Gå til innhold

17 år, vil ned et par kilo

Anbefalte innlegg

hei. er 17 år, og har ikke vært særlig aktiv på .. uhm 5 år kanskje, og vil gjerne gå ned et par kilo.

Brukernavnet mitt passer kanskje ikke helt inn her, men pytt pytt.

Tenker mest på mage og bryst nå, og justere litt på kosthold.

Langsomme karbohydrater, proteiner, og riktig fett er inntak jeg må få i meg har jeg lest litt rundt.

Til frokost spiser jeg en grovskive, for øyeblikket med sjokolade pålegg, men fyrer på med ost fra i morgen av.

Til lunsj er det 2x skiver med ost og skinke (skinken er vel ikke så bra, er den?).

Middag, noen som har noen tips? Vet ikke helt hva jeg får de gode karbohydratene og alt det der fra. Fisk antar jeg.

Til kvelds.. skipper jeg som oftest, eller en skive atter igjen.

Har medlemsskap på Elixia, men føler at det er litt bortkastet, hvis alt jeg trenger å gjøre er å ta noen situps og pushups hjemme for å forbedre mage og bryst.

Tenkte jeg skulle begynne med daglige joggeturer også (sånn 30-45 minutters).

Høres dette ut som noe? Kom med så mange råd og tips som mulig :)

takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få kontroll over hvor mye kalorier du forbrenner i løpet av en dag (finnes kalkulatorer på nettet hvor du plotter inn daglige aktiviteter som gir deg ca kaloriforbruk per dag), og få så kontroll over hvor mye du hiver i deg i løpet av en dag. Da kan du effektivt regulere måltidene etter hvor aktiv du er i dag. Nøkkelen bak å gå ned i vekt er å spise underskudd av kalorier.

Jeg vil også legge til at det ikke er mulig å punktforbrenne, altså ha lavere fettprosent rundt magen en ellers på kroppen. Det du kan gjøre er å trene musklene som ligger bak fettet, men dette får ikke fettet til å forsvinne.

Nå sier du heller ikke hvor mye du veier, men jeg vil uansett anbefale deg å begynne med styrketrening, å ha et proteinrikt kosthold. Du kan forbrenne fett, og samtidig få større muskler, og dette vil fysisk se bedre ut enn lite fett og lite muskler. Det er dessuten flere store gevinster ved å trene regelmessig.

Lenke til kommentar

Du må forbrenne mer enn det du inntar, altså hvis du forbrenner rundt 2500 Kcal daglig (hvis du er litt aktiv), og spiser 1500 - må kroppen ta energi fra et annet sted enn maten (muskler eller kroppsfett). Hvis du spiser mer enn kroppen klarer å forbrenne, vil den gjhøre det stikk motsatte. Da vil den lagre den overflødige energien og spare den til dårlige tider.

Dette er det grunnleggende prinsippet:

Inntak - forbrenning = overskudd underskudd av kalorier.

For å motvirke muskelsvinn, bør du trene styrke i tillegg til cardio.

Jeg er/var egentlig i samme situasjon som deg, jeg er også 17 år og har et kilo eller fem for mye. Her er mitt opplegg, som funker ganske bra etter min mening:

Frokost:
- Havregrøt (1dl/35g havregryn + 1,5dl 50/50 melk vann )
- Ripped Fuel Extreme (kosttilskudd)

Havregrøt er rikt på trege karbohydrater, noe man trenger til en lang skoledag.

Lunsj på skolen:
- Brødskive med makrell i tomat/leverpostei (de dagene jeg faktisk ikke forsover meg og rekker å lage mat). Eller en boks Kesam (mager åffkørs) eller måltidserstatter.

Etter skolen:
- Én boks tunfisk med tomatsaus eller guaccamole.
- Ripped Fuel Extreme

--Trening--

Etter trening:
- Proteinshake + banan

Kvelds:
- Én boks Kesam eller tunfisk

Opplegget kan slevsagt forandres etter egne preferanser, det er bare en pekepinn. :)

Lenke til kommentar

Altså å anbefale en 17åring som ikke har trent på 5 år/ikke i det hele tatt, å begynne å ta masse kostillskudd til alle måltidene. Beklager, den er jeg ikke helt med på, og er faktisk helt bak mål.

Inneholder ikke ripped fuel extreme efedrin? Isåfall fraråder jeg deg å begynne å anbefale ulovlige stoffer til folk som kanskje ikke helt vet mye om tema gitt. Faktisk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Inneholder ikke ripped fuel extreme efedrin? Isåfall fraråder jeg deg å begynne å anbefale ulovlige stoffer til folk som kanskje ikke helt vet mye om tema gitt. Faktisk i det hele tatt.

8802899[/snapback]

Twinlab, som produserer Ripped Fuel Extreme, har avsluttet produksjonen av den versjonen som inneholdt efedrin. Etter at FDA bannlyste 'fat burners' med efedrin, var det plutselig ikke så populært lengre. Du kan få tak i Ripped Fuel uten efedrin, under navnet 'Ripped Fuel MaHuang Free'.

Lenke til kommentar
EvenT: Hvorfor anbefaler du ulovlige stoffer?

8802895[/snapback]

Ikke ulovlig det, det er utgaven uten ephedra. :)

Jeg tok utgangpunkt i en vanlig dag for meg, og man må jo selvfølgelig ikke ta kosttilskudd - kostholdet er definitivt det viktigste. Hvis man har et bra kosthold kan man begynne å legge til kosttilskudd, hvis man f.eks. skal ta siste innspurten før sommeren og har begynt litt sent.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Få kontroll over hvor mye kalorier du forbrenner i løpet av en dag (finnes kalkulatorer på nettet hvor du plotter inn daglige aktiviteter som gir deg ca kaloriforbruk per dag), og få så kontroll over hvor mye du hiver i deg i løpet av en dag. Da kan du effektivt regulere måltidene etter hvor aktiv du er i dag. Nøkkelen bak å gå ned i vekt er å spise underskudd av kalorier.

Jeg vil også legge til at det ikke er mulig å punktforbrenne, altså ha lavere fettprosent rundt magen en ellers på kroppen. Det du kan gjøre er å trene musklene som ligger bak fettet, men dette får ikke fettet til å forsvinne.

8800726[/snapback]

Noen som vet hvor jeg finner en slik kalkulator?

Hm, tar jeg feil, eller sier du at trening ikke fjerner fett, men at kosthold gjør det?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor jeg finner en slik kalkulator?

Hm, tar jeg feil, eller sier du at trening ikke fjerner fett, men at kosthold gjør det?

8805541[/snapback]

Her er en slik kalkulator, funker helt greit.

Trening fjener fett, men det er ikke mulig å forbrenne fett på et bestemt sted på kroppen. Du kan for eksempel ikke fjerne fettet bare på magen.

Lenke til kommentar
For å dumifisere det litt, kan man si det slik at treningen fjerner fettet og kostholdet gjør at det forblir sånn. Det er ingen vits i å jobbe hardt med å skape drømmekroppen om man ikke kan vedlikeholde den.

8807569[/snapback]

TY :)

Lenke til kommentar

Beste hvis du vil gå ned i vekt er å begynne på ett Grethe Roede-kurs og selvfølgelig trene mye kardio. Gå turer hvis du synes det er tungt å løpe.

Var selv 130 kg for ett år siden nå har jeg gått ned 35 kg. Gikk vel ned det på ca. 8 mnder. Har vært litt lat i det siste :innocent: hehe.

Synes selv at det var den beste måten å gå ned på fordi du lærer å regulere kostholdet på en fornuftig måte uten å pumpe kroppen din full av dritt. Med dette mener jeg kostholds- piller,pulver osv...

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar

Har nå tenkt meg fram til et opplegg, som kanskje kan funke? :

Mat:

Frokost: èn grovskive med ost og skinke

Lunsj: -- Samme --

Middag: Fisk eller en hotdog/hamburger med salat/grønnsaker på siden

Kvelds: Korn frokostblanding med Cultura

Trening:

60 situps daglig (15x3, 60 sekunders mellom rom, og etter 120 sekunders pause, de siste 15)

20 pushups

Kommentarer?

Lenke til kommentar

Det er for lite mat, for sjeldent. Osten kan med fordel erstattes med et par skiver agurk, pølsene og hamburgerne kan godt erstattes med litt proteinrik mat som f.eks pasta/kylling og ris. Prøv å få i deg rundt 6 måltider hver dag, for å holde forbrenningen i gang.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å spise MYE og SKJELDENT, koden til suksess er mange små måltider, flere ganger til dagen.

Situps fjerner ikke fett, det trener musklene, det har noen forskere funnet ut. Vis du vil gå ned noen kilo, samt få litt muskler, vil jeg anbefale å jogge i terreng, og ha små bakke intervaller, (i terreng eller asfalt).

Endret av Dranc
Lenke til kommentar
Det nytter ikke å spise MYE og SKJELDENT, koden til suksess er mange små måltider, flere ganger til dagen.

8816051[/snapback]

Det er en myte, det som har noe å si er hvor mye energi du inntar i forhold til hvor mye du forbruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...