loathsome Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hei der nerder , Finnes det noe program jeg kan bruke i f. eks tty1 for å fyre opp noen MP3-filer? Da tenker jeg på spillere uten GUI altså; Som brukes i f. eks bash. Takk for svar! Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Rota litt rundt med 'apt-cache' og fant music123 som gjorde jobben storartet etter jeg installerte 'mpg123'. (alt tilgjengelig i repository, selvfølgelig) edit → feil link Endret 6. juni 2007 av loathsome Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 cplay er også en ganske bra terminal basert musikk spiller Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 I Ubuntu ligger det allerede en spiller som benytter seg av ALSA-lydsystemet. aplay Sjekk ut hva den kan gjøre: $ man aplay Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 mpd med diverse frontends Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Man har jo alltids MPlayer. Tar video og musikk Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det mest funksjonelle alternative vil nok være mpd+ncmpc/mpc. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Et annet alternativ er moc - music on console. Jeg liker'n i hvert fall. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Man har jo alltids MPlayer. Tar video og musikk 8802810[/snapback] Faktisk også video i terminal vha. aalib, funker tom. i farger Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hva er 'en terminalbasert mediaspiller? Hilsen en som er grønn... Lenke til kommentar
krbalto Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 mp3blaster og cmus 8807173[/snapback] Var det svaret på mitt spørsmål? Hvis det var det: Hva er mp3blaster og cmus? Hilsen en som fortsatt er grønn... Lenke til kommentar
kommers Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 En terminalbasert mediaspiller er en som kan kjøre i et terminalvindu/skall/konsoll e.l. Det finnes ulike varianter, noen med kommandolinjegrensesnitt, andre med en tekstbaserte menyer ((n)curses) e.l. Ideen er vel at man skal slippe å kjøre en hel grafisk server, f.eks. X11/xorg for å spille av media. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 En terminalbasert mediaspiller er en som kan kjøre i et terminalvindu/skall/konsoll e.l. Det finnes ulike varianter, noen med kommandolinjegrensesnitt, andre med en tekstbaserte menyer ((n)curses) e.l. Ideen er vel at man skal slippe å kjøre en hel grafisk server, f.eks. X11/xorg for å spille av media. 8807464[/snapback] Ja, og poenget med trådstarterens spørsmål her vil kanskje virke merkelig for mange. For å gjøre en lang historie kort kan man vel si at alt som kjøres utenfor Xwindows er lynkjapt! Servere i Linux står som regel og putrer uten noen form for grafisk vindusystem. Det finnes en del fordeler med nettopp det. Det utnytter helt klart hardwaren mye mer enn i "fancy" systemer som løser "alle" oppgaver grafisk. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Takk takk, dere! Poenget var at jeg ville spille musikk i f. eks tty1 når jeg holdt på å mekke på xserver osv. - så jeg slapp å ta den av hver bidige gang X måtte restartes Begynte å bli utrolig plagsomt, hehe. Begynner å bruke terminalen bare mer og mer, jeg. IRC, navigering (bruker såvidt nautilus/konqueror), nå musikk - ting går så mye raskere når man vet hva man gjør der. loathsome Lenke til kommentar
comicz Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Det er helt sant. Om det er X-løs musikkavspilling du er ute etter ville jeg gått for MPD, tror jeg. mpc/ncmpc gir deg konsollkontroll, gmpc etc gir det GUI om du vil ha det, og i tillegg finnes det en rekke webklägg. Et annet alternativ jeg liker, også nevnt, er cmus i en screen. Selv bruker jeg stort sett MPD. Jeg har mappet ALT+X for play/pause, ALT+B for next osv... Disse kaller bare mpc - med andre ord klarer jeg meg ofte uten å ha noen klient(ncmpc/gpmc) kjørende i det hele tatt. Det samme kan gjøres med cmus: echo "player-pause" | cmus-remote, f.eks. Glem ikke screen-bruk! :--)) Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Apropo det, hvordan kan jeg enkelt mappe tastatursnarveier, comicz? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Hva benytter du deg av på skrivebordet, da? Jeg gjetter Gnome, men vet ikke helt hvordan det greiest gjøres i dag... Keyboard-shortcuts-saken lar deg vel ikke legge til custom bindings? I "gamle dager" var det en "gnome-media-shortcuts"-pakke som hadde litt flere muligheter, men denne er droppet meg bekjent. Generelt er jo Gnome lagt opp til "pek og klikk" fremfor shortcuts and bindings og tjofräs... Har ikke brukt Gnome aktivt på en god stund, så vet ikke hvor mye mer jeg kan gjøre for deg enn å Google - her har du en løsning: http://www.captain.at/howto-gnome-custom-h...rd-shortcut.php http://www.codejacked.com/create-custom-ke...tcuts-in-linux/ Endret 8. juni 2007 av comicz Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Takk for linkene, skal se litt på det Bruker for tiden mest KDE, da. Kjører både GNOME, XFCE og KDE - alt etter hvilket miljø jeg føler for. Heh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå