Gå til innhold

Bot ved tomgangskjøring

Anbefalte innlegg

Ligger visst et forslag inne om å gjøre det mulig å bli bøtelagt direkte av politiet for "unødig" tomgangskjøring, slik det visst er i Sverige. I dag må man anmeldes for å kunne bli ilagt bot. Jeg går ut i fra at det menes parkerte biler. Altså folk som venter i bilen utenfor butikk o.l og lar motoren gå på tomgang.

Se artikkelen her.

Hvordan håndheves det i Sverige? Kommer det plutselig en politimann gående langs køen på vei hjem fra fellesferien, eller på vei hjem fra jobb, og bøtelegger alle som lar motoren gå når køen står stille? Her er det i såfall penger å tjene for staten, og jeg forstår godt hvorfor de ikke bygger ut veiene mer enn de gjør. De stenger vel helst mer enn de åpner veier i disse dager.

2000 kroner er også litt mye, synes jeg. 500 kroner ville vært nok. Man får seg en støkk når politimannen plutselig banker på vinduet, og boten kommer som en lei overraskelse i tillegg. 500 kroner ville vært nok, hvertfall for meg, til å være ekstra påpasselig med å ikke stå i ro med motoren i gang i tettbygget strøk neste gang jeg dristet meg til å ta bilen til byen.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan håndheves det i Sverige?

Hehe, vel, jeg har sett disse skiltene med "maks 1 minutt på tomgang", men jeg har aldri sett politiet bøtelegge noen for å la bilen gå på tomgang når de står i kø. Jeg antar at førsteprioritet er en mest mulig smidig avvikling av trafikken, og det får man neppe om hele køen skal drive og stoppe og starte motoren hele tiden. Dessuten er det vel tvilsomt at det er noe mer miljøvennlig.

Regner med at det er som du sier, at man ikke skal stå og putre på tomgang når man har parkert et eller annet sted. Men har fremdeles til gode å faktisk se noen bli bøtelagt for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...