Gå til innhold

Erfaringer med Sigma 50-150 2.8?


Anbefalte innlegg

Har noen kommentarer til om dette faktisk er et tilfelle av front-fokus, før jeg drar og klager på dette?

9277845[/snapback]

 

Joda, det er tydelig front-fokus. Du har også brukbar dokumentasjon der - ihvertfall de to første og det siste bildet.

 

Tom

 

PS. Join the club - har sent inn en 18-125, som lider av det samme problemer - i varierende grad (fra litt bedre enn ditt til sinnsykt ute på jordet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en kurrant affære å få reparert dette da? Hva gjør de isåfall på Sigma sitt service-senter (og hvem er det?) ?

 

Jeg fikk lovnad om å bytte dette i 14 dager hvis jeg ikke var fornøyd, så det skal sikkert bli en løsning på det.

 

Herr Dahle, kan ikke du teste ditt objektiv for front-fokus også? Spesielt 150mm skal være utsatt.

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle skal være en ren justerings-sak. I og med at objektivet ditt er helt nytt, så er det mulig at de bytter det.

 

Jeg leverte inn min objektiv i slutten av juli, og da sa Fotovideo at de regnet med 3 uker. I mitt tilfelle var det mulig at objektivet måtte chip'es om :hmm: Så jeg håper å høre noe i løpet av uka...

 

Tom

Lenke til kommentar
Er det en kurrant affære å få reparert dette da? Hva gjør de isåfall på Sigma sitt service-senter (og hvem er det?) ?

9278177[/snapback]

Det skal være grei skuring å få kalibrert fokusen. Vær obs på at det godt kan være kameraet som er problemet, men at du bare ikke har sett det før, dersom dette er ditt første lyssterke objektiv.

 

Sigmas verksted ligger i Bergen, og har lang erfaring, men regn med et par uker. Da min 30/1.4 tilbragte lang tid på service, fikk jeg låne en annen av FotoVideo i Oslo - selv om objektivet ikke var kjøpt der.

Lenke til kommentar

Dette er mitt første lyssterke objektiv ja - så hvordan tester jeg om kameraet er problemet?

 

Jeg prøvde de samme testene med 18-55mm f4-5.6 på 55mm og maks åpning, og DOF ble selvfølgelig mye større. Men i begge ender av skalaen så ble fokus uklart rundt ±40, så på meg virket kit-objektivet ok. Men pga den store DOF, så er det klart at feilmarginene er mye større.

 

De hadde ingen andre inne, så det ble bestilt et nytt forøvrig. Fikk også vite at Lefdal har tilgang på alt av Sigma-optikk, og de prøver til enhver tid å ha alt under 5000 kr på lager.

 

Noe var de relativt dyre på ift FotoVideo, mens annet igjen hadde veldig pene priser. Det som skilte seg ut av det jeg har kjennskap til, var:

 

18-50 f2.8 NOK3899

18-200 OS NOK3799 (!)

1.4x telekonverter NOK1599

 

Ble også tilbudt Nikon 18-200VR til NOK5995, dog var alt av original-optikk bestillingsvare.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde de samme testene med 18-55mm f4-5.6 på 55mm og maks åpning, og DOF ble selvfølgelig mye større. Men i begge ender av skalaen så ble fokus uklart rundt ±40, så på meg virket kit-objektivet ok. Men pga den store DOF, så er det klart at feilmarginene er mye større.

9279411[/snapback]

Dersom dof er likt plassert foran og bak fokuspunktet med kitobjektivet, så kan det være en indikasjon på at det er huset som frontfokuserer marginalt og trenger kalibrering. Dette vil man ofte ikke merke når man har objektiver som alltid gir stor dybdeskarphet, og da får man seg en overraskelse når man setter på et lyssterkt objektiv med svært liten dof. Been there, done that.

 

Dof skal plassere seg ca. 2/3 bak fokuspunktet og ca. 1/3 foran. Mao. burde kitobjektivet gi deg ca. 54 bak og 26 foran.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
På de to bildene av whiskey-flaska så er fokuspunktet på det første bildet lagt helt til høyre der skriften slutter. På det siste er det lagt ca midt i "Second cask". Og for min del er det liten tvil: Fokus blir ikke der jeg setter fokuspunktet iallefall ...

Hva var avstanden til motivet?

Minimum fokusavstand på 1 meter skal man ta med et par klyper salt på 150mm...

 

-Torstein

Lenke til kommentar

Tja avstanden var vel rundt 1 meter vil jeg tro, men har knipset bilder på 3-4 meter også på 150mm som helt tydelig er front-fokusert.

 

Tok med min D40 til en kameraekspert jeg kjenner, og han trengte bare å se gjennom søkeren for å se at det var noe muffins. Akkurat det må jeg innrømme at jeg ikke er istand til, men denne karen har drevet med optikk i hele sin profesjonelle karriere og han vet hva han prater om. Prøvde samme objektiv på sitt kamera, og der så han ingen antydning til det samme problemet.

 

Så da må nok min D40 inn for service vil jeg tro. Det sendes til Estland av alle ting, og kommer til å ta 1mnd + ...

Lenke til kommentar
Tok med min D40 til en kameraekspert jeg kjenner, og han trengte bare å se gjennom søkeren for å se at det var noe muffins. Akkurat det må jeg innrømme at jeg ikke er istand til, men denne karen har drevet med optikk i hele sin profesjonelle karriere og han vet hva han prater om. Prøvde samme objektiv på sitt kamera, og der så han ingen antydning til det samme problemet.

9300289[/snapback]

Ja, søkeren er i alle fall liten og mørk...

Lenke til kommentar
Tja avstanden var vel rundt 1 meter vil jeg tro, men har knipset bilder på 3-4 meter også på 150mm som helt tydelig er front-fokusert.

Nettopp kjøpt meg en 50-150 jeg også, så skal se om jeg får duplisert testen din. Kan være greit å finne ut om dette er en enkeltsak, eller om det kan gå igjen på flere objektiver.

Endret av torsteinvh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Disse hundebildene til Øyvind var/er god markedsføring for objektivet.... får du provisjon ?  :thumbup:

9384498[/snapback]

He he he. Muligens et godt spørsmål, men bildene taler vel egentlig for seg selv. De er såpass teknisk gode at jeg ikke tviler på objektivets kvaliteter. Hadde Øyvind hatt Canon så burde han se seg ekstra godt over skulderen når han er ute med kamera etter mørket har senket seg :ermm:

 

Hilsen en PMnormal som er grønn av .....

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Er egentlig fornøyd med dette objektivet :)

Dog skulle jeg ønske det var mer vidvinkel på det. Jeg har dog en lang vei å gå som fotograf. Men føler jeg berhersker portrett og til dels action. Berhersker ikke mørket, macro og stort sett alt annet. Men what the hell, jeg har jo 80 år til foran meg på å lære det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...