Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nødt å ta 30 min pause? (arbedsforhold)

Christian86

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som vikar i sommer, ettersom jeg er litt rastløs av meg,så liker jeg ikke å sitte rolig i 30 min uten å gjøre noe, så jeg varierer pausen litt, fra 15-20 min.

Kan arbeidsgiveren min kreve at jeg tar 30 min når jeg har 7,5 timers dag. Eller kan jeg fritt bestemme lengden på pausen min uten at han kan forkorte meg i lønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at du ikke kan kreve å få jobbe mer enn det som er avtalt i arbeidskontrakten. Dvs om avtalen er at du skal jobbe 7,5 time pr dag, så kan du ikke kreve å jobbe (eller å få lønn for) 7 timer og tre kvarter, fordi du kutter ned pausen med et kvarter. Om du istedet kan gå et kvarter tidligere enn normalt er jo en mulighet, men passer gjerne dårlig hvis det er snakk om skiftordninger e.l.

Uansett kan det være greit å ta seg en hel halvtime fri, ihvertfall tror jeg du vil merke det etter noen ukers jobbing. :) Er dumt å bli "utbrent".

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at du ikke kan kreve å få jobbe mer enn det som er avtalt i arbeidskontrakten. Dvs om avtalen er at du skal jobbe 7,5 time pr dag, så kan du ikke kreve å jobbe (eller å få lønn for) 7 timer og tre kvarter, fordi du kutter ned pausen med et kvarter. Om du istedet kan gå et kvarter tidligere enn normalt er jo en mulighet, men passer gjerne dårlig hvis det er snakk om skiftordninger e.l.

Uansett kan det være greit å ta seg en hel halvtime fri, ihvertfall tror jeg du vil merke det etter noen ukers jobbing.  :)  Er dumt å bli "utbrent".

8803800[/snapback]

snakket med sjefen. Det gikk greit med at jeg kom tidligere pga buss osv, men det med pausen ordnet vi med at jeg spiser den tiden jeg vil, og det resterende kan tas i form av ekstra pauser utover dagen i tillegg til de 5 minuttene jeg har hver time.

Lenke til kommentar
snakket med sjefen. Det gikk greit med at jeg kom tidligere pga buss osv, men det med pausen ordnet vi med at jeg spiser den tiden jeg vil, og det resterende kan tas i form av ekstra pauser utover dagen i tillegg til de 5 minuttene jeg har hver time.

8804340[/snapback]

Alltid greit når ting løser seg med en samtale, fremfor loven. :)

Forøvrig, sånn helt generelt, så har man ikke noe krav på 5 minutter pause hver time.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor trådstarter jobber, men mange yrker med tunge fysiske jobber eller langvarig jobb på en plass har ofte slike korte "brekk" i arbeidsdagen. Noen tar en røyk, andre strekker seg litt å tømmer blæra og noen lar simpelt den ligge å jobber :)

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvor trådstarter jobber, men mange yrker med tunge fysiske jobber eller langvarig jobb på en plass har ofte slike korte "brekk" i arbeidsdagen. Noen tar en røyk, andre strekker seg litt å tømmer blæra og noen lar simpelt den ligge å jobber :)

8805596[/snapback]

Om jeg skulle tatt meg en 5-minutter en gang i timen så tror jeg hadde blitt stressa av alt jeg ikke fikk gjort :p.

Jeg er som han i vg-reklamen, det må skje noe, hele tiden :p. Men 30 minutters lunsjpause, det er skikkelig digg å ha.

Lenke til kommentar

Personlig står jeg på stillas i solveggen disse dagene, og med en temperatur på rundt 25 grader vil det være utrivlig og farlig å stå der 3 timer om gangen.

Så en kort 5 minutter omtrent hver time med vann og litt skygge gjør både godt og hjelper deg til å holde tempoet oppe hele dagen.

Lenke til kommentar
Forøvrig, sånn helt generelt, så har man ikke noe krav på 5 minutter pause hver time.

Det kommer vel litt an på hva slags jobb du har?

8805591[/snapback]

Derfor generelt.

Det er helt sikkert mange jobber der et lite avbrekk hver time er en del av pakken.

Men noen (ikke trådstarter, men igjen generelt..) går rundt og tror man har et slags krav på en 5-minutter hver time. Det er ikke tilfelle.

Lenke til kommentar

Det kommer vel litt an på hva slags jobb du har?

8805591[/snapback]

Derfor generelt.

Det er helt sikkert mange jobber der et lite avbrekk hver time er en del av pakken.

Men noen (ikke trådstarter, men igjen generelt..) går rundt og tror man har et slags krav på en 5-minutter hver time. Det er ikke tilfelle.

8806546[/snapback]

jobber på kundeservice på fjellinjen. så er time inn og ut foran pc og telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...