D4rkY Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Dette har med berøringsspenning å gjøre. Stort sett alle trafoer har en jordfeilstrøm på 2mA, noen har 1,5mA. Så for å regne ut hvor stor motstand vi kan ha til jord har vi omhs lov: R=U/I der U er berøringsspenning (maks 50V) og I er jordfeilstrømmen Formelen for Jordfeilstrømmen er 2*Strafo ( 2*100KVA) = 200mA. Altså kan man i dette tilfellet ha en overgangsmotstand til jord på 250ohm. 8806946[/snapback] vet du hvor man finner mer info om dette i montørhåndboken? 8807220[/snapback] Nei, vet ikke om det står i montørhåndboken. Vi har akkurat hatt om det på skolen så husker mesteparten av det 8807295[/snapback] men er hensikten med dette å finne ut hvilken motstand man maksimalt kan ha på jordingselektroden? og hvor fant du formelen til jordstrømmen? Lenke til kommentar
Sliff Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Dette har med berøringsspenning å gjøre. Stort sett alle trafoer har en jordfeilstrøm på 2mA, noen har 1,5mA. Så for å regne ut hvor stor motstand vi kan ha til jord har vi omhs lov: R=U/I der U er berøringsspenning (maks 50V) og I er jordfeilstrømmen Formelen for Jordfeilstrømmen er 2*Strafo ( 2*100KVA) = 200mA. Altså kan man i dette tilfellet ha en overgangsmotstand til jord på 250ohm. 8806946[/snapback] vet du hvor man finner mer info om dette i montørhåndboken? 8807220[/snapback] Nei, vet ikke om det står i montørhåndboken. Vi har akkurat hatt om det på skolen så husker mesteparten av det 8807295[/snapback] men er hensikten med dette å finne ut hvilken motstand man maksimalt kan ha på jordingselektroden? og hvor fant du formelen til jordstrømmen? 8807330[/snapback] Har ingen betydning når det er TN-system fordi vernet slår ut ved første jordfeil. Har kun betydning for IT-nett der vernet ikke slår ut før ved andre jordfeil. Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Dette har med berøringsspenning å gjøre. Stort sett alle trafoer har en jordfeilstrøm på 2mA, noen har 1,5mA. Så for å regne ut hvor stor motstand vi kan ha til jord har vi omhs lov: R=U/I der U er berøringsspenning (maks 50V) og I er jordfeilstrømmen Formelen for Jordfeilstrømmen er 2*Strafo ( 2*100KVA) = 200mA. Altså kan man i dette tilfellet ha en overgangsmotstand til jord på 250ohm. 8806946[/snapback] vet du hvor man finner mer info om dette i montørhåndboken? 8807220[/snapback] Nei, vet ikke om det står i montørhåndboken. Vi har akkurat hatt om det på skolen så husker mesteparten av det 8807295[/snapback] men er hensikten med dette å finne ut hvilken motstand man maksimalt kan ha på jordingselektroden? og hvor fant du formelen til jordstrømmen? 8807330[/snapback] Hensikten med dette er å finne ut hvor mye motstand du kan ha til jord, det stemmer. Formelen tror jeg står i formelsamlinga( bør ihvertfall det ) Jeg fant den i læreboka i Produksjonsfaget Lenke til kommentar
skolmo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Kanskje vi må legg varmekabel, og regne ut C-C avstand osv.. 8807277[/snapback] Hvordan regner man ut det? Er ganske grønn på varmekabler. 8807325[/snapback] grønn i alt av pensum etter høstferien du:P c-c = (F*100)/(L-B) F= rommets størrelse i m2, L= kabelens lengde i m, B= rommets bredde i m. Lenke til kommentar
D4rkY Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hensikten med dette er å finne ut hvor mye motstand du kan ha til jord, det stemmer. Formelen tror jeg står i formelsamlinga( bør ihvertfall det ) Jeg fant den i læreboka i Produksjonsfaget 8807372[/snapback] husker du sidetallet i pof boken da =) vet ikke hva jeg skal se etter i formelsamlingen... Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hensikten med dette er å finne ut hvor mye motstand du kan ha til jord, det stemmer. Formelen tror jeg står i formelsamlinga( bør ihvertfall det ) Jeg fant den i læreboka i Produksjonsfaget 8807372[/snapback] husker du sidetallet i pof boken da =) vet ikke hva jeg skal se etter i formelsamlingen... 8807427[/snapback] Heh, husker ikke sidetallet, men står i kapittelet om transformatorer Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Kanskje vi må legg varmekabel, og regne ut C-C avstand osv.. 8807277[/snapback] Hvordan regner man ut det? Er ganske grønn på varmekabler. 8807325[/snapback] grønn i alt av pensum etter høstferien du:P c-c = (F*100)/(L-B) F= rommets størrelse i m2, L= kabelens lengde i m, B= rommets bredde i m. 8807396[/snapback] Takk Ole Lenke til kommentar
syver89 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 la oss alle hjelpe hvarandre nå tror nok det er ganske lurt og tegne opp tn-c-s anlegg og hvaordan et imoulsrele fungerer, til badet noe som er utrolig viktig er tabellen for små tversnitt som står på side 189 i FEL:montørhåndboka Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 la oss alle hjelpe hvarandre nå tror nok det er ganske lurt og tegne opp tn-c-s anlegg og hvaordan et imoulsrele fungerer, til badet noe som er utrolig viktig er tabellen for små tversnitt som står på side 189 i FEL:montørhåndboka 8808044[/snapback] Noen som vet hvordan impulsreleet fungere? Noen som kan tegne et flerlinjetskjema med lampe og endevender? Lenke til kommentar
syver89 Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 la oss alle hjelpe hvarandre nå tror nok det er ganske lurt og tegne opp tn-c-s anlegg og hvaordan et imoulsrele fungerer, til badet noe som er utrolig viktig er tabellen for små tversnitt som står på side 189 i FEL:montørhåndboka 8808044[/snapback] Noen som vet hvordan impulsreleet fungere? Noen som kan tegne et flerlinjetskjema med lampe og endevender? 8808089[/snapback] kan tegne det for deg jeg Lenke til kommentar
jhonern2 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Dette har med berøringsspenning å gjøre. Stort sett alle trafoer har en jordfeilstrøm på 2mA, noen har 1,5mA. Så for å regne ut hvor stor motstand vi kan ha til jord har vi omhs lov: R=U/I der U er berøringsspenning (maks 50V) og I er jordfeilstrømmen Formelen for Jordfeilstrømmen er 2*Strafo ( 2*100KVA) = 200mA. Altså kan man i dette tilfellet ha en overgangsmotstand til jord på 250ohm. 8806946[/snapback] vet du hvor man finner mer info om dette i montørhåndboken? 8807220[/snapback] Nei, vet ikke om det står i montørhåndboken. Vi har akkurat hatt om det på skolen så husker mesteparten av det 8807295[/snapback] men er hensikten med dette å finne ut hvilken motstand man maksimalt kan ha på jordingselektroden? og hvor fant du formelen til jordstrømmen? 8807330[/snapback] Hensikten med dette er å finne ut hvor mye motstand du kan ha til jord, det stemmer. Formelen tror jeg står i formelsamlinga( bør ihvertfall det ) Jeg fant den i læreboka i Produksjonsfaget 8807372[/snapback] jeg tror at dette ikke blir riktig husk på at det er Tn system en jordfeilstrøm kommer til å bli veldig stor Lenke til kommentar
emilo89 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Dette har med berøringsspenning å gjøre. Stort sett alle trafoer har en jordfeilstrøm på 2mA, noen har 1,5mA. Så for å regne ut hvor stor motstand vi kan ha til jord har vi omhs lov: R=U/I der U er berøringsspenning (maks 50V) og I er jordfeilstrømmen Formelen for Jordfeilstrømmen er 2*Strafo ( 2*100KVA) = 200mA. Altså kan man i dette tilfellet ha en overgangsmotstand til jord på 250ohm. 8806946[/snapback] vet du hvor man finner mer info om dette i montørhåndboken? 8807220[/snapback] Nei, vet ikke om det står i montørhåndboken. Vi har akkurat hatt om det på skolen så husker mesteparten av det 8807295[/snapback] men er hensikten med dette å finne ut hvilken motstand man maksimalt kan ha på jordingselektroden? og hvor fant du formelen til jordstrømmen? 8807330[/snapback] Hensikten med dette er å finne ut hvor mye motstand du kan ha til jord, det stemmer. Formelen tror jeg står i formelsamlinga( bør ihvertfall det ) Jeg fant den i læreboka i Produksjonsfaget 8807372[/snapback] jeg tror at dette ikke blir riktig husk på at det er Tn system en jordfeilstrøm kommer til å bli veldig stor 8808257[/snapback] formelen som er brukt her er vell til IT nett? Lenke til kommentar
v0lc0m Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hmfr, tok ikke meg råd å kjøpe NEK Angrer litt nå... Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 vær så god 8808203[/snapback] Takk Lenke til kommentar
zestro Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 vær så god 8808203[/snapback] du tror ikke at du kan lage det litt større ? : pp var litt smått Lenke til kommentar
Blax Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det der står jo i EBY boka folkens?!?! Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det der står jo i EBY boka folkens?!?! 8808663[/snapback] Hvilken side? Lenke til kommentar
jhonern2 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Dette har med berøringsspenning å gjøre. Stort sett alle trafoer har en jordfeilstrøm på 2mA, noen har 1,5mA. Så for å regne ut hvor stor motstand vi kan ha til jord har vi omhs lov: R=U/I der U er berøringsspenning (maks 50V) og I er jordfeilstrømmen Formelen for Jordfeilstrømmen er 2*Strafo ( 2*100KVA) = 200mA. Altså kan man i dette tilfellet ha en overgangsmotstand til jord på 250ohm. 8806946[/snapback] vet du hvor man finner mer info om dette i montørhåndboken? 8807220[/snapback] Nei, vet ikke om det står i montørhåndboken. Vi har akkurat hatt om det på skolen så husker mesteparten av det 8807295[/snapback] men er hensikten med dette å finne ut hvilken motstand man maksimalt kan ha på jordingselektroden? og hvor fant du formelen til jordstrømmen? 8807330[/snapback] Hensikten med dette er å finne ut hvor mye motstand du kan ha til jord, det stemmer. Formelen tror jeg står i formelsamlinga( bør ihvertfall det ) Jeg fant den i læreboka i Produksjonsfaget 8807372[/snapback] jeg tror at dette ikke blir riktig husk på at det er Tn system en jordfeilstrøm kommer til å bli veldig stor 8808257[/snapback] formelen som er brukt her er vell til IT nett? 8808363[/snapback] jeps så derfor lurer jeg på hva det kan være vi får spørsmål om ut fra trafo opplysningene kan det være ytelsen på trafoen? er det noen formel for utregning av jordfeiresistans i et tn system Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå