HKRoed Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Hei! Har kjøpt meg denne http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=50...c9bf96765178ff5 Jeg kan ikke finne noe sted her hvor det står at dette er en slik Dynamic Disk. Det er nemlig det jeg har fått. Skal den være det? Lenke til kommentar
sof Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Dynamic disk er noe man oppretter en/flere disker til å være i OS'et (2000/XP), Slik kan man dra nytte av striping/mirroring osv. Høyreklikk på disken i DiskManager og du kan konvertere den fra Basic til Dynamic. Ingen vits om du ikke skal ta i bruk OS'ets muligheter for bruk av dynamic disks. edit: I utgangspunktet skal disken være Basic, forresten. Er den dynamic når den kommer opp, høres det litt snuskete ut... (er den brukt??) Eller misforstod jeg spørsmålet ditt?? sof Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Dynamic disk er noe man oppretter en/flere disker til å være i OS'et (2000/XP), Slik kan man dra nytte av striping/mirroring osv.Høyreklikk på disken i DiskManager og du kan konvertere den fra Basic til Dynamic. Hvorf er det valget da? Finner det ikke jeg. Kan formatere den en gang til da, men vil det hjelpe da? Opps. Ser det nå. Men valget "Konverter til standardisk" er grått, så det kan jeg ikke velge! edit: I utgangspunktet skal disken være Basic, forresten. Er den dynamic når den kommer opp, høres det litt snuskete ut... (er den brukt??)Eller misforstod jeg spørsmålet ditt?? sof Nei det er helt korrekt. Den kom som en Dynamisk Disk. Om den er brukt vet ikke jeg, men den skal ikke være det. Kjøpte den helt ny. Lenke til kommentar
sof Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Hvis den allerede er dynamic heter valget "revert to basic". Men du kan bruke den som dynamic, du vil ikke merke noen forskjell. Med forbehold om at disker over 80 Gb (som jeg har) kommer automatisk opp som Dynamic, er jeg sikker på at nye disker skal komme opp som Basic. (med mindre du oppgraderte den til dynamic under instansiering av disken). Det hjelper ikke å formatere, den vil fortsatt være dynamisk. Du må "reverte" den, så formatere. Som sagt, det er ikke poeng, du kan godt bruke den som dynamisk. men, som sagt, hvis du er sikker på at _du_ ikke har konvertert den til Dynamic, og Windows XP/2000 har en "lur" funksjon som oppretter store disker automatisk som dynamiske, ville jeg vært litt på vakt. Den _kan_ ha vært i bruk om forutsetningene over ikke slår inn... edit: Dersom det er grået ut, fjern alle partisjoner du har laget på disken, så skal du ha mulighetene til å reverte den tilbake til basic. Klønete forklart... sof Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 Hvis den allerede er dynamic heter valget "revert to basic". Men du kan bruke den som dynamic, du vil ikke merke noen forskjell. Siden jeg har Norsk, står det "Reaktiver disk" Dette er også grått. Med forbehold om at disker over 80 Gb (som jeg har) kommer automatisk opp som Dynamic, er jeg sikker på at nye disker skal komme opp som Basic. (med mindre du oppgraderte den til dynamic under instansiering av disken). Det hjelper ikke å formatere, den vil fortsatt være dynamisk. Du må "reverte" den, så formatere. Som sagt, det er ikke poeng, du kan godt bruke den som dynamisk. Men da vil jeg ikke få laget nye partisjoner, eller....? men, som sagt, hvis du er sikker på at _du_ ikke har konvertert den til Dynamic, og Windows XP/2000 har en "lur" funksjon som oppretter store disker automatisk som dynamiske, ville jeg vært litt på vakt. Den _kan_ ha vært i bruk om forutsetningene over ikke slår inn... Det er jeg sikker på ja. Det eneste jeg gjorde var å formatere den til NTFS. edit: Dersom det er grået ut, fjern alle partisjoner du har laget på disken, så skal du ha mulighetene til å reverte den tilbake til basic. Siden jeg ikke får laget noen partisjoner, kan jeg heller ikke fjerne dem. Venter på svar fra support, så vi får se da. Lenke til kommentar
sof Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Reaktiver er en annen funksjon, den brukes hvis disken av enellerannen grunn har gått offline. Mest vanlig i SCSI systemer... På dynamiske disker lager man "Volumes", ikke partisjoner (beklager unøyaktighet fra min side). Fjern evt. volumes som er der (de er der siden du har formatert noe). HøyreKlikk på volumet og trykk Slett (delete volume), til disken er "urørt". Da kan du reverte den til Basic etterpå. sof Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Trodde at når en hadde en dynamisk disk så må en formatere den for å få den tilbake til "basic" igjen. Dessuten fikk jeg ikke brukt "partition Magic" når disken var NTFS og dynamisk... Gunder Lenke til kommentar
sof Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 ja, det høres mest naturlig ut, men slik er det altså ikke. Konvertering fra basic til dynamisk kan man gjøre uten datatap, men andre veien må man fjerne volumene som er på disken (og dermed dataene), da er det i praksis ikke noe å formatere der. Disken har ingen "partisjon"(el. volum som det heter på dyn. disker). Da kan man reverte den til Basic, sette opp partisjoner og formatere dem. sof Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 På dynamiske disker lager man "Volumes", ikke partisjoner (beklager unøyaktighet fra min side). Fjern evt. volumes som er der (de er der siden du har formatert noe). HøyreKlikk på volumet og trykk Slett (delete volume), til disken er "urørt". Da kan du reverte den til Basic etterpå. sof Se der ja. Det funket se. Driver å formaterer nå. Finnes det ett sted jeg kan lese om dette? Helst norsk! :-) Du skrev tideligere om å bruke dette med speiling osv. Mener du raid da? Jeg bruker ikke raid, men kunne tenkt meg å hatt ett speil av C: på denne nye disken for å kjøre backup! Er jeg helt på viddene nå kanskje? :o Lenke til kommentar
sof Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 fint at det funker nå. Jeg har backup "speil" av c:, og det inneholder blank installasjon med alle patcher (til den dagen speilet ble laget) og alle drivere. Da tar det ca. 10 minutter med "nyinstallasjon", og man slipper hassle med drivere etc. etterpå. Tror ikke man kaller dette et speil likevel, men et Image. Jeg har bruke DiskImage, men også Norton Ghost er brukbart. Legg da merke til at Imaget ikke oppdateres automatisk etterhvert som nye data/spill/programmer etc. blir lagt inn på c:. Jeg har derfor en egen partisjon der alle savegames/dokumenter og andre ting blir liggende. Når det gjelder å lese mer om dette, må jeg nesten henvise deg til Microsoft sine sider, eller gjør et søk i Google-groups. Mange som har lurt på det samme som deg, sikkert. og ja; dynamiske disker brukes til RAID 0 og 1 i Professional, 0, 1 og 5 i 2000 Server. Dette er software-raid. sof Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 3. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2003 fint at det funker nå. Jeg har backup "speil" av c:, og det inneholder blank installasjon med alle patcher (til den dagen speilet ble laget) og alle drivere. Da tar det ca. 10 minutter med "nyinstallasjon", og man slipper hassle med drivere etc. etterpå. Tror ikke man kaller dette et speil likevel, men et Image. Jeg har bruke DiskImage, men også Norton Ghost er brukbart. sof Jepp, tenkte å lage ett slikt speil. Men det går vel å legge det speilet på en vanlig partisjon og kanskje. Får lete litt. Takker for hjelpen ivertfall. Godt det finnes noen som kan dette! Lenke til kommentar
sof Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Imaget kan legges på f.eks. D: (som aldri formateres hos meg), og når du så vil "nyinstallere" booter du på floppy (som programmet lager for deg) velger kilde (d:imageimage.fil) og destinasjon c: DiskImage kan også dele det opp i cd-size, i tilfelle det blir større enn 1 cd. Da spør programmet etter neste cd når du kjører en restore av imaget. Hyggli' å hjelpe. sof Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå