Gå til innhold

Hjelp til valg av bøker til sommeren?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er snart sommerferie, og jeg slutter i 9. klasse. Fag jeg virkelig ønsker å forbedre i tiende, er norsk og engelsk skriftlig. Derfor har jeg bestemt meg for å låne to bøker, både en norsk og en engelsk, som det er mulig å få lest ut i løpet av ferien.

 

Bøkene må inneholde følgende:

 

Veldig godt språk (Som det er mulig å lære noe av)

 

Må jo være en fengende historie, men er mest ute etter godt språk.

 

Kan godt være en novelle, men da hadde det vært greit å låne fler i samme slengen.

 

Som sagt, den må ikke være alt for lang.

 

Jeg vet det finnes andre tråder om samme emnet, men følte jeg var ute etter noe litt annerledes.

Er veldig takknemmelig for all hjelp :)

 

 

EDIT: Feilplassering av komma o.l ;)

Endret av Bratsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ei engelsk bok eg kjem på er "The Chronicles of Narnia". Den inneheld alle 7 bøkene. Språket i bøkene er lettfatteleg og velskrive.

8800866[/snapback]

 

Den har jeg nok allerede lest på både norsk og engelsk, og i tillegg har jeg sett filmen tre ganger.

 

Men ellers takk for et godt forslag :D

Endret av Bratsberg
Lenke til kommentar
Ei engelsk bok eg kjem på er "The Chronicles of Narnia". Den inneheld alle 7 bøkene. Språket i bøkene er lettfatteleg og velskrive.

8800866[/snapback]

 

Den har jeg nok allerede lest på både norsk og engelsk, og i tillegg har jeg sett filmen tre ganger.

 

Men ellers takk for et godt forslag :D

8800937[/snapback]

 

Som sagt så mange ganger så er Beatles av Saabye Christensen et must i alderen 12-18 hvis du er gutt. Alle som jeg kjenner som har lest den gikk opp noen karakterer i norsk etter å ha lest den.

 

På engelsk kommer det vel helt ann på hva du liker. Er så mange lett leste engelske romaner som du kunne ha godt av. Personlig fikk jeg enormt faglig utbytte av å lese harry potter bøkene på engelsk etter at jeg hadde lest dem på norsk. Helt passe språk og morsomt også :)

Lenke til kommentar

Mange bøker som kan nevnes her

 

His dark Materials - fantastisk bokserie som griper fatt i deg

 

Wheel of time - Har du lite og gjøre på er dette tingen 12 bøker 600-1100 sider i hver bok

 

Artemis fowl - Grei og lettlest bok men ufattelig gøy(i alle fall når jeg var mindre)

 

Hitchhikers guide to the galaxy. Kommer til og lære mye engelsk av denne boken.

 

Lord of the rings.

 

Vær så snill og søk etter disse bøkene på Internet og prøv og les noe av dette.

ps original språket er alltid best om du klarer og lese de på det.

Lenke til kommentar
Mange bøker som kan nevnes her

 

His dark Materials - fantastisk bokserie som griper fatt i deg

 

Wheel of time - Har du lite og gjøre på er dette tingen 12 bøker 600-1100 sider i hver bok

 

Artemis fowl - Grei og lettlest bok men ufattelig gøy(i alle fall når jeg var mindre)

 

Hitchhikers guide to the galaxy. Kommer til og lære mye engelsk av denne boken.

 

Lord of the rings.

 

Vær så snill og søk etter disse bøkene på Internet og prøv og les noe av dette.

    ps original språket er alltid best om du klarer og lese de på det.

8807256[/snapback]

 

 

Jupp, alle disse må man lese, og da på originalspråket engelsk.. Jeg satte meg faktisk ned en sommer for 6 år siden og leste 8 av bøkene i "Wheel of time". Nå sitter jeg bare og venter på avslutningen i serien.. Dessverre har Robert Jordan fått kreft og den siste boken er en del forsinket. Den kommer vel ut i 2008 og skal visst være på rundt 2000 sider..

Lenke til kommentar

"Hard boiled wonderland and the end of the world" av Haruki Murakami.

 

Fantasy,spenning og poesi på sitt beste. Liker du denne boken er det mye å ta av fra denne forfatteren. Kjøpte fem bøker for ikke så altfor lenge siden.

 

God lesning

 

"Such is the exqusisite, gossamer construction of Murakami's writing that everything he chooses to describe trembles with symbolic possibility" - Guardian

 

"How does Murakami mange to make poetry while writing of contemporary life and emotions? I am weak-kneed with admiration" - Independet on Sunday

 

 

Mvh Sindre :)

Endret av Imho
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ei engelsk bok eg kjem på er "The Chronicles of Narnia". Den inneheld alle 7 bøkene. Språket i bøkene er lettfatteleg og velskrive.

8800866[/snapback]

 

Den har jeg nok allerede lest på både norsk og engelsk, og i tillegg har jeg sett filmen tre ganger.

 

Men ellers takk for et godt forslag :D

8800937[/snapback]

 

Som sagt så mange ganger så er Beatles av Saabye Christensen et must i alderen 12-18 hvis du er gutt. Alle som jeg kjenner som har lest den gikk opp noen karakterer i norsk etter å ha lest den.

 

På engelsk kommer det vel helt ann på hva du liker. Er så mange lett leste engelske romaner som du kunne ha godt av. Personlig fikk jeg enormt faglig utbytte av å lese harry potter bøkene på engelsk etter at jeg hadde lest dem på norsk. Helt passe språk og morsomt også :)

8801518[/snapback]

Kunne ikke vært mer enig ;) Jeg leste den når jeg var 13. Var kanskje litt for tidlig for min del.. Visste ikke hva kommunisme og sånne ''vanskelige'' ord var:P Menmen det er jo smak og behag. Jeg hadde faktisk om boka på muntlig eksamen (på ungdomskolen) ;) + i boka hos sensor :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...