Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50-150 2.8?


Anbefalte innlegg

Lightroom versjon 1.0 er den jeg har brukt etter at Rawshooter Premium gikk ut, siden Rawshooters algoritmer er innebygd i produksjonsversjonen av både Lightroom og PS CS3. Adobe hadde problemer med å få riktige resultater med sin egen rawengine, så de kjøpte like godt opp en av de uavhengige produsentene, Pixmantec, Rawshooters produsent. Morsomt med tanke på de diskusjonene vi hadde der PS-disipler hevdet at PS sin rawkonvertering var bedre enn RSP. Godt at Adobe-folkene er enige med dem som hevdet at RSP var bedre, for ellers hadde de fremdeles gitt oss samme, blaute resultater som før.

 

Siden Rawshooter fremdeles er å finne der ute, så er det det enkleste å bruke når man ikke er erfaren. Du kan ikke registrere den lenger, siden Pixmantec er borte. Derfor må man leve med at programmet altid starter med et misslykket forsøk på å registrere seg, før du kan begynne arbeidet. Det er likevel verdt å bruke, siden ingen legger seg opp i at du ikke har en lovlig versjon lenger, siden ingen ønsker å ta betalt for produktet likevel. Rawshooter Essensiels har altid vært gratis, men mangler en del av mulighetene i Premium, selv om det gir samme kvalitet som sistnevnte.

 

Bibble holder jeg på å sjekke ut for tiden, og vurderer fortløpende om jeg skal melde overgang etter hvert. Det har noen funksjoner som Lightroom ikke har, blant annet Noise Ninja støyreduksjon. Det vil ta tid før jeg kommer med noen konklusjon på den testingen.

 

Et spennende alternativ er DxO, der du velger hvilken kombinasjon av hus og objektiv du har brukt. Bibble skal også ha en slik funksjon, men jeg har knapt åpnet programmet, så jeg vet ikke noe om hvordan den fungerer. Rapporter forteller i alle fall at det fungerer skikkelig bra med DxO, så jeg klør litt i fingrene etter å teste det, siden jeg nå har et objektiv som sannsynligvis har støtte, i tillegg til min gamle 50mm. Det er greit med automatisk retting av vignettering og fortegning, spesielt fortegningen (som plager meg en del). De har desverre ikke støtte for den Sigma-zoomen som jeg bruker. Den hadde i alle fall ikke det tidligere.

 

Det er de forskjellige programmene som jeg har vurdert til nå. Det finnes naturligvis flere gode programmer + en haug med gratis konvertere som jeg heller ikke har testet. Dvs jeg har testet en som heter Raw Therapee, som fungerte veldig dårlig på min maskin. Den er sinnsykt treig. For meg var det i praksis umulig å bruke den til cropping, selv om de andre funksjonene kunne brukes, hvis man legger litt godvilje til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her noen bilder som er på f2.8, iso 640

 

Problemet i dag var at det regna som juling. Stappa kamera inn i en Kata Regntrekk E-690. Min erfaring der var:

 

1. Det ble dugg inni trekket :(

2. Linsa var umulig å styre brennvidden på med det på, ergo måtte jeg ha så og si hele linsa utafor

3. Jeg måtte stille inn hele greie på forhånd før jeg rusla ut :(

 

Uansett her er dagens bilder.

 

753023981_9309586586.jpg

 

753023969_43954ab134.jpg

 

753023959_77f5cb16cc.jpg

 

753023887_2c67dbe38e.jpg

 

753023849_7aeb94f2e0.jpg

 

et litt anderledes:

 

753023869_839bd6d8a9.jpg

Lenke til kommentar
Det siste bildet var ganske kult, men hvorfor bruker du de tekniske sidene til bildegalleri? Jeg har ingenting i mot det, for du velger selv hva du bruker lagringsplassen din til.

9029107[/snapback]

 

 

Fordi jeg har gjort det i 2 år snart, og de bildene jeg legger ut her postes også på et hundforum jeg er med på. Jeg ser gjennom bildene mine, noen få legger jeg ut. Det jeg derimot syns er kulest er å ta bildene.

 

Ingenting slår selve jakten. Trofejeger har jeg aldri vært .)

Lenke til kommentar

Jeg har Nikon D80

 

Savner litt mer vidvinkel enn 50mm. Men igjen finnes ikke det en linse om er lyssterk og dekker normalzoom og ikke minst telezoom. For meg er hvertfall dette et kjøp som var langt bedre enn Nikons 70-200mm 2.8. da jeg virkelig setter pris på de 20mm som ligger mot vidvinkelskalaen :)

 

Hadde denne vært 17-150 hadde mitt liv vært perfekt :)

 

Men igjen: Jeg er foreløbig en dårlig fotograf :(

 

Mer bilder fra turen i går.

 

787675555_2317a5d8ec.jpg

 

787675561_d6ab76847b.jpg

 

787675579_0377c5cfe4.jpg

 

787675597_c04e5182c0.jpg

 

787675619_ee1a4893ba.jpg

 

Hva er vel en tur uten bading?

Vi gikk rundt to drikkevann i dag, og ergo fikk han ikke svømt, men benytter sjansen når den byr seg:

787675643_cbc170759d.jpg

Lenke til kommentar

Øivind Dahle:

 

Bilde nr 4 i din siste serie (idag kl 1005) er meget bra, det beste av det du lagt ut med dette objektivet etter min mening. Med litt enkel redigering kan den bli enda bedre. Ser ut som et utmerket objektiv dette. Mulig det finnes mellomringer (tror det er det det heter) til denne slik at du kan komme nærmere motivet hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Takker :)

 

Legger ut en del bilder her slik at dere kan se hvordan resultater jeg som er elendig fotograf får frem bildene. Må si at jeg er mektig fornøyd med dette opbjektivet. I går var det lett regn også, uten at det gjorde skade.

 

Uansett liker jeg jo å ta bilder av hunden min. Det er vel selve jakten med kamera jeg liker best. Men jeg liker jo gode resultater da. De siste bildene er forresten tatt med polariseringsfilter på. Her et fra turen i går også, som jeg måtte endre litt i picasa:

 

802455882_1077c66ed3.jpg

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er det hunden din vil oppi trærne hele tiden? Jakter den ekorn eller noe annet spennede? (kanskje den har jagd en bjørn og et par grevlinger opp der?)

 

Ang bildene:

Mine favioritter er nr 2 08/07-2007 : 14:30 og de tre siste. Digg objektiv ja, men litt dyrt for meg foreløpig. Bra at du bruker det så mye, det rettferdiggjør det for deg i alle fall...

Lenke til kommentar

Hehe. Henger opp leker i træra for å trene han. Har kjøpt en leke i dag som kommer til å fungere som en springpole :) (søk springpole på google).

 

Skal bli en enda bedre fotograf nå, og i morgen tidlig kjører jeg til Kjerag, Prekestolen, Trollstigen, Atlanterhavsveien, Molde, Trondheim, Vinstra osv.

 

I fotobaggen har jeg:

 

Sigma linsa + kit linsa 18-70

Sb 600 + d80

Stativ

2 x 2 gb minne

 

Skulle kanskje hatt mer vidvinkel, men venter med optikkkjøp til usa turen :)

 

Poster litt bilder her når jeg er tilbake :fun:

Lenke til kommentar
Hehe. Henger opp leker i træra for å trene han. Har kjøpt en leke i dag som kommer til å fungere som en springpole :) (søk springpole på google).

 

Skal bli en enda bedre fotograf nå, og i morgen tidlig kjører jeg til Kjerag, Prekestolen, Trollstigen, Atlanterhavsveien, Molde, Trondheim, Vinstra osv.

 

I fotobaggen har jeg:

 

Sigma linsa + kit linsa 18-70

Sb 600 + d80

Stativ

2 x 2 gb minne

 

Skulle kanskje hatt mer vidvinkel, men venter med optikkkjøp til usa turen :)

 

Poster litt bilder her når jeg er tilbake :fun:

9082725[/snapback]

 

God tur; tenker du kan få en del tøffe landskapsbilder med 50-150mm.

 

Savner et polariseringsfilter i listen din; men et godt pola-filter til det objektivet er vel ikke helt gratis...

 

Tom

Lenke til kommentar

Har med pola filter også selvfølgelig .)

Tror ikke sigmaen skal brukes så mye til landskapsbilder. Her bruker jeg nok kit linsa.

 

Vurderer japanphoto for enda mer vidvinkel :S

Synd ikke amerikaturen var nå, så kunne jeg kjøpt 12-24 der.

vurderer sterkt Tokinaen til under 5k da..

Lenke til kommentar
Har med pola filter også selvfølgelig .)

Tror ikke sigmaen skal brukes så mye til landskapsbilder. Her bruker jeg nok kit linsa.

 

Vurderer japanphoto for enda mer vidvinkel :S

Synd ikke amerikaturen var nå, så kunne jeg kjøpt 12-24 der.

vurderer sterkt Tokinaen til under 5k da..

9082764[/snapback]

Tokina'en står på drømmelisten min også, sammen med Sigma's 50-150mm + en leang telezoom av grei standard (Sigma 135-400mm ?)

 

Tom

Lenke til kommentar

Dagens bilder, slik at dere kan få se hvordan det fungerer:

Bildene blir større ved å trykke på de:

 

Alle bildene er ubehandlet, kun nedskalert i PAINT :blush:

 

50mm, f2.8, ISO 200, 1/500

844380371_ca5e3cc0b4.jpg

 

150mm, f7.1, ISO 800, 1/500

844380377_6e3405729b.jpg

 

150mm, f10, ISO 800, 1/500

844380389_239609740c.jpg

 

150mm, f8, ISO 800, 1/800

844380401_3de4b3a07b.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...