Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg ble gjort oppmerksom på en tråd inne på ekspertforumet til iform. Der kommer selveste redaktøren for iform.no med et svar som i mine øyne lyser uvitenhet. Link til den aktuelle tråden Han anbefaler en proteinshake som energikilde. Jeg mener wtf?! At man skal ta proteiner for å ikke miste muskler er greit nok, så lenge kroppen blir tilført energi i form av karbohydrater. Jeg trodde "ekspertene" på Norges kanskje største side om trening hadde litt mer peiling. Andre eksempler på merkelige "ekspertsvar": #1 - Det som vil skje her er vel bare at trådstarter tømmer glykogenlagrene. De kan han fylle opp når han kommer hjem, men bli likevel anbefalt i å helle i seg pulver "for sikkerhets skyld". #2 - Her blir trådstarter anbefalt å slutte å løpe. Hva med å anbefale ham hva han bør spise, hvor mye, når osv. i stedet for å be ham kutte ned på helsefremmende trening? #3 - Trenger ingen forklaring. Hva sier dere? Eksperter? Tja... Denne tråden er ikke laget for å henge noen av bidragsyterne på iform ut, men heller som en diskusjon rundt hvordan man bør forholde seg til spørsmål som stilles av folk som regner med de får fasitsvaret på trening og kosthold. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Enig, trenger ikke å lete lenge for å finne #4, #5, #6 #7, #8..... #10000. #4 Oi, går ikke han på smellen av å ikke være klar over en av de mange store treningsmytene her? Med vennlig hilsen Mikkel Endret 7. juni 2007 av Mikkelmikkel Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Nr 2 er jo ikke nødvendigvis feil, selv om han godt kunne lagt til litt mer ja. Nr 3 skjønner jeg ikke mye av. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Litt sammarbeid med proteinfabrikken? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Nr 2 er jo ikke nødvendigvis feil, selv om han godt kunne lagt til litt mer ja. 8806153[/snapback] Ikke nødvendigvis feil, bare idiotisk Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Nr 2 er jo ikke nødvendigvis feil, selv om han godt kunne lagt til litt mer ja. 8806153[/snapback] Ikke nødvendigvis feil, bare idiotisk 8807117[/snapback] At en person på knappe 40kg skal slutte og løpe for å gjøre det enklere og legge på seg? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Nr 3 skjønner jeg ikke mye av. 8806153[/snapback] Vel, hun har vel drept alt som var av forbrenning i kroppen ved å ikke spise mat i det heletatt omtrent ... Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 spiser sunt og variert. hver andre, tredje time `? Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 hmm ... Litt lett dysleksi kan forandre en teksts mening ganske radikalt. Beklager, min feil Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg synes ikke de postene var SÅ feil. Den første posten du henviser til: Jeg vet ikke om jeg misforstod litt eller du, men jeg er helt enig i at du da skal spise bra med proteiner før du legger deg. 45 minutter jogging tømmer ikke glykogen lagrene dine. Så kroppen har nok energi, og det den ikke har kan den ta fra proteinene. Og man er helt nødvendig å spise bra med proteiner for å komme i positiv nitrogenbalanse. Og det er tilgang på aminosyrer som vil bevare muskelmasse over tid, og ikke karbohydrater. 1; La oss si at trådstarter trener 1,5 timer styrke på studio. Da vil glykogenlagrene være tomme, og kroppen vil være i kataboltilstand. 40 minutter oppå dette igjen vil føre til ekstra nedbryting av fett og muskelvev. Så er målet hans er å bygge mest mulig muskler vil det absolutt være fordelaktig å ta en proteinhake for han tar turen hjem. Hvis han er på deff så er saken helt annerledes. 2; Synes ikke dette var så galt heller. Det er en som sliter med å legge på seg, og han vil gjeren legge på seg muskelmasse fordi han er tynn. Da er ikke den beste løsningen å trene mer cardio en styrke. Men som Hyrlen så kunne han godt ha skrevet litt mer. 3; Kan han ha byttet om på trening og spising? Men dette er sagt, så står det mye svada på iform til tider. De har flere ting som er direkte feil og udokumentert blant sine artikler. Og forumet beveger jeg meg vanligvis ikke inn i. Men jeg synes ikke dette her var så ille. Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Disse ekspertene har oppnådd mye mye mer enn noen av oss så vi skal nok ikke tvile på deres kunnskaper... At dere tror Thomas Stellander ikke har peiling så må jeg bare le. En av Norges beste bodybuildere de siste årene. Det jeg reagerer på er at de som spør stiller ukonkrete og unøyaktige spørsmål. Endret 7. juni 2007 av Lord-of-the-End-Times Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Generelt bør man ta de fleste privatpersoners (typisk ukjente fra diverse forum) meninger med en god porsjon fornuft. Jeg anbefaler at man prøver å finne informasjon på steder hvor det er stor grunn til å tro at det som skrives er fornuftig. Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Kan du komme med et argument for å tro at Thomas Stellander ikke har peiling på trening? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Han har sikkert peiling på trening, men hva hjelper det når personene er så lite spesifikke. Om jeg var de på iform.no ville jeg krevd en full utredning av dagens kosthold og trening før jeg hadde gitt tips. Samtidig er ikke svarene som blir gitt direkte feil, om man ønsker å bruke proteinpulver er et personlig valg. De aller fleste som trener seriøst bruker det i en eller annen form.. Så er det enklere å ta enn mange av tilsvarende matvarer med tilsvarende proteininnhold.. Lenke til kommentar
The Hoff Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Kan du komme med et argument for å tro at Thomas Stellander ikke har peiling på trening? 8809669[/snapback] Hvem har egentlig nevnt Stellander? Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Stellander ble brukt som et eksempel her... Se 2. post. Jeg mener det samme som Battone. De som spørr er for uspesifikke, og de folka tjener faktisk penger på å svare personer. Men det gjør de ikke på iform og det kan nok skyldes noe også Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Disse ekspertene har oppnådd mye mye mer enn noen av oss så vi skal nok ikke tvile på deres kunnskaper... At dere tror Thomas Stellander ikke har peiling så må jeg bare le. En av Norges beste bodybuildere de siste årene. Det jeg reagerer på er at de som spør stiller ukonkrete og unøyaktige spørsmål. 8809555[/snapback] Nå er det ikke til å stikke under en stol at det ikke går an å bare trene "nedre magemuskler". Magemuskelen er en muskel, og oppbyningen på den gjør at muskelfibrerne får lik belastning. Så det han sier her er faktisk tull Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Det er det ja. Og nå skal ikke jeg si at han ikke har peiling, for det vet jeg ikke noe om, (bortsett fra at han tydeligvis ikke har peil på trening av mage ) men hvorfor må man ta for god fisk at han har så peiling på trening? Har han noe utdannelse på området? Det er i hvertfall så altfor mange eksempler rundt omkring i samfunnet der man blir ansett som kvalifisert på bakgrunn av prestasjoner, og ikke egentlige kunnskaper. Treningsveiledere/personlig trenere som får jobb fordi de ser "store" ut, og "sikkert da har den nødvendige kompetansen", lærere, trenere som "sikkert er fenomenale trenere fordi de var gode i den aktuelle idretten", kan sikkert nevne flere eksempler! Egetopplevd eksempel er klasseforstanderen vi hadde på idrettslinja. Hun hadde fått stillingen helt og holdent på bakgrunn av topplasseringer i langrenn på vmnivå. Hun underviste oss i Treningslære uten noen som helst kompetanse, og vi kunne mer om treningslære enn henne etter bare å ha sett på bildene (overdrivelse , men hun var ikke dyktig er poenget) Endret 8. juni 2007 av Mikkelmikkel Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Thomas Stellander har meget god peiling på trening og kosthold. Dette er ikke noe å diskutere, eller så tvil om. Men når det kommer til å få ”cuts” i muskler, så er det vell noen myter som lever godt blant bodybuildere. Men det meste av det de sier stemmer faktisk når det kommer til dette området å. Men hvis jeg personlig skulle gått til en PT, skulle jeg ha godt til en som er ”større” en meg selv. En person på knappe 60-70 kilo som har mye utdanning og stor kompetanse er vell og bra. Men han vet ikke hva som kreves får å bygge masse muskler. Det er utolig lett for en ernæringsfysiolog å sitte å si at du må spise variert og spise mye frukt og grønt. Og at 1,4 gram protein pr kilo holder for ALLE. Men dette er ikke realiteten, og det vet alle som har prøvd. Og en ting jeg er hellig overbevist om er at hvor mer muskelmasse du har jo mer protein trengs det for å vedlikeholde dette. Med dette mener jeg ikke at en på 70 kilo trenger 140 gram proteiner og en på 100 kilo trenger 200 gram. Det jeg mener er at grafen går mye mer skrått oppover en dette. En mann på 100 kilo trenger nærmere 300 gram får opprettholde sin masse. Mer masse en opparbeider seg, jo vanskeligere og vanskeligere er det og holde på denne massen og bygge mer. Og dette krever mer proteiner. Dette er noe jeg ikke kan bevise, jeg har heller ikke noen studier som bakker opp om dette. Men det er heller aldri gjort noen studier på dette området. Det er gjort studer på ”vanlige” personer og protein inntakk. Og disse viser ikke noe forskjell på om du inntar 1,8 eller 2,5 gram protein pr kilo. Men dette mener jeg ikke er relevant. Hvor mer muskler du får jo mer protein pr kilo må du få i deg. Sånn der fikk jeg det av brystet, nå må jeg jobbe litt Lenke til kommentar
_NiXoN_ Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Selv tror jeg mengde protein har veldig lite å si enten du er stor eller ikke. Har heller ingen studier som backer opp dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå