Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50-150 2.8?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal begynne med RAW nå og ikke minst Lightroom. Er hvertfall en begynnelse. Må bare vente til jeg er tilbake på jobb. Da skal jeg ha ny bærbar og ikke minst bestille lightroom på firmaets regning :)

 

Jeg har dog ennå langt å gå på å lære fotografering. Kan avsløre her at jeg ender opp med Tamron 17-50 f2.8 også for å supplementere denne...

 

Nikon 17-55 ble plutselig litt ukjent for konton min :)

 

Så da blir min park:

 

Tamron 17-50 f2.8

Sigma 50-150 f2.8

Nikon 85mm f1.8

 

Resten pakker jeg ned og gjemmer :)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Først knipsingen, så etterbehandlingsskillz. Herregud. Jeg har passert 35!

Ting glir ikke inn så fort som før :)

9135637[/snapback]

 

 

Så treg kan du ikke være, du klarer jo å legge bilder ut på forumet her, og det er mye mer komplisert en å behandle bilder i RAW, Hvis du ikke får det til prøv med vaselin.

Var litt gøy det bildet med bare halen.

Når skall du forandre navnet på denne tråden til: Øivind å Kåre koser seg på tur.

Endret av Patrol_33
Lenke til kommentar

Bildet er beskjært da han er @150mm her.

938301232_17f7bb8e93.jpg

 

For de som ikke vet hvordan jeg ser ut:

938295530_2fb9c283ce.jpg

 

Kåre og favoritten hans Isabell:

938295572_be1e7f400c.jpg

 

MongoKåre:

938295598_4e3d2c72be.jpg

 

Baderen

938295644_893f2ecc39.jpg

 

938295662_2c00adee65.jpg

 

Har fått mye klarer bilder etter jeg her brukt følgefokus og enpunkts måling. Dog er det et sant helvete å ta bilder av kritthvit hund som parkerer de fleste andre hunderaser, og som har fobi mot å bli fotografert :)

Lenke til kommentar

Bilder som jeg la ut på et annet forum i dag...

 

 

Kløv:

 

1006116049_6bbed35e1f.jpg

 

1006116081_c38c2469d9.jpg

 

Kløvet er jeg godt fornøyd med. Absolutt intet hinder for gutten min. Vi starter opp med 1 kilo sandsekk på hver side i morgen. Han løper og beveger seg fritt og samtidig sitter kløvet godt på :)

 

WP sele:

 

1006116165_3ecd303af8.jpg

 

1006116137_5b4f6a23c9.jpg

 

Jeg vet det er litt høyt trekkpunkt på siste bilde, men igjen var dette bare for show :) Vi starter opp med WP til uka :)

 

Motstandsmansjetter:

 

1006116177_2672e531b4.jpg

 

1006119899_8765c6b32e.jpg

 

Hodet til verdens peneste bulldog ;)

 

1006116111_c78602364d.jpg

 

 

Svømming!

 

1006119921_24398a4b58.jpg

 

1006119941_b4f74b9b7c.jpg

Lenke til kommentar

Du har dessverre ingen alternativ i denne klassen :(

 

Nikon 18-200 VR er et alternativ, men kan nok ikke by på den samme lysstyrken og skarpheten, samt så rask fokus vil jeg tro.

 

Da må du over på 70-200 eller 80-200, men disse koster det hvite i øya + litt til, og ikke minst veier det langt mer og er mye mye større. Men igjen tar det kanskje skarpere bilder, har VR, og er muligens enda raskere AF (om mulig) (mine tanker)

 

At nikonen koster under 6k på ddrr.no er nesten for godt til å være sant :)

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=76142

 

 

Jeg er fornøyd med dette objektivet, da det passer ypperlig til mitt bruk. Skulle dog ønske det var mer å gå på i den vide enden av skalaen...

Lenke til kommentar

Har du selv erfaring med 18-200VR kontra dette objektivet? Jeg har lyst på førstnevnte selv, men de gangene jeg har prøvd det har det vært altfor bløtt. Så langt har jeg unnskyldt meg med at det har vært dårlige eksemplarer jeg har prøvd, men jeg vet ikke jeg ...

 

Personlig driter jeg i lilla CA rundt busker og trær i bakgrunnen eller lysavfall mot kantene - det jeg derimot ikke takler, er bilder som er uskarpe. Jeg ha skarpe bilder, og da ser det rett og slett ikke ut som 18-200VR duger.

Lenke til kommentar

jeg har dessverre ikke noe erfaring med 18-200 vr vs denne :(

 

Denne gir hvertfall skarpe bilde

du blir sikkert fornøyd uansett hva du velger, for man venner seg til den optikken man har :)

 

kanskje flere brukere har noen innspill, eventuellt tester å vise til?

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

bedre fotograf

penere hund

 

:fun:

 

Neida..

 

Jeg er fornøyd med dette, og det går rykter om at dette selges på lefdal for 5,5k om dagen. Det er brukbar pris det :)

 

Kunne ønske meg litt mer vidvinkel og VR. Men igjen man kan jo ikke få i pose og sekk :) Jeg er hvertfall happy, og bildene mine blir helt ok for meg med tanke på at jeg har en knall hvit hund, som er raskere enn lynet og allergisk mot kamera.

Lenke til kommentar

Hvis det er noen gamle Minolta-rever som leser denne tråden, så er faktisk dette objektivet svært lik den legendariske Minolta "Beercan" AF70-210 f4. Konstruksjonsmessig er disse svært like, begge med IF og IZ.

 

Det er lett å se hvor Sigma hentet inspirasjonen sin (Jeg har begge). Med Sigma 1.4x teleconverter blir også dette objektivet 70-210mm f4.

Lenke til kommentar

Bilder tatt i dag. Legger med det jeg skrev også for dere som er litt intressert i hund ;) Bildene blir større ved å klikke på de og er som vanlig ubehandla da jeg skyter jpeg til pmnormals store fortvilelse :)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kløv er morsomt for hund og eier, og kan benyttes i trening så vel som i praktisk bruk. Enkelte av oss sier ikke nei til en som villig bærer hjem matvarene fra butikken. Dessuten gir kløv utmerket trening av muskler og kondisjon.

 

Jeg gjør oppmerksom på at alle bildene er en Kløv som heter TOGO, og er lagt på www.seleverkstedet.no

 

1092534827_7946df452d.jpg

 

Kløvbruk er en treningsform du kan starte med når hunden din er utvokst, jeg anbefaler dog at du har undersøkt hunden for HD og sjekket albuer. Men fortvil ikke om hunden HD, man kan bruke kløv bare man er fornuftig. For hunder med HD anbefales lett vekt og at du kanskje varmer opp hunden litt før du fester på kløvet. Har derimot hunden sterk HD styrer du unna kløv.

 

Det som er morsomt med kløv er å se hundene "arbeide". De syns det er gøy å få bære og slite med vekta, og det er ikke bare Amerikansk Bulldog som trives med dette. De fleste raser elsker en utfordring.

 

1093398294_37a6a853b8.jpg

 

Kløvbruk er noe som må trenes opp! Man tar ikke med hunden på fjelltur og stapper oppi 30 kg og regner med at alt skal gå bra. Du kan jo selv ta på en tung sekk og løpe et par timer. Er du i form er det sikkert ikke noe problem, men derimot om du skulle være i normal eller dårlig form er du vel helt pumpa. Samme gjelder hundene våre. Derfor må man starte rolig og øke vekta etterhvert!

 

Tar man utgangspunkt i hundens kondisjon, styrke, form og ikke minst alder kan man ha som en tommelfingerregel at en meget godt trent hund kan bære inntil halvparten av sin egne vekt. For Kåre sin del er dette 25 kg, noe som er rimelig mye hvis du skal på fjelltur og trenger bærehjelp.

Husk også at terreng og lengde på turen også spiller inn på vekta her.

 

 

Jeg anbefaller at man kjøper en skikkelig kløv som sitter riktig på din hund, da det er enkelte som tror at en kløv som passer en hund på 20 kg også passer en på 40 kg. Skaff dere skreddersydde kløv som du vil ha glede av resten av livet.

 

Kløv brukes på vanlige turer, eller om du ønsker å jogge med hund og kløv i treningssammenheng. Husk da å variere vekt på kløven. Hunden merker fort når den har på seg kløv og skjønner at den ikke kan bevege seg inntil trær og lignende. En god kløv er ingen hindring for hundens bevegelser.

 

Jeg kaster også ball og lar han leke med andre hunder med dette på:

 

1092535267_c9d48f9410.jpg

 

Hva er viktig?

 

Pakking av kløven er kjempeviktig. På lik linje med oss når vi har på sekk syns vi det er viktig at den sitter riktig. www.seleverkstedet.no sier dette om pakking av kløv:

 

Det tyngste pakkes nærmest mulig hundens rygg, lavest mulig og lengst mulig fram. Pass på at ingen skarpe kanter eller spisse gjenstander vender inn mot hundens rygg. Børst hundens rygg godt før du legger ut på tur slik at klumper, sand o.l. fjernes. Brystreima skal strammes så mye at hunden får det meste av tyngden på kroppens frampart. Pakk høyre og venstre side likt og se til at veskene er like tunge. Om den ene vesken skulle være litt tyngre, juster med en liten stein ytterst i den andre. En kløv skal aldri stappes hard, men ha en litt «slapp» fasong slik at den former seg godt etter hundens kropp.

 

Selv pakker jeg inn alt i plastposer slik at det holder seg tørt. Jeg passer og å ha med håndkler som ligger mellom hunden og det han har i veska, disse ligger selvfølgelig i veska de også. Det er nemmelig slik at enkelte hunder legger seg i det våte element

 

1092536359_d5624e67c3.jpg

 

Hvordan starter jeg?

 

Når du har skaffet deg en kvalitetskløv, er det bare å begynne å gå turer med hunden i skog og mark. Legg ca 1 kg i hver lomme den første uka, og øk sagte men sikkert. Hunden bygger mye musklatur og ikke minst får den bedre kondisjon! Se også an terrenget og hvilket tempo du skal holde.

 

Kåre har 1 kg i hver sekk på joggeturer, mens han har litt mer på gå turer i skogen. Jeg syns han ser ut til å trives med sitt kløv, og jeg vet han kjører hardt når vi holder på.

 

Hvordan finner jeg størrelsen på mitt kløv?

 

www.seleverksted.no sier dette om emnet:

Still hunden opp foran deg og mål fra albuespissen på den ene siden, over ryggen og ned til albuespissen på den andre siden. Pass på at hunden ikke synker ned mellom skulderbladene mens du måler. Mål et par tre ganger. Det er vanlig at kløven går ned til albuen på små og mellomstore raser. Kommer kløven for langt ned, støter den lett mot steiner og lave busker. På større hunderaser gjør det ikke noe om kløven går noen cm under albuen dersom du trenger en som rommer litt mere.

 

1093743130_0dd69c592c.jpg

 

Måling av albue:

1092880923_0164e4dac6.jpg

 

 

Mitt personlige råd er at en god kløv er noe man invisterer i. Det er gøy for hunden, det gir masse trening og du kan dra nytte av det selv på turer i butikken eller kanskje på lengre fjellturer. Du kan og variere treninga som du selv ønsker. Jeg lar Kåre være i vann med kløven, men igjen må du vite hva du driver med om du gjør dette. Kløven gir massiv motstand i vannet og er en utfordring for de mest habile svømmerne.

 

 

Lykkelige hunder får vi med hunder i form folkens:

1092535609_0adb6706f4.jpg

 

 

Linux: noen dom over denne snart?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått knipset så mye med Sigma'en enda, men merket idag at den sannsynligvis front-fokuserer.

 

Mange har nemlig klaget på at denne ikke er skarp på 150mm f2.8, og etter selv å ha observert dette på mitt eksemplar, forsøkte jeg meg på endel bilder av både bokhylla og DVD-reolen. Resultatet ble at fokus var alltid forran der jeg satt fokuspunktet.

 

Gikk da litt mer grundig til verks med fokusdiagram, som er vedlagt. Jeg er klar over at det er vanskelig å kontrollere eksakt vinkel og at nøyaktigheten ikke er den beste, men dette bekreftet igrunn mistankene mine om front-fokus.

 

På de to bildene av whiskey-flaska så er fokuspunktet på det første bildet lagt helt til høyre der skriften slutter. På det siste er det lagt ca midt i "Second cask". Og for min del er det liten tvil: Fokus blir ikke der jeg setter fokuspunktet iallefall ...

 

http://picasaweb.google.com/Lunixgrru/Fron...key=3I_10CZTR_A

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...