Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50-150 2.8?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yo raga!

 

Kjøp denne sykt bra linsa? Her kommer du til å ha det mye gøy. Her har du de siste blidene den tok (og noen ganger kommer til å gjøre)

 

Yo! Hvor eru fatter'n?

641133246_abf203065c.jpg

 

Der eru jo! Skal vise deg ballen min jeg:

641133252_39be0e76a5.jpg

 

Haha! Du siter jo på kne. Hva er det morsomme du har forann ansiktet?

640281921_3f32905342.jpg

 

INCOMMIN'!

640281929_548dfd5a8a.jpg

 

Selges usett til deg eller rette vedkommende

Lenke til kommentar
To siste her var jo riktig så fine bilder. Her sitter fokus som den skal!

 

Pass på høylysene. Vanskelig motiv, men det er sikkert mulig å å hente de inn igjen i Raw-konverteren.

8958098[/snapback]

 

Kommer aldri til å skyte RAW.

Photoshop er som gresk for meg.

 

Sliter med å få skarpe bilder jeg. Er ikke så flink ennå. Så for meg er det letter å jukse med ISOen om det er det du sikter til med høylysene :)

Lenke til kommentar
Kommer aldri til å skyte RAW.

 

Lar RAW diskusjonen ligge og ikke si mer enn at så lenge det finnes mennesker på jord er ikke den siste kamlelen svelget :tease:

8958269[/snapback]

 

Amen.

 

Var ute og tok en del bilder idag, og hadde satt kamera på JPEG ved en feil :mad:. Og med det lyset som var, er det et par bilder som ikke lar seg redde. Og jeg som akkurat har satt meg inn i Digital Photo Professional :(.

 

Tom

 

PS. Har smakt kamel - kan ikke anbefales. Tror skosåler er mindre seigt...

Lenke til kommentar
To siste her var jo riktig så fine bilder. Her sitter fokus som den skal!

 

Pass på høylysene. Vanskelig motiv, men det er sikkert mulig å å hente de inn igjen i Raw-konverteren.

8958098[/snapback]

 

Kommer aldri til å skyte RAW.

Photoshop er som gresk for meg.

 

Sliter med å få skarpe bilder jeg. Er ikke så flink ennå. Så for meg er det letter å jukse med ISOen om det er det du sikter til med høylysene :)

8958234[/snapback]

Et bitte lite tips.

Rawkonvertering er lettere å lære enn mye av det du gjør i Photoshop.

Så kanskje f.eks Lightroom er svaret på problemene dine.

 

Ellers så tror jeg nok det egentlig er selve eksponeringen Ragamuffin sikter til. Eksponerer du riktig, så bevarer du høylysene. Histogrammet er din venn. Men, som med venner flest, så må du lære dem å kjenne, før du lærer og sette pris på dem ;)

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Et bitte lite tips.

Rawkonvertering er lettere å lære enn mye av det du gjør i Photoshop.

Så kanskje f.eks Lightroom er svaret på problemene dine.

 

Må si meg enig med dette! Jeg har aldri likt verken RAW-konvertering eller å sitte med ett og ett bilde i Photoshop. Med Lightroom setter jeg meg ned når jeg får lyst og mekker og herjer med masse bilder samtidig. I tillegg kan jeg når som helst tenke "Det der var jammen elendig", for dernest å gå tilbake i bildets historie og lage det mye bedre!

 

Og forresten: Jeg liker egentlig ikke hunder, men jeg følger med i denne tråden for å få siste sprell fra din crazy hund! Keep it up!

Lenke til kommentar
Yo raga!

 

Kjøp denne sykt bra linsa? Her kommer du til å ha det mye gøy. Her har du de siste blidene den tok (og noen ganger kommer til å gjøre)

...

 

Haha! Du siter jo på kne. Hva er det morsomme du har forann ansiktet?

...

INCOMMIN'!

...

Selges usett til deg eller rette vedkommende

8958133[/snapback]

 

Er du bare morsom eller kan det tolkes som om den har gått til telezoomhimmelen?

:hmm:

Lenke til kommentar

Var bare et forsøk på å være morsom.

 

Sigmaen er knallbra den. Vokser stadig på meg, og jeg er KNALLFORNØYD :)

 

Men igjen kommer det jo an på bruksområdet ditt da. Den eneste konkurenten til denne som jeg kan tenke meg umiddelbart er Nikons 18-200 VR. Denne har nok fordelen av langt større brennvidde og VR, men jeg tror allikevel at jeg ikke vil bytte til den. Skal se om jeg ikke kan få testet en 18-200 VR snart, da dette er en linse som får mye skryt. Skal du ha samme lyssterke optikk som denne sigmaen må du være rik og strek og voldsom intressert i foto (Nikon 70-200 2.8 VR)

Lenke til kommentar

Fine hundebilder :)

 

Hvis du skal ta actionbilder av hunden din i litt dårlig lys, ville jeg absolutt beholdt sigmaen siden VR da er ubrukelig og siden nikons 18-200 har dårligere lysstyrke. 18-200 VR må også stoppes ned noen hakk for å få skarpe bilder. Trenger du videre vinkler enn 50mm, er det nok greiere å supplere med en 18-50 f2.8 av ett eller annet slag i stedet for en 18-200. Utifra bildene dine ser sigmas 50-150 ut til å være et veldig bra objektiv. Er veldig fornøyd med min sigma 150mm, og hvis jeg ikke allerede hadde 18-200 VR, ville jeg sterkt vurdert sigmas 50-150.

Lenke til kommentar
Kommer aldri til å skyte RAW.

 

Lar RAW diskusjonen ligge og ikke si mer enn at så lenge det finnes mennesker på jord er ikke den siste kamlelen svelget :tease:

8958269[/snapback]

Bare en eneste kommentar til det: Det var den vondeste kamelen jeg har svelget. Jeg har aldri følt meg så dum som den dagen jeg åpnet Rawshooter Essensiells for første gang. Det var rett og slett flaut å tenke på at jeg hadde fremstillt raw som noe vanskelig. Prøv rawshooter essensiells selv. Det er enklere enn Picasa, sett bort fra at du må foreta konvering til jpg for å kunne croppe bildet, f.eks. i ditt elskede Picasa. Et ekstra klikk med musen klarer selv du, og kontrollene er minst like lette å bruke som dem i Picasa, kanskje enda enklere.

Lenke til kommentar

Jeg er VELDIG fornøyd med Sigmaen :)

Den vokser stadig på meg. Dog er den litt smal enkelte ganger, skulle hatt mer å gå på en 50mm :)

 

Men jeg har forelsket meg i denne, og i fotobaggen min vil du finne kun 3 objektiv fremover:

 

Sigma 50-150 2.8

Nikon 17-55 2.8

Nikon 85mm 1.8

 

Med disse tre er jeg dekket i lang stund fremover. Alle andre objektiv legger jeg igjen hjemme når jeg skal ut på tur :)

Lenke til kommentar
Bare en eneste kommentar til det: Det var den vondeste kamelen jeg har svelget. Jeg har aldri følt meg så dum som den dagen jeg åpnet Rawshooter Essensiells for første gang. Det var rett og slett flaut å tenke på at jeg hadde fremstillt raw som noe vanskelig. Prøv rawshooter essensiells selv.

8990424[/snapback]

 

Rawshooter er en åpenbaring for de som synest Raw virker tungvindt ja. Bare ett lite aber for Ø.Dales del, og det er at RSE ikke støtter D80's Raw filer...

Lenke til kommentar
Bare en eneste kommentar til det: Det var den vondeste kamelen jeg har svelget. Jeg har aldri følt meg så dum som den dagen jeg åpnet Rawshooter Essensiells for første gang. Det var rett og slett flaut å tenke på at jeg hadde fremstillt raw som noe vanskelig. Prøv rawshooter essensiells selv.

8990424[/snapback]

 

Rawshooter er en åpenbaring for de som synest Raw virker tungvindt ja. Bare ett lite aber for Ø.Dales del, og det er at RSE ikke støtter D80's Raw filer...

8991905[/snapback]

 

 

Trodde et filformat var et filformat jeg?

Støtter den generelt ikke Nikon da eller?

Lenke til kommentar
Bare en eneste kommentar til det: Det var den vondeste kamelen jeg har svelget. Jeg har aldri følt meg så dum som den dagen jeg åpnet Rawshooter Essensiells for første gang. Det var rett og slett flaut å tenke på at jeg hadde fremstillt raw som noe vanskelig. Prøv rawshooter essensiells selv.

8990424[/snapback]

 

Rawshooter er en åpenbaring for de som synest Raw virker tungvindt ja. Bare ett lite aber for Ø.Dales del, og det er at RSE ikke støtter D80's Raw filer...

8991905[/snapback]

 

 

Trodde et filformat var et filformat jeg?

Støtter den generelt ikke Nikon da eller?

8991931[/snapback]

 

Ikke når vi snakker om RAW filer. Innholdet i de endrer seg hver gang antall megapixler endrer seg; noen ganger mellom modeller med samme antall pixler også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...