Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50-150 2.8?


Anbefalte innlegg

Det må være en trykkfeil, jeg har lest det meste jeg kunne komme over om dette objektivet fra de første ryktene begynte å svirre, og har aldri sett noe om at det først kom uten HSM.

 

Mulig det tok litt tid før det ble bekreftet fra Sigma at det skulle ha HSM, men det var aldri noen ikke-HSM utgave ute på markedet.

Husker jeg stusset over at det ikke var HSM da den ble lansert, men det kan være det er som du sier - at det tok lang tid før Sigma bekreftet det. Det tok jo også ganske lang tid fra den ble lansert til den kom på markedet. Siden så jeg at det ble oppført et ekstra sett i produktguiden, med HSM. Regnet med at det var en oppgradert utgave, særlig siden DDMR hadde priset sin ned (antok dermed med det var den "gamle utgaven", i og med at HSM ikke stod i modellbetegnelsen...

 

Men da skal jeg slutte å mase om utgaver med og uten HSM av 50-150 ;o)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er en pris på dette objektivet på under 5k fullt lovlig løp og kjøp?

Har tre gutter fra 0-6, og kommer til å ta en del bilder fra diverse sportsaktiviteter både innendørs i turnhaller og svømmehaller samt en del fotballbilder har jeg mistanke om...

Vil denne zoomlengen da være nok?

8805885[/snapback]

 

Hvis du tenker på 50-150 2.8 har dette nylig gått opp i pris og ligger nå på rett under 7000.

 

For min egen del har jeg nettopp vært og prøvd canon 350 med Sigma 28-300 og fikk glimrende resultater i klart dagslys selv om jeg er klar over at dette objektivet neppe holder til så mye mer enn 200 i dårligere lys. Uansett tror jeg det store utvalget av objektiver med autofokus fører til at jeg lander på canon. Enten 350 eller 400. Tar gjerne imot flere innspill hvis noen synes dette er et veldig dumt valg. Uansett, takk for veldig mange gode råd om kamera og objektivvalg.

Endret av olgabert
Lenke til kommentar

Har tilgang til et i EU-land for GBP 370,- ferdig levert på døra til svigers.

Har forespurt om det er med HSM for sikkerhets skyld og om VAT er inkludert. Ser sånn ut men man foretrekker å være sikker.

Det finnes jo gode og dårlige objetiver innom samme serie hos Sigma som regel, men er denne 50-150 serien et av unntakene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte dette objektivet i dag på fotovideo :)

Klinte på en Sigma UV linse og røyk rett ut på tur.

 

Mitt inntrykk hittil er at det er byggekvaliteten er svært god.

 

Legger med noen raske bilder som blir større om du klikker på de:

 

 

570497421_c196bd3201.jpg

 

570497849_1be08e306b.jpg

 

570071018_c8f345321b.jpg

 

Bokseren fra helvete kommer inn fra sidelinjen:

570498403_f8ed301b7d.jpg

 

Lea het hun og var nydelig :)

570498187_633d4c6787.jpg

 

Nytt objektiv må lekes med:

570497455_fc6ac42ca4.jpg

 

Kunstneren meg:

570497845_f1f3311b7a.jpg

 

 

Autofokusen er rask, og objektet er stille. Sigma for minus for linsebeskytteren sin her, da den er umulig å få av og på med mindre man tar av solblenderen.

 

Jeg syns det var et bra kjøp så langt, men vi får se etterhvert som jeg blir kjent med dette :)

Lenke til kommentar

For å si det sånn, syntes det var noe kjent med den bikkja når jeg kom hjem via bakgatene rundt frognerparken rundt 16.30 i går, og så en mann som omtrent sto på hodet med kameraet i hånden, frisbeen stappet godt ned i buksa og plystret/ kalte på hunden sin....

Rimelig sikker på at det var bilde nr 6 som ble tatt da.

Grattis med nytt objektiv :-)

Lenke til kommentar

Tja. Det er bare at disse lokkene også koster penger :(

 

Noen som vet hva de koster. Var innom butikken til Afseth å kjøpte et lokk og en klut og det var værtfall dritdyrt.

 

Bilde til som viser hvor enkelt det er med søkeren i d80 og denne linsa til å treffe det man ønsker fokus på:

 

 

571080840_ef29d70119.jpg

 

 

Bildet blir større...

Lenke til kommentar
For å si det sånn, syntes det var noe kjent med den bikkja når jeg kom hjem via bakgatene rundt frognerparken rundt 16.30 i går, og så en mann som omtrent sto på hodet med kameraet i hånden, frisbeen stappet godt ned i buksa og plystret/ kalte på hunden sin....

Rimelig sikker på at det var bilde nr 6 som ble tatt da.

Grattis med nytt objektiv :-)

8901784[/snapback]

 

Bare å rope ut vet du. Så kan du teste mitt før du løper og kjøper :)

Lenke til kommentar
Tja. Det er bare at disse lokkene også koster penger :(

 

Noen som vet hva de koster. Var innom butikken til Afseth å kjøpte et lokk og en klut og det var værtfall dritdyrt.

Har ikke du både 18-70 og 18-135 i tillegg? Alle disse bruker 67mm linsedeksel, så putt Sigma-dekselet på det objektivet du bruker minst...

 

Har ikke kjøpt slike selv, men de jeg har hørt om har betalt rundt en 50-lapp. Vet ikke om det var eksakt denne størrelsen, men det var et "vanlig" Nikon-deksel. Det var hos Preus.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Da har jeg lekt meg og her er min dom:

 

Prisguiden for den late

 

 

Sigma har absolutt et knall objektiv her. Det er få alternativ i dette området. For øyeblikket merker jeg dog at jeg beveger meg i ytterpunktene av brenviddene. Enten skyter jeg på 50 eller så er jeg oppe i 150. Og for min egen del er det en hårfin grense ved 150mm. Har jeg på objektiver over dette, merker jeg at det er vanskelig å holde kamera støtt. Men her kommer jo VR inn på Nikonlinsene om jeg har forstått rett, eller at man benytter seg av et stativ.

 

For min del bruker jeg ikke å ha med stativ når jeg er på tur, og derfor er 150mm helt optimalt for meg. For meg er det ikke behov å gå videre.

 

Det eneste jeg syns var ubehagelig, men som sikkert er en vane er å styre brennvidden (1). Den er rimelig tett på kamera, mens fokusen igjen (2) er rimelig stor. Personlig skyter jeg jo kun med AF :)

 

579750852_26a39b9e6c_o.jpg

 

 

 

Linsa er hvertfall helt herlig og legger seg som en god nummer to på min liste. Den slår ikke min Nikon 85mm 1,8. Men igjen brukes jo disse helt forskjellig. Min 50-150 kommer nok til å sitte på kamera store deler av tiden, og dekker mitt behov for sport og action bilder. Alternativt her er Nikon 70-200 2,8 VR, men den er over dobbelt så dyr, dobbelt så stor, og ikke minst dobbelt så tung.

 

Jeg oppdager at det er en fryd å fokusere på det jeg ønsker når denne sitter på mitt D80. Den søker ikke rundt og tar uskarpe bilder (fester fokus på andre ting enn det jeg ønsker), slik enkelte linser har tendens til. Vet ikke om det er meg eller om faktisk linsa bidrar til at søkeren i D80 fungerer bedre.

 

Morsomt er det at når du zoomer, så endrer ikke objektive størrelse (blir lengre eller kortere) det ligger internt i objektivet. Har sikkert et navn, men som dere skjønner har jeg ikke peil på hva sånn heter, og burde seff havne på + siden her.

 

 

Oppsummerer raskt + sidene

 

Rask AF

Helt stille

Enorm byggekvalitet

Lyssterkt

Skarpt

Kompakt og lite forhold til hva du her får.

Flott bæreveske

 

 

Hverken eller sidene:

 

Prisen. 7000 + at du må kjøpe et UV filter for å bevare linsa gjør at du havner på en 7,5-8k og det er jo en del penger. Men igjen får man en linse som er 2,8 hele veien, av solid kvalitet. Og det koster

 

Mangler fot, men for meg er ikke det noe savn. Linsa er jo såpass lett alikvel.

 

- sidene:

 

zoomen, brenvidde styreren eller hva den kalles ligger tett til kamera. Kanskje bare en vanesak å venne seg til.

 

Dekkslene til Sigmalinsene suger. Umulig å få av når solblender er på. Men her bytter du ut med noen nikon deksler

 

 

To bilder tatt i dag (trykk på de og de blir større):

 

Elegangt å ta bilde av det jeg ønsker. Her er hunden i rask jakt, og det var bare å henge med. At den fokuserer på han og ikke stammer, kvsiter og gress er bare herlig:

 

579508297_0d361090eb.jpg

 

 

 

Protrett funksjon. Bokehen er helt grei. Ikke som min 85mm 1.8, men allikvel er den helt flott spør du meg. Fjernet ansiktet hennes da jeg ikke vil gå ut med bilde av henne uten lov.

 

579508309_c8d9e94dca.jpg

 

 

Min dom er hvertfall at jeg er fornøyd, selv om kunnskapen ikke er den største på området.

Lenke til kommentar
Morsomt er det at når du zoomer, så endrer ikke objektive størrelse (blir lengre eller kortere) det ligger internt i objektivet. Har sikkert et navn, men som dere skjønner har jeg ikke peil på hva sånn heter, og burde seff havne på + siden her.

Det har ikke noe eget navn, men jeg regner med at den har IF også (intern fokus), begge deler regnes som et klart pluss, da det ikke trekker støv inn i objektivet. IF pleier også å "sørge for" at frontelementet ikke roterer ved fokusering, noe som forenkler bruk av pola-filter grundig...
Lenke til kommentar
Morsomt er det at når du zoomer, så endrer ikke objektive størrelse (blir lengre eller kortere) det ligger internt i objektivet. Har sikkert et navn, men som dere skjønner har jeg ikke peil på hva sånn heter, og burde seff havne på + siden her.

Det har ikke noe eget navn, men jeg regner med at den har IF også (intern fokus), begge deler regnes som et klart pluss, da det ikke trekker støv inn i objektivet. IF pleier også å "sørge for" at frontelementet ikke roterer ved fokusering, noe som forenkler bruk av pola-filter grundig...

8910824[/snapback]

 

 

Da kan jeg avsløre at den har IF :)

 

Den her kommer jeg til å ha mye gøy med når jeg driver med min ekstremsport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...