Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50-150 2.8?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enda en grunn til ikke å skyte RAW da?

8992006[/snapback]

 

Nei, det er det ikke. Med den optikkparken du sikter deg inn på, så bør du gå over til RAW for å få utnyttet de fullt ut. Å bruke JPEG filer på det utstyret, er som å sette på 185/60R14 dekk på en Ferrari.

 

Med et program som f.eks. Lightroom, så får du et verktøy som gjør at RAW skyting er greit.

 

Tom

Lenke til kommentar

Skal invistere i en ny maskin til høsten, får gå over til å skyte raw da.

 

Skal ha et eget lite kontor fremover, med en aldri så liten 30" LCD skjerm og bra maskinvare :) (her vet jeg hva jeg skal plukke). Skal kjøpe lightroom og PS da.

 

Når det gjelder optikken, liker jeg solide og bra objektiver som varer og kan gå i arv (nikon objektivene)

Lenke til kommentar
Skal invistere i en ny maskin til høsten, får gå over til å skyte raw da.

Det er vel ingenting i veien for å begynne å skyte RAW+JPEG allerede nå?

 

Da får du jo i pose og sekk, du har JPEG som nå, og når du så en vakker dag begynner å prosessere RAW-filer, så kan du gå tilbake til 'blinkskuddene' og potensielt få dem enda bedre.

Lenke til kommentar
Skal invistere i en ny maskin til høsten, får gå over til å skyte raw da.

Det er vel ingenting i veien for å begynne å skyte RAW+JPEG allerede nå?

 

Da får du jo i pose og sekk, du har JPEG som nå, og når du så en vakker dag begynner å prosessere RAW-filer, så kan du gå tilbake til 'blinkskuddene' og potensielt få dem enda bedre.

8992350[/snapback]

 

Hvilken kvalitet er det på JPEG filene da? Fortsatt maks kvalitet og største størrelse, eller lavere oppløsning og høyere komprimering?

 

Tom

Lenke til kommentar
Men du kjører ikke RAW+JPEG, gjør du det ? Får du samme kvalitet på JPEG'en da. Det er ikke alle kameraer som gjør det.

 

Tom

 

Temmelig sikker på at man kan fritt velge JPEG størrelse/kvalitet på D80 selv om man skyter RAW+JPEG. Den eneste ulempen er at minnekortet blir fortere fullt.

Lenke til kommentar
Har akkurat bestilt meg en 4 gb brikke nå :S

Har en 2 gb fra før

8992553[/snapback]

Da har du nok plass til å skyte raw+jpg, og gjemme rawfilene til senere. I starten hadde jeg også problemer med å våge meg innpå Photoshop og rawkonvertering, men husk på at jeg er over 40, og har skutt lysbildefilm i 20 av dem, da jeg kom til akam første gang. I dag gråter jeg mine salte tårer hver gang jeg åpner et bilde jeg tok de første mnd jeg hadde dslr. Jeg gråter like salte tårer når jeg ser bilder fra mine turer, før jeg fikk nok lagringsplass til å bruke raw under en reise på en mnd. Det kommer du også til å gjøre, helt garantert. Vi hadde en heftig debatt om raw høsten 05, og jeg og en i dag ukjent karakter stod steilt i mot rawtilhengerene, siden vi "visste at pressefotografer kun brukte jpg". Det siste stemte i og for seg på den tiden, men de brukte Eos 1D, som har helt andre algoritmer enn konsumentkameraer. De kameraene både du og jeg har ihjelkomprimerer jpg-bildene, selv i aller beste kvalitet. Det er triste saker når du først har jobbet med raw i kun noen uker :no:

Lightroom er som nevnt veldig enkel å bruke sammenlignet med Photoshop. Det finnes mange eksempler på gratis rawkonvertere på nettets freeware-sider, så det er bare å kikke etter dem. Jeg skal se om jeg finner noen gode sider å lete for deg, når jeg bare gidder å søke etter dem.

Gjør deg selv en stor tjeneste, avslutt denne tøysete holdningen med en gang. Du kan i alle fall hoppe over D200 hvis du fortsatt velger jpg. Da må du opp i D2X, hvis du ønsker å få resultater som egner seg skikkelig for A3+. Digitale artifakter blir så altfor tydelige når du kommer opp i format.

 

Edit: Jeg glemte å nevne at Picasa også kan konvertere raw. Det største minuset er at du ikke får exif, men jeg bruker Picasa til å browse rawfilene mine.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg gråter like salte tårer når jeg ser bilder fra mine turer, før jeg fikk nok lagringsplass til å bruke raw under en reise på en mnd. Det kommer du også til å gjøre, helt garantert.

8992798[/snapback]

 

Jeg var på en 2 ukers ferietur i Kenya i fjor og tok en masse bilder, men i JPEG. Nå har jeg en del bilder som er i grenseland, og nå kan jeg ikke redde de :cry:

 

Tom

 

edit: fikset opp setningene mine

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg gråter like salte tårer når jeg ser bilder fra mine turer, før jeg fikk nok lagringsplass til å bruke raw under en reise på en mnd. Det kommer du også til å gjøre, helt garantert.

8992798[/snapback]

 

Jeg var på en 2 ukers ferietur i Kenya i fjor og tok en masse bilder, men i JPEG. Nå har jeg en del bilder som er i grenseland, og nå kan jeg ikke redde de :cry:

 

Tom

 

edit: fikset opp setningene mine

8992860[/snapback]

Nettopp. Jeg har over tusen bilder fra Roma, og en del fra Uganda. De er ikke alle perfekte nok til å ikke trenge radikal redigering, og det begrenser seg mht til format på output, hvis jeg ønsker å henge dem på veggen, evt stille dem ut.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nylig begynt å ane mulighetene for raw fotografering og bruker adobe raw fra PS til å redigere rawfilene mine. Dette gjør jeg egentlig fordi det er det eneste jeg har, og nå lurer jeg på hva det er som går for å være bra raw-konverterere? I bra mener jeg at den gjerne har en auto-knapp som gir gode resultater som oftest, men også mange justeringer når det trengs. Jeg må jo innrømme at jeg ikke gidder å finjustere alle bildene jeg tar i raw, men herre jemini for noen muligheter du til å rette opp fotografiske blundere i ettertid! Raw hever uten tvil kvaliteten på bildene mine når jeg først gidder å jobbe litt med dem.

 

Det store problemet nå er som sagt selve jobben. Jeg føler ikke akkurat at flyten er den beste PS og adobe raw. Lightroom høres fristende ut, men jeg vet ikke om jeg har råd. I tillegg er jeg usikker på om det vil ødelegge mappestrukturen min og sorteringssystemet mitt (som kanskje er en smule spesielt). Men men.

 

Så, noen forslag til rawløsninger? Har hørt om bibble og raw shooter, men aner ærlig talt ikke hva som er forskjellen.

 

Takker for svar (og håper trådstarter takler en liten raw-digresjon)

Lenke til kommentar
Det store problemet nå er som sagt selve jobben. Jeg føler ikke akkurat at flyten er den beste PS og adobe raw. Lightroom høres fristende ut, men jeg vet ikke om jeg har råd. I tillegg er jeg usikker på om det vil ødelegge mappestrukturen min og sorteringssystemet mitt (som kanskje er en smule spesielt). Men men.

Jeg vil anbefale Lightroom, har brukt det siden den første betaen, og sitter nå og leker med 1.1. Syns ikke 2.120.- (ikke MVA hvis man kjøper nedlastingsversjonen) er så sinnsykt dyrt egentlig, med tanke på alt programmet faktisk gjør.

 

Du kan fint la mappestrukturen din være intakt, Lightroom gjør ikke noe med den med mindre du ber om det.

Lenke til kommentar
Så, noen forslag til rawløsninger? Har hørt om bibble og raw shooter, men aner ærlig talt ikke hva som er forskjellen.

 

Takker for svar (og håper trådstarter takler en liten raw-digresjon)

8995740[/snapback]

Trådstarter har bare godt av en liten rawdigresjon. :innocent:

 

Personlig sverger jeg til Bibble Lite, men hvilken konverteringsprogramvare du velger er ikke så viktig - det handler bare om å finne en løsning som gir deg en arbeidsflyt du er komfortabel med. For meg var det der PS falt gjennom - det er overkill for enkel konvertering. I dag har jeg ikke en gang PS installert.

 

De fleste løsningene gir deg 30 dagers prøvetid, så det er egentlig bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...