Glenn90 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Hallo Jeg vurderer å ta utdanning i spillprogrammering, og tror at NITH er veien å gå. Har hørt at NTNU skal begynne med spesialisering i dataspill, men er usikker på om de er like erfaren innen den "bransjen" som NITH er. (Selv om det hadde vært kult med siv/master utdanning). Så dette er det jeg lurer på: Hva er det som er mest attraktivt for arbeidsgivere innen spillbransjen av et bachelorstudium fra NITH, eller et 5 årig datateknikk-studie fra NTNU med fordypning i dataspill? Hvis man tar videreutdanning til master på NTNU, forsetter man opplæringen der man slapp. eller kommer opplæringen til å handle om noen annet? Og sist: Hvilke programmeringsspråk består spillprogrammeringsstudie av i NITH? håper dere skjønner spørsmålene Takk til alle som svarer på forhånd Endret 7. juni 2007 av Glenn90 Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Dette er vel ikke akkuratt det beste stedet og spøre egentlig? Hvorfor heller ikke bare spøre skolen selv? sende epost e.l. De er de som kjenner til systemmet best, og vil kunne gi deg de beste svarene. Hvorfor ikke via telefon? Men, selfølgelig har du et studie på 5år i NTNU innen datateknikk så gi meg en lyd om du ikke har fått noen posetiv tilbake meldig fra en spill utvikler at du ikke fikk stilling der =) =P Satser på det samme, men jeg velger nok NITH etter mine nåværende 2år som ikt lærling og mitt kommende Allmenlig påbygging =P Endret 7. juni 2007 av Johsse Lenke til kommentar
Glenn90 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Dette er vel ikke akkuratt det beste stedet og spøre egentlig?Hvorfor heller ikke bare spøre skolen selv? sende epost e.l. De er de som kjenner til systemmet best, og vil kunne gi deg de beste svarene. Hvorfor ikke via telefon? Men, selfølgelig har du et studie på 5år i NTNU innen datateknikk så gi meg en lyd om du ikke har fått noen posetiv tilbake meldig fra en spill utvikler at du ikke fikk stilling der =) =P Satser på det samme, men jeg velger nok NITH etter mine nåværende 2år som ikt lærling og mitt kommende Allmenlig påbygging =P 8803434[/snapback] Takk for responsen Akkurat nå frister NITH mest. Håper man lærer C++ å greier der Drømmen er å kunne få jobbe med spill som AoC. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Tja, er mange NITH-ere her på forumet, så det er en nokså god plass å spørre om erfaringer tror jeg. Jeg er NITH-er, men skulle gå Webkommunikasjon eller Interaktivt design. Uansett, så legges både skolene i Bergen og Stavanger ned nå om et par uker. Kompetansen på Spillprogrammering her i Bergen var utrolig bra, mens jeg hører veldig lunkne ting om tilsvarende i Oslo som blir eneste gjenværende NITH-skole. Likevel tror jeg NITH har et såpass bra rykte at det vil lønne seg ifht. å få jobb senere, i forhold til å ta en litt diffus linje ved NTNU. Programmeringsfag på en Bachelor i Spillprogrammering: Første år: Innføring i Java Andre år: .NET + C++ samt Matematikk og fysikk for spillprogrammering og Innføring i grafikkprogrammering Finner ikke noe informasjon om tredjeåret på intranettet. Lenke til kommentar
Glenn90 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Likevel tror jeg NITH har et såpass bra rykte at det vil lønne seg ifht. å få jobb senere, i forhold til å ta en litt diffus linje ved NTNU. Det blir spennende å se om NTNUs opplegg kommer til å bli like godt som NITHs tilbud. Endret 7. juni 2007 av Glenn90 Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hva er det som er mest attraktivt for arbeidsgivere innen spillbransjen av et bachelorstudium fra NITH, eller et 5 årig datateknikk-studie fra NTNU med fordypning i dataspill? Hvis du snakker om utvikling (ikke design ol) så er Master fra NTNU MYE mer ettertraktet i arbeidsmarkedet. 1. Et mer anerkjent lærested. 2. Brattere læringskurve. 3. Mye tyngre kvantitativ bakgrunn (matematikk) 4. Master kontra bachelor. ++++ Lenke til kommentar
Glenn90 Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Ja, jeg snakker om utvikling. Har hørt at hvis man vil jobbe innen spillbransjen er det best å spesialisere seg i en av delene. Jeg vil satse på programmering isåfall, ikke så mye på design. Høres rimelig ut stadskle, pluss at, skulle det ikke gå veien med spilljobben. Blir jeg jo ettertraktet av andre arbeidsgivere som driver med utvikling eller drift utenom spill. Lurer forsatt litt på om arbeidsgivere som f.eks. Funcom ansetter en hardbarka programmerer framfor en som har lært om hele spilloppbygingen; (Kreative utviklingsmetoder, Grafikkprogrammering 3D, Interaktiv historiefortelling, Kunstig intelligens) hele greia liksom... Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Studerer selv kommunikasjonsteknologi ved NTNU og det er en gjennomgående utdanningsplan på alle siving-studier ved NTNU. Man lærer ikke noe spesifikt slik som at man blir dritgod til å programere, sykt flink til å moddelere, osv. Man lærer seg helheten og hvordan planlegge/styre/jobbe helhetlig. Med andre ord så er det ikke så mange programerere som blir uteksaminert fra siving, men så er det kanskje derfor man velger å ta en master istedenfor en bachelor. Stillinger man ofte havner i er forskjellige og man vil det den ene har å tilby. Hvordan selve dataspill-linjen NTNU snakker om å opprette skal vinkles er jeg usikker på, men er selv litt skeptisk. Det er ingen menneske i verden som kan få en god nok utdannelse innen lyd, musikk, grafikkmotorer, programering, modellering osv. til å utfylle en spesifikk rolle av disse i et spillutviklings-prosjekt. Jeg vil tro denne utdannelsen går like mye på oversikts-bildet der man har andre som gjør det praktiske arbeidet. Man vil sikkert få opplæring på grunnleggende basis innen mye av de overnevnte områdene, med kanskje litt markedsanalyse (vite hva spille som selger) etc. Om man velger den eksisterende datateknikk-linjen så vil man som nevnt over ikke bli uteksaminert som en sykt bra programerer el. Ja, man vil lære å programere da dette inngår i mange fag, men det er ikke så mange fag der man eksaminerer studentene i hvor flinke de er til å programere. Det finnes nok av dyktige programerere ved NTNU og det finnes flere utenom-skole opplegg for de som vil lære å programere. De sitter både med ressurser og en enorm kompetanse i tillegg til å være meget behjelpelige til de som vil lære. Når det kommer til hvordan du spesialiserer det frem mot master-oppgaven så er det litt opp til deg. En god venn som hadde "siste skoledag" i går hadde en masteroppgave som gikk ut på "spillbasert læring". En annen skal skrive oppgave om smarte system som f.eks regner ut odsutvikling frem mot og under tenniskamper. Med andre ord så er det stor variasjon og om du har en oppgave du vil skrive som retter seg mot spillindustrien så tviler jeg det vil by på problem. Er du heldig kan det hende du får skrevet oppgaven din for nettopp Funcom. (uten at jeg vet om Funcom har masterstudenter) Håper ikke svaret ble for langt og forvirrende, men kan avslutte med et lite sammendrag. Vil du gjøre praktiske ting som modellering, programering el. så ville jeg nko valgt en bachelor-utdannelse som er rettet mot det fra starten av (f.eks. informatikk, musikk, grafiker, etc.). Velger man en masterutdannelse ala. NTNUs får man en mer generell utdannelse og man vil være aktuell til andre typer stillinger. Lenke til kommentar
torasbjoern Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Heisann. Jeg vil også legge til at det er en skole som er oversett her, det er Høyskolen i Hedmark - avdeling ØSIR. På Rena har man et tilbud til Spill(- og Medie)programmering. Det skal hete Spillprogrammering, men står fortsatt som Spill- og Medieprogrammering på høyskolens sider. Ved HGC (Hamar Game Challenge) vant en gruppe bestående av 3. års spillprogrammerere i fjor, våren 2007. De har startet eget selskap og har laget det meste av innholdet på spill.hihm.no (håper det er ok jeg legger ut linken). Jeg er selv student ved skolen og har fått innblikk i hvordan systemet er bygd opp og fungerer. Man får ca. like godt studietilbud her som da man betaler mye mer for å gå på privatskole. Det er en treårig utdannelse (Bachelor i Spill- og Medieprogrammering per i dag). Studiet har eksistert i fire år nå, og det er kull nr. to som er på god vei til å bli ferdig utdannede. Det første semesteret består av Diskret Matematikk & lineær algebra, Innføring i programmering (java) og Multimediateknologi (bilde, video, lyd, webprogrammering - i begrenset grad. Det handler om CSS). Det andre semesteret er det Matematisk Analyse på programmet, samt Systemering og Programmering (C++). Så det var år nr. 1, hva med år. 2? Man starter det andre året med Algoritmer (Algorithms and datastructures) for så å ha Innføring i Databaser og Spilldesign (et veldig viktig fag i seg selv, om man vil lage gode spill! Det har ikke så mye med grafikk å gjøre, men å analysere spill og lære av feil - selv i gode spill). Det fjerde semesteret kommer det seg (det jeg skal til med nå): Grafikkprogrammering (eksamen er 45 minutter muntlig, hvor 15 minutter er presentasjon av obligatorisk oppgave nr. 4), Operativsystemer og Datakommunikasjon. I det femte semesteret er det viktigste(?) faget Spillprogrammering. Videre har man Styring av systemutviklingsprosjekter og et valgemne, begge i det femte semesteret. Til slutt vil man avslutte bachelorgraden med et prosjekt samt et valgemne. Prosjektet teller 20 studiepoeng. Utenom det kan jeg legge til at alle andre fag teller 10 studiepoeng. Totalt 180 studiepoeng. MvH Tor Asbjørn Lenke til kommentar
pekle Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Lurer forsatt litt på om arbeidsgivere som f.eks. Funcom ansetter en hardbarka programmerer framfor en som har lært om hele spilloppbygingen;(Kreative utviklingsmetoder, Grafikkprogrammering 3D, Interaktiv historiefortelling, Kunstig intelligens) hele greia liksom... Ingen som er spesielt interesserte i folk som ikkje er god på eit område. Du startar ikkje som prosjektleiar eller overordna designer, du starter med noko spesifikt og så bygger du kompetanse lag på lag til du har fullt overblikk over prosjekt/medarbeidarar/kompetanse. Derfor er det viktig å vere god på eitt eller anna (om det er c++, interaksjonsdesign eller AI får vere opp til interesseområde). Dersom eit firma ikkje treng ein master til stillinga og har strenge budsjettrammer så kan kan NITH passe best, men i alle andre situasjoner vil NTNU dra det lengste strået. Og det er vel strengt tatt ikkje ei spesiell stilling ei eitt firma ein skaffar seg utdanning for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå