Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i norsk muntlig, VK2

Anbefalte innlegg

Helvete, kom opp i norsk muntlig og trakk perioden 1800-1900.

Noen tips til en problemstilling som man kan oppnå en god resultat med å besvare uten å ha så mye peiling på litteratur? Kan ikke si at jeg er gira på å lese noen bøker for å sette meg inn i denne perioden.

Tenkte på noe språkhistorie, massemedia eller noe sånt.

Edit: Har kommet på følgende problemstilling, men er usikker på om jeg skal gå for den eller ikke:

Hvordan ble litteraturen brukt samfunnskritisk under realismen? Hvilke følger fikk dette?

Hva synes dere? Noe spesielt jeg kan trekke inn her?

Tips mottas med takk!

Endret av nordin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv om dette emnet. Skrev om at forfatterne tok opp problemer som var så og si tabu under nasjonalromantikken, som var før realismen. De tok opp disse problemene, som kunne være kvinneundertrykkelse osv, til debatt på en måte, slik at menneskene ble mer oppmerksome på disse problemene, så man kunne løse dem.

Kanskje litt dårlig forklart, men er trøtt etter mye knoting med eksamensoppgaven ;)

Lenke til kommentar
Helvete, kom opp i norsk muntlig og trakk perioden 1800-1900.

Noen tips til en problemstilling som man kan oppnå en god resultat med å besvare uten å ha så mye peiling på litteratur? Kan ikke si at jeg er gira på å lese noen bøker for å sette meg inn i denne perioden.

Tenkte på noe språkhistorie, massemedia eller noe sånt.

Edit: Har kommet på følgende problemstilling, men er usikker på om jeg skal gå for den eller ikke:

Hvordan ble litteraturen brukt samfunnskritisk under realismen? Hvilke følger fikk dette?

Hva synes dere? Noe spesielt jeg kan trekke inn her?

Tips mottas med takk!

8802479[/snapback]

Du MÅ få med Romantikk til realismen, realismen, naturalismen og ny romantikken.

Få med sammfunnsforhold, hva som var viktig / ble ofte tatt opp i tekster. Forskjellige forfattere i perioder, kjente litterære verk. Og sikkert litt mer.

Lenke til kommentar

Du MÅ få med Romantikk til realismen, realismen, naturalismen og ny romantikken.

Få med sammfunnsforhold, hva som var viktig / ble ofte tatt opp i tekster. Forskjellige forfattere i perioder, kjente litterære verk. Og sikkert litt mer.

8835620[/snapback]

Sier takk for tips. Er ferdig nå og tok med det du nevner her. Fikk en ganske så akseptabel sekser, en heldig en sådan :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...