NevroMance Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Har nettopp lagt inn archlinux hvor root er på /dev/sda3. Problemet er at ved oppstart finner den ikke /dev/sda3. Så jeg går inn i windows, og det eneste jeg finner under /dev der er: console, null og zero. Har forsøkt å endre /etc/fstab fila fra sda til hda, siden det var hda som ble brukt i ubuntu, men dette hjalp heller ikke, og feilmeldinga jeg fikk var at /dev/sda3 ikke fantes. Noen som vet hvorfor og hva jeg kan gjøre med dette? Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Sikker på at root er på sda3 og ikke sda2 eller sda1 eller noe lignende ? sdb3 eller noe i den duren ? Var alikevell rart at det ikke var mer i /dev for den mappen bruker og være ganske full her.. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Sikker på at root er på sda3 og ikke sda2 eller sda1 eller noe lignende ? sdb3 eller noe i den duren ? Var alikevell rart at det ikke var mer i /dev for den mappen bruker og være ganske full her.. 8804062[/snapback] Jepp, la root på sda3. Men syntes det er rart den kalles sda og ikke hda med tanke på at det er ide disk. Pleier ikke disse kalles hda? Har for så vidt også kun 1 disk, så xdb er det ikke. Men skal jeg kunne se harddisker i linux fra windows? Bruker ext2 IFS drivere for å se partisjonene. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det hjelper ikke å se i /dev under Windows. De filene blir lagret ved boot Har du prøvd å boote med hda3? Bruker du GRUB kan du trykke E for å endre boot-parameters Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Overgangen fra å bli kalt /dev/hda til /dev/sda er pga linux 2.6.20. Med den kjerna blir IDE disker håndtert av libATA som dermed gir alle disker/partisjoner /dev/sdx navn. Optiske enheter blir alle /dev/srx Dette har blitt diskutert flere ganger på forumet allerede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå