Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Heng ved bruk av nytt 8800 GTX

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte for 2 dager siden et "brukt" 8800 GTX-kort..

dvs. kortet var helt nytt men ikke stått i noen maskin, da han som kjøpte hadde kjøpt at alt for lite kabinett for dette.

Uansett, jeg avvinstallerte altså nvidia driverne fra xp, deretter tok jeg altså ut mitt Gainward 7800 GTX kort, satte i det nye kortet, og installerte de aller nyeste driverne for XP. (158.22) Deretter har jeg kjørt noen av Demoene til Nvidia(Froggy, Adrianne og Cascade) dette ser ut til å gå helt greit.. og jeg har kjørt 3Dmark06 og fått en score på 9050 (eller noe deromkring)...

Men problemet er altså under spilling.. etter ca 1 min med spilling så fryser skjermbildet, lyden kjører litt loop, og det kommer litt artifacts her og der..

Jeg har en C2D E6400 som jeg har satt ned til orig. hastighet for å se om dette hjelper, har 4 GB minne som også kjører på default hastighet. av PSU har jeg en Enermax på 620W

Noen som har hørt om dette problemet før og kan gi meg noen tips?

Mvh

W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker mer som en memory leak. Hvilket spill skjer det i?

Klarer du å spille fint i en time så skal det i utgangspunktet ikke være noe galt med skjermkortet. Men om man opplever at etter en stund med spilling så låser pc'en seg, så er det ofte memory feil, dvs at minnet blir sakte fylt opp og opp uten og tømmes, og når de 4 gb'ene er fulle, så kommer blåskjerm. Etter 15 min med spilling, prøv å trykk alt+tab og se hvor mye ledig minne du har, så etter 15 minutter til med spilling sjekk igjen. om minnet er dramatisk høyere enn for 15 min siden, så er det nok minnet. Dette betyr såklart ikke at det er hardwaren det er noe galt med, mest sansynlig er det spillet. Om det ikke skjer i alle spill da..

For øvrig er vista mye mer bedre enn XP til å handle memory feil. XP=blåskjerm Vista=Quit to desktop

Endret av kjekay
Lenke til kommentar

inn i sikkerhets modus, avinstaller drivere, slett kattalogen "nVidia" på C:, slå av maskinen.

Reset kortet (ta det ut, sett det på plass igjen), sjekk at alle strømledningene til kortet er i orden, og boot opp på nytt.

jeg brukte 8 omstarter, og 3 omplaseringer av kortet mitt før det fungerte.

Lenke til kommentar

Høres ut som det samme problemet som jeg har, jeg har også 8800GTX, og lurer på om det er det som er synderen. Har også fått forslag om at det er PSU som er gåen. Men siden du sier det startet etter at du satt i et nytt 8800GTX, tror jeg det er det som er synderen hos meg også, eventuelt driverene.

Link til tråden

Lenke til kommentar

Ja.. nå er det varmt om dagen.. ifølge Everest så idler GPU på 70 grader.. jeg kan ikke huske at jeg har sett veldig høye temper.

Evgeny: 3 omplasseringer av kortet? Hva mente du med det? Det er vel bare en måte et PCI-Express kort kan stå? Hvor høy temp har du sett på ditt kort?

W

Lenke til kommentar
Ja.. nå er det varmt om dagen.. ifølge Everest så idler GPU på 70 grader.. jeg kan ikke huske at jeg har sett veldig høye temper.

Evgeny: 3 omplasseringer av kortet? Hva mente du med det? Det er vel  bare en måte et PCI-Express kort kan stå? Hvor høy temp har du sett på ditt kort?

W

8826753[/snapback]

Jeg har heller ikke funnet noen løsning

Mitt kort idler akkurat nå på 67 grader, men så har jeg en 25 cm i tillegg som blåser på det i tillegg, på load er 85-88 grader.

Tror han mente med å ta ut kortet og sette det inn igjen der det stod, har prøvd det 3 ganger nå, samtidig som jeg har fjernet alt av drivere(DriverCleaner og CCleaner), siste gangen tok jeg hele maskinen fra hverandre for å montere ny CPU-kjøler og rydde litt. Men har ikke sett noen forskjell, henger seg fremdeles opp etter 15 min med LOTRO på Ultra High og 1280x 1024 oppløsning(kan spille ca 2 timer med Very Low grafikk innstillinger og lav oppløsning).

Lenke til kommentar

Ja.. jeg har nå prøvd å koble ut de to ekstra HD'ene mine samt tatt ut 2 GB minne.. og likevel så oppfører det seg akkurat likt...

for morro skyld skal jeg også teste å kjøre low graphics i bf2142 nå for å se om det gjør noen forskjell.. men jeg heller vel nå mot at det er noe feil med kortet..

W

Lenke til kommentar
Ja.. jeg har nå prøvd å koble ut de to ekstra HD'ene mine samt tatt ut 2 GB minne.. og likevel så oppfører det seg akkurat likt...

for morro skyld skal jeg også teste å kjøre low graphics i bf2142 nå for å se om det gjør noen forskjell..  men jeg heller vel nå mot at det er noe feil med kortet..

W

8829020[/snapback]

Ja... nå prøvde jeg 2142 i 1600x1200 med med alt på low detail.. og da gikk det jo så det suste.. så det virker jo kanskje ikke som det er driverproblem?

W

Lenke til kommentar
Kan rett og slett være at du har blitt lurt, hvem i huleste selger sitt 8800gtx fordi kabbiset er for lite? Er jo så lett å ordne opp plass til det da.. Dremel anyone?

Kan være at han har klokket det sykt, og så skadet kortet..

8829514[/snapback]

Jeg har et 8800GTS ASUS

F.eks colin Mcrae Dirt: spiller 10-15 min, så henger spillet seg og lyden går igjen og igjen.

Samme med andre "krevende spill".

Eldre spille funker fett....

Men... Har noen av dere prøvd 3dMark06 versjon: 1.0.2

Der får jeg nemlig bluescreen og restart.

Har prøvd i Vista, Xp-64bit, og skal nå prøve i Xp-32 bit (halleluja for MSDN for alle windowser vi studenter får :) )

Lenke til kommentar

er det normalt at colin Mcrae Dirt skal lagge noe helt sykt på et 8800gts 640 mb?

På 1280*1024 og resten fult maxa ut?

Jeg er sikker på jeg ligger unner 15 fps :cry:

Kanskje litt ot, men jeg tar det her fordet

Har en amd 4400+ skulle tro den holdt?

Og 1024 ram

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
er det normalt at colin Mcrae Dirt skal lagge noe helt sykt på et 8800gts 640 mb?

På 1280*1024 og resten fult maxa ut?

Jeg er sikker på jeg ligger unner 15 fps :cry:

Kanskje litt ot, men jeg tar det her fordet

Har en amd 4400+ skulle tro den holdt?

Og 1024 ram

8829967[/snapback]

Jeg har 2 gb ram, X2 3800+ 7600GT i SLI, og med meg lagger det med ALT på minimum, og oppløsning 800x600, så du skal ikke klage. :hrm:

edit: skal også nevnes at 1 giga med ram er _ALT_ for lite for det oppsettet der.

Endret av Storleer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...