene blir forvirret når de ser partisjoner som Vista har opprettet. Acronis Disk Director gjør en like god jobb som PMagic, men blir ikke forvirret av Vista. Det finnes også gratisprogrammer som kan endre størrelsen på partisjoner og opprette nye partisjoner.

Jeg foretrekker å ha en separat C:-partisjon for OS og programmer, for da kan jeg enkelt slette alt og reinstallere fra scratch dersom noe kludrer seg til. (Dokumenter, bilder, musikk etc. kan da ligge uforstyrret på D:)

Men: hva skjer med C: og D: dersom du bruker Dells RecoveryCD? Vil den respektere partisjoneringen din, eller vil den slette de partisjonene som er der og gjenopprette en C: som fyller hele disken? Takke meg til en egenprodusert kopi (backup) av min egen C:-partisjon ...

Og med Windows Home Server har det blitt så lett å ta backup at til og med jeg gjør det nå ...

edit: Jeg bør vel nevne at jeg har den nyeste Acronis Disk Director'n. Det kan godt hende PMagic også er oppdatert til å håndtere Vista-partisjoner, men jeg mistet liksom interessen for PMagic da Symantec kjøpte det ...

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Men: hva skjer med C: og D: dersom du bruker Dells RecoveryCD? Vil den respektere partisjoneringen din, eller vil den slette de partisjonene som er der og gjenopprette en C: som fyller hele disken? 

Mener å huske at Dell ikke har recovery CD, men en OS CD som du installerer først og deretter kan du installere drivere fra en driver-CD. I hvertfall var det det for 1-2 år siden på de Optiplex-maskinene (typiske "kontormaskiner") jeg var borti da. Om de kjører noe annet opplegg for forbrukermarkedet vet jeg ikke.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Takk for meget utfyllende svar.

Jeg kjører Xp pro og har nå satt av 20 gb til C.

Hvis jeg evt. skal kjøre Xp pro på jobb og bruke vista privat, er det enkelt?

8805210[/snapback]

Du tenker på å ha muligheten til å boote enten XP eller Vista når du starter maskinen? Det skal gå fint det, så sant du finner drivere for Vista.

Men å kalle det "enkelt" når jeg aldri har gjort det selv, det tar jeg ikke sjansen på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...